Tytu³: RC P³ock :: Cessna L-19

Dodane przez robloz dnia 31.12.2013 15:09
#1

Mo¿e to wyda siê dziwne, ale postanowi³em na zawody zrobiæ nowy model.
Doszed³em do wniosku, ¿e bêdzie siê nim pewniej startowaæ ( i uczyæ ;) ) ni¿ "11".

Wybór pad³ na Cessnê L-19 "Bird Dog".
Od dawna chcia³em zrobiæ ten model, tylko nie mia³em odp. planów.
Rozpiêto¶æ 190cm, waga ko³o 3kg. Bêdzie oklejony foli±.

www.robloz.petronet.pl/L-19/7.jpg

Kad³ub w trakcie monta¿u i oklejania

www.robloz.petronet.pl/L-19/1.jpg

www.robloz.petronet.pl/L-19/2.jpg

Powsta³y tak¿e stateczniki. Konstrukcja klasyczna oklejona bals± 1mm.

www.robloz.petronet.pl/L-19/3.jpg

W celu poprawnego monta¿u stateczników kad³ub trafi³ na podpórki.

www.robloz.petronet.pl/L-19/4.jpg

www.robloz.petronet.pl/L-19/5.JPG

Widaæ te¿ wstêpnie sklejone kopyto dla maski.

Stateczniki w przymiarce.

www.robloz.petronet.pl/L-19/6.jpg

Cdn.

Dodane przez Quba dnia 31.12.2013 17:09
#2

A co bd s³u¿y³o za napêd?;)

Dodane przez robloz dnia 31.12.2013 17:24
#3

Spalina 4-takt 15cm, ten co mam w P-11.

Dodane przez Piotrek B dnia 31.12.2013 18:07
#4

tja. Jako¶ mnie to nie dziwi:P

Dodane przez robloz dnia 01.01.2014 01:56
#5

A co masz na my¶li? :D

Dodane przez krzysztof dnia 01.01.2014 18:05
#6

Robert Szacunek dla pracy , super !!!!

Dodane przez Quba dnia 01.01.2014 22:10
#7

Dokopa³em siê do relacji z budowy P-11... Je¿eli chodzi o sam model to mega szacun, wszystko dopracowane na tip top. Jak siê sprawuje ASP ? Jak wgl. lata samolot, bo nie znalaz³em ¿adnego filmu?
Sam wzi±³em siê znów do p³ywakowca, muszê to wszystko policzyæ jeszcze, bo za pierwszym razem pope³ni³em kilka b³êdów, ale zastanawiam siê nad silnikiem.. S³ysza³em ¶rednie opinie o czterosuwach ASP ze wzglêdu na wycieraj±ce siê krzywki...;)

Edytowane przez Quba dnia 01.01.2014 22:25

Dodane przez SlavikS dnia 02.01.2014 07:16
#8

Fajnie to zaczyna wygl±daæ ::
¦ledzê z uwag± choæ mam nadziejê zobaczyæ P-11 w powietrzu :P

Dodane przez robloz dnia 02.01.2014 08:03
#9

mam nadziejê zobaczyæ P-11 w powietrzu


Ja te¿ ...:D . A na powa¿nie, planujê polataæ trochê cessn± i mo¿e ko³o wakacji ulotniæ 11.

Jak siê sprawuje ASP ?


Silnik jeszcze nie pracowa³ w powietrzu. Jest dopiero po dotarciu, ale pracuje b. dobrze. Odpali³ bez problemu i pracuje równo. Nie spotka³em siê z negatywnymi opiniami, koledzy z forum pfm co maj± te silniki bardzo je chwal±.

Na dzieñ dzisiejszy to co ju¿ zrobi³em, czyli:
kad³ub ze statecznikami + silnik, 3 serwa standart, akumulatory z okablowaniem do RC wa¿y 1650g.

Edytowane przez robloz dnia 03.01.2014 12:37

Dodane przez robloz dnia 11.01.2014 13:35
#10

Prac ci±g dalszy.
Ze wzglêdu na zmianê koncepcