Tytu³: RC P³ock :: Budowa hurricane + ma³y krecik :)

Dodane przez Sebastian dnia 11.07.2015 22:08
#1

Witam!



Na pocz±tek pochwalê siê moim kretem :) Ogólnie ju¿ panujê nad modelem w locie, tylko czasami gdy odlatujê modelem daleko nie mogê ogarn±æ czy model jest do góry nogami czy nie, do tego dosz³a troszkê s³aba widoczno¶æ (lata³em oko³o 21:00) czego efektem by³ kret :/
images70.fotosik.pl/1036/397def1e0bdba4f8.jpg

A teraz do sedna sprawy:


Wczoraj dotar³a do mnie przesy³ka z ModeleMax, w której zamawia³em pierwszy model ESA, który planujê zbudowaæ :)
images66.fotosik.pl/1036/074ef908cae51488.jpg

I ju¿ mam jedno pytanie :) Czy jak nie skrojê krawêdzi kad³uba i nie zaokr±glê skrzyde³ to model poleci? Bo czarno widzê efekty tej operacji ;P

Edytowane przez Sebastian dnia 11.07.2015 22:08

Dodane przez Sebastian dnia 12.07.2015 15:38
#2

Jednak zdecydowa³em, ¿e podejmê siê zaokr±glenia kad³uba, wysz³o mi to tak:
images68.fotosik.pl/1038/584c3475a9ffb4a1.jpg images69.fotosik.pl/1037/817bc24d52d535b3.jpg images67.fotosik.pl/1038/fe17aa8af6b329f5.jpg

A je¶li chodzi o zaokr±glanie skrzyde³ to zrobi³em to bardzo delikatnie, poniewa¿ bojê siê, ¿e zrobiê z modelu nielota :) A prezentuje to siê tak:
images69.fotosik.pl/1037/dd62687fa2d8fe89.jpg

Proszê aby mi pisaæ je¶li zrobi³em co¶ ¼le, poniewa¿ po to zrobi³em t± relacjê :)

Edytowane przez Sebastian dnia 12.07.2015 15:39

Dodane przez SlavikS dnia 12.07.2015 22:10
#3

Na razie dobrze :)
Ja po takim skrobaniu no¿ykiem prasujê zaokr±glenia ¿elazkiem modelarskim ustawionym na odpowiedni± temperaturê - dobieram eksperymentalnie na kawa³ku ¶cinka EPP. Po takiej operacji faktura materia³u mniej siê ró¿ni od tej ciêtej "fabrycznie" bo te¿ jest lekko nadtopiona. Pewnie mo¿na to zrobiæ i zwyk³ym ¿elazkiem tylko mniej wygodnie - nie próbowa³em.

Dodane przez Sebastian dnia 12.07.2015 23:16
#4

SlavikS napisa³/a:
no¿ykiem prasujê zaokr±glenia ¿elazkiem modelarskim ustawionym na odpowiedni± temperaturê


Ja chyba sobie to odpuszczê, bo chyba to nie wp³ywa na lot?

Dodane przez SlavikS dnia 13.07.2015 07:24
#5

Na lot w sposób zauwa¿alny nie wp³ywa - to sprawa estetyki. Jak rzucisz kolorek to wszystko wylezie i bêdzie to niestety widaæ. Je¿eli nie chcesz prasowaæ to przynajmniej przeleæ te kanty papierem ¶ciernym. Zostan± Ci po szlifowaniu w³oski z EPP (taki "mi¶kowaty" siê zrobi) - ten efekt mo¿na zminimalizowaæ przeszlifowuj±c pierwsz± warstwê lakieru, bo pewnie jakim¶ lakierem w spray'u bêdziesz malowa³? Potem szlifowane miejsca psikn±æ jeszcze raz i bêdzie OK.
Im dok³adniej go zrobisz tym lepiej bêdzie lata³.

Dodane przez Sebastian dnia 13.07.2015 09:42
#6

Postaram siê te rady zastosowaæ. Mo¿e spróbujê wyprasowaæ je zwyk³ym ¿elazkiem. :)

Edytowane przez Sebastian dnia 13.07.2015 09:51

Dodane przez SlavikS dnia 13.07.2015 10:54
#7

Zanim zaczniesz prasowaæ model popróbuj na ¶cinku EPP

Dodane przez Sebastian dnia 13.07.2015 23:02
#8

Teraz trochê wybiegnê do przodu. Mam pytanie jak pod³±czyæ dwa serwa od lotek do odbiornika? Bo z tego( http://rcplock.pl...ticle_id=4 ) wynika, ¿e trzeba jedn± pod³±czyæ pod CH1, a drug± pod CH6 ?

Edytowane przez Sebastian dnia 13.07.2015 23:03

Dodane przez lopez 16 dnia 13.07.2015 23:20
#9

dok³adnie tak jak mówisz . Potem wystarczy w³±czyæ mixer klapy-lotki i dzia³a

Dodane przez robloz dnia 14.07.2015 16:25
#10

A nie lepiej pod kabelek "Y" i tylko po jeden kana³. Po co utrudniaæ sobie ¿ycie ustawiaj±c miksery?
Ale co kto woli.

Dodane przez lopez 16 dnia 14.07.2015 17:49
#11

No mo¿na i tak

Dodane przez Sebastian dnia 14.07.2015 23:12
#12

Troszkê sobie poklei³em dzisiaj, i to mi wysz³o:

images68.fotosik.pl/1044/52b6d7dcfc5366af.jpg
(troszkê krzywo prêty wêglowe :C)

A teraz mam troszkê pytañ ;p
1.Czy trymowanie lotek aparatur± np. w dó³ zmniejsza maksymalne wychy³y serwa?
2. Jak ten kabelek "Y" siê nazywa?
3. Czy funkcja EXPO odpowiada za szybko¶æ z jak± dzia³aj± lotki? Bo tak zrozumia³em z instrukcji, ale nie jestem pewien.


Dodane przez robloz dnia 15.07.2015 10:46
#13

- nie masz linijki, aby przy niej naci±æ rowki pod wêgle?
- trochê da³e¶ za blisko siebie prêty w kad³ubie i mo¿esz mieæ k³opot z wstawieniem pakietu
- "Y" to Y, to jest rozga³êziacz. Mo¿esz go kupiæ pod t± nazw± w sklepie lub zrobiæ samemu.
- jak dzia³a trymowanie to najlepiej sprawd¿ sobie do¶wiadczalnie, tak sobie lepiej zapamiêtasz, bo czêsto model trymuje siê w locie i musisz wiedzieæ jak to dzia³a.

Dodane przez lopez 16 dnia 15.07.2015 12:39
#14

Trzeba by³o podjechaæ to bym ci te prêty wklei³... wystarczy dobra metalowa linijka przy której tniesz . Albo zwyk³a i rysujesz linie po których tniesz no¿ykiem

Dodane przez Sebastian dnia 15.07.2015 15:19
#15

Wiem, ale my¶la³em, ¿e bez linijki dam rade :(. A co do rozstawienia prêtów to nie ma chyba problemu bo pakiet robiê w ¶rodku.

Dodane przez SlavikS dnia 15.07.2015 21:58
#16

A có¿e¶ Ty ch³opie nawyrabia³ z tymi prêtami :o Jak to jest zrobione? Kad³ub jak Ciê mogê, ale nie wiem czy dobrze widzê skrzyd³a - na skrzyd³ach masz dwa prêty na górze? Jak prêty id± na dole? Takie klejenie prêtów w powierzchniach sterowych na chybi³ trafi³ nie ma najmniejszego sensu. Prêty maj± spe³niaæ rolê d¼wigara i ¿eby takow± spe³nia³y to musz± byæ odpowiednio umiejscowione czyli tam gdzie normalnie w konstrukcyjnym skrzydle jest d¼wigar, musz± byæ proste i byæ jeden nad drugim !!!! Masz zrobionego przez Roberta esiaka to popatrz sobie na konstrukcjê. To co zrobi³e¶ jest, jak mawia³ mój instruktor w modelarni, CDD (a ten skrót rozwija siê tak: "ca³kiem do dupy" ). Nie mam nawet pomys³u jak to mo¿na teraz poprawiæ bez rujnowania powierzchni pianki. Mówi³em, ¿e pierwszy model bêdzie na straty ;) Jak tak dalej pójdzie to zamiast walczyæ tym modelem to bêdziesz walczy³ z nim samym ¿eby go w powietrzu utrzymaæ.

Trzeba bêdzie chyba krok po kroku opisaæ budowê modelu ESA przy najbli¿szej okazji :)

P.S. Trymowanie nie zmienia maksymalnych wychyleñ tylko pozycjê powierzchni sterowej.

Dodane przez Sebastian dnia 16.07.2015 00:00
#17

My¶la³em, ¿e prêty s³u¿± tylko jako umocnienie. Niestety ju¿ go sklei³em:

images67.fotosik.pl/1047/de80f1f3a237a521.jpg
images70.fotosik.pl/1045/b93e684c65ff7b5f.jpg

Nastêpnego modelu postaram siê takimi g³upimi b³êdami nie schrzaniæ :)

Trzeba bêdzie chyba krok po kroku opisaæ budowê modelu ESA przy najbli¿szej okazji :)


Przyda siê na pewno :)

Edytowane przez Sebastian dnia 16.07.2015 00:02

Dodane przez Andy dnia 16.07.2015 07:04
#18

Pierwszy raz bêdzie CDD, a przy nastêpnym projekcie bêdzie Pan zadowolony - adept modelarstwa nauczy siê B)

Dodane przez SlavikS dnia 16.07.2015 07:22
#19

Sebastian, czy na dole skrzyd³a i statecznika s± wklejone prêty? Nie ma fotki spodu to nie widzê.

Dodane przez Sebastian dnia 16.07.2015 13:26
#20

Statecznika tylko od do³u, a skrzyd³a tylko od góry.

Dodane przez SlavikS dnia 16.07.2015 13:32
#21

Tak my¶la³em :) - nie mo¿e tak zostaæ - te prêty w takim uk³adzie nic nie daj± - skrzyd³a i statecznik z³o¿± Ci siê przy pierwszym cia¶niejszym manewrze. Musisz koniecznie do³o¿yæ prêty na dole skrzyd³a i statecznika !!!!
To zestaw NPN, a z tego co pamiêtam to Marek do³±cza do swoich zestawów instrukcjê monta¿u - nie by³o tam napisane gdzie kleiæ prêty?

Edytowane przez SlavikS dnia 16.07.2015 13:35

Dodane przez Sebastian dnia 16.07.2015 14:12
#22

Postaram siê temu jako¶ zaradziæ... A co do ciasnych manewrów to w Foce mi wypada pakiet jak da³em du¿e wychy³y i co jaki¶ czas silnik te¿ poleci :) I w³a¶nie nie wiem czy w ogóle jest sens t± fokê ratowaæ, bo chyba i tak nie bêdzie za bardzo lataæ.

Dodane przez lopez 16 dnia 16.07.2015 14:20
#23

Takie modele lataj± fajnie tylko trzeba je porz±dnie zrobiæ. (zreszt± jak ka¿de). Kwestia przeczytania instrukcji....

Dodane przez SlavikS dnia 16.07.2015 15:20
#24

Sebastian napisa³/a:
A co do ciasnych manewrów to w Foce mi wypada pakiet jak da³em du¿e wychy³y i co jaki¶ czas silnik te¿ poleci :) I w³a¶nie nie wiem czy w ogóle jest sens t± fokê ratowaæ, bo chyba i tak nie bêdzie za bardzo lataæ.


Dlatego ja pakiet montujê zawsze we wnêtrzu kad³uba. Wklej sobie pasek z rzepa do mocowania kabli i mocuj pakiet na rzepa. Druga sprawa to jak mo¿e Ci silnik bez kreta od modelu odpadaæ? Przyklej to porz±dnie na klej do pianki - nie na CA i bêdzie dobrze. Esiaki lataj± tak d³ugo jak jeste¶ w stanie znale¼æ i pozbieraæ wszystkie kawa³ki z pola, wiêc puki masz wszystkie elementy to foczkê ratuj ;)

Dodane przez Sebastian dnia 16.07.2015 16:15
#25

No w³a¶nie muszê dorobiæ z pianki bo mam trochê wyrwane tam obok silnika i siê s³abo trzyma. A tak w ogóle to kiedy robicie jak±¶ walkê? Bo mo¿e bym te¿ wpad³, zobaczyæ jak to jest :)

Dodane przez jarekrum dnia 16.07.2015 17:49
#26

Czytam wnikliwie posty i zauwa¿y³em, ¿e czepialski ten S³awek, jak diabli. Do ka¿dego szczegó³u siê przypnie. Jestem pewien, ¿e du¿o siê od niego nauczymy:).

Edytowane przez jarekrum dnia 16.07.2015 17:50

Dodane przez Andy dnia 17.07.2015 07:17
#27

Bo Slaviks to kopalnia wiedzy B)

Dodane przez robloz dnia 17.07.2015 10:36
#28

I w³a¶nie nie wiem czy w ogóle jest sens t± fokê ratowaæ


Dopóki na modelu jest wiêcej pianki ni¿ kleju, to jeszcze warto. :D

Dodane przez Sebastian dnia 17.07.2015 10:58
#29

Jakiej grubo¶ci kupiæ prêty wêglowe?

Dodane przez SlavikS dnia 17.07.2015 14:25
#30

1,5 mm

Dodane przez Sebastian dnia 18.07.2015 00:19
#31

No i pomalowa³em tego dziada. I powiem jedno. moim zdaniem te malowanie wykona³em:
CDD
Nie wiem czemu, ale to nie przypomina mi hurricane'a. (kabinka bêdzie pomalowania nied³ugo, bo zapomnia³em o niebieskim spray'u).

images67.fotosik.pl/1052/13647d7f4371531e.jpg

images68.fotosik.pl/1051/8611e0ccb75ca924.jpg

Edytowane przez Sebastian dnia 18.07.2015 00:20

Dodane przez SlavikS dnia 18.07.2015 11:18
#32

Sebastian,
Grunt to konstruktywna samokrytyka ;) - ubawi³em siê trochê.
Fakt, ¿e do malowania orygina³u "trochê" brakuje :D

i20.photobucket.com/albums/b208/Trzeci/Hurricane_125.jpg

A teraz instrukcja - ja robiê to tak:
1) Szukam w sieci schematu malowania, który mi odpowiada - jest tego naprawdê sporo, a zdjêæ i rysunków tak popularnego samolotu jak Hurricane s± setki.

2) Jak znajdê na schemacie numery kolorów RAL, a najczê¶ciej opisy s± na instrukcjach plastikowych zestawów w skali np. 1:72 to staram siê takie farby w spray'u kupiæ (b±d¼ najbardziej zbli¿one kolorem jak nie s± dostêpne).

3) Jak nie znajdê opisu kolorów to otwieram obrazek lub zdjêcie w programie graficznym (np. darmowy Gimp - narzêdzie zakraplacz - Shift i klik na obrazku podaje sk³adowe koloru) i sprawdzam sk³adowe RGB koloru, który mnie interesuje, a potem szukam w palecie RAL (http://rgb.to) najbardziej zbli¿onego proporcjami RGB.
Dla przyk³adu kolor br±zowy z obrazka wy¿ej ma sk³adowe Czerwony (R)=124, Zielony (G)=80, Niebieski (B ) =53. Najbardziej zbli¿ony do niego w palecie RAL jest RAL 8024 - sk³adowe 121-080-056 - nazwa koloru "Beige brown" - Strona http://rgb.to podaje po wpisaniu sk³adowych najbardziej zbli¿ony kolor RAL - polecam narzêdzie.

4) Jak mam ustalone i kupione spray'e w odpowiednich kolorach to ESA malujê mniej wiêcej zgodnie z rysunkiem, zdjêciem - to nie makieta, ale niech to jako¶ podobnie wygl±da. Mo¿na sobie o³ówkiem wzór naszkicowaæ i potem wype³niaæ sprayem.

5) No i jeszcze jedna uwaga - malujemy zawsze zaczynaj±c od najja¶niejszych kolorów !!!! Jasny kolor przykryje siê ciemnym, ale nie odwrotnie. No i oczywi¶cie ta¶ma malarska i folia do maskowania ju¿ pomalowanych elementów obowi±zkowa.

Edytowane przez SlavikS dnia 18.07.2015 11:34

Dodane przez Sebastian dnia 19.07.2015 01:57
#33

Bardzo dziêkujê za t± instrukcjê ;) oraz rady dotycz±ce budowy. Mój nastêpny model na pewno bêdzie bardziej przypomina³ orygina³, oraz bêdzie lepiej wykonany. Ten model w ogóle ma szansê ³adnie lataæ po wklejeniu prêtów od do³u skrzyde³? Bo je¶li chodzi o zawody to nawet jak sêdziowie nie bêd± mieli nic przeciwko, ¿eby wystartowa³ to wstyd z tym siê pokazywac ;)

Dodane przez SlavikS dnia 20.07.2015 07:22
#34

Spokojnie - bêdzie lata³, a co do wygl±du to gorsze widzia³em - nie przejmuj siê - tragedii nie ma :)

Dodane przez Sebastian dnia 24.07.2015 12:45
#35

Model ju¿ skoñczony:


images67.fotosik.pl/1066/facdb00185ac18e8.jpg images70.fotosik.pl/1064/f380b1ce5f64283e.jpg images67.fotosik.pl/1066/c366fc2dfdb179dd.jpg images68.fotosik.pl/1065/c869d09a9a917e2c.jpg
images66.fotosik.pl/1065/93293adf7ee2cfd1m.jpg images70.fotosik.pl/1064/ee1ba7f640d09ca4m.jpg


Nie jestem zadowolony z tego modelu, ale to dla tego, ¿e du¿o rzeczy robi³em na oko i ma³o precyzyjnie. My¶lê, ¿e je¿eli do nastêpnego modelu siê przy³o¿ê i go ³adnie pomalujê, to bêdzie du¿o lepiej. (muszê jeszcze pomalowaæ kabinkê, ale to ju¿ jak bêdê zamawia³ spraye na nastêpny model ;)

Edytowane przez Sebastian dnia 24.07.2015 12:47

Dodane przez robloz dnia 24.07.2015 15:00
#36

"Pierwsze koty za p³oty", kolejny bêdzie lepszy.
Po farby nie mo¿esz siê przejechaæ do OBI albo do ABC na Jachowicza, po co zamawiaæ?

Dodane przez Sebastian dnia 24.07.2015 16:25
#37

robloz napisa³/a:
Po farby nie mo¿esz siê przejechaæ do OBI albo do ABC na Jachowicza, po co zamawiaæ?


W sumie to racja, ale ja chcia³bym farby dobraæ z tej palety RAL, sposobem Pana S³awka.

Dodane przez lopez 16 dnia 24.07.2015 17:43
#38

No w obi i leroy masz farby zazwyczaj z nr RAL

Dodane przez SlavikS dnia 24.07.2015 22:18
#39

Panowie,
bogaci jeste¶cie jak kupujecie spray'e w OBI czy innych marketach budowlanych - po pierwsze bardzo ma³y wybór, po drugie dro¿yzna (no, poza Auchanem bo tam jest tanio tylko wyboru kolorów nie ma - tam siê bierze co akurat jest i podk³ad). Praktycznie pe³ne palety RAL lakierów w spray'u maj± sklepy z lakierami samochodowymi - ja ostatnio kupujê w "Têczy" na Chopina (ma³y sklepik naprzeciwko ul. Pó³nocnej), a jak potrzebujê ¿eby co¶ umieszaæ do makiety to takowy sklep na Wyszogrodzkiej przy przeje¼dzie kolejowym - tam te¿ mog± kolor nabiæ w postaci spray'a. Na Jachowicza w ABC te¿ tak robi± i te¿ jest niez³y wybór.

Dodane przez robloz dnia 25.07.2015 10:09
#40

Ja ostatnio malujê tylko akrylami i pistoletem. Spraye strasznie ¶mierdz± i bym chyba dosta³ eksmisjê z warsztatu.
Na Pipera, P-11 i Ju-87 farbê dorabia³em w na Jachowicza (nie pamiêtam adresu, sklep obok wie¿owca z poczt±). Tylko najmniejsza ilo¶æ jak± mog± zrobiæ to 450 ml. za ok 30z³.

Dodane przez Sebastian dnia 25.07.2015 11:18
#41

Model lata naprawdê s³abo, jest czasami trudny w opanowaniu. My¶lê, ¿e najlepszym rozwi±zaniem bêdzie wyjêcie elektroniki z tego i prze³o¿enie do innego... Serwa s± wklejone trochê krzywo w stosunku do d¼wigni, i my¶lê, ¿e podczas lotu prêt siê wygina i lotki szalej±, ale to tylko moje przemy¶lenia.

Dodane przez robloz dnia 25.07.2015 13:03
#42

Bêdê w poniedzia³ek na lotnisku, nie wiem jeszcze o której, to jak znajdziesz czas to mo¿emy siê umówiæ i co¶ poradzimy.

Dodane przez Sebastian dnia 26.07.2015 15:49
#43

Ja siê dostosujê, ka¿da godzina mi odpowiada. Tylko nie za rano ;)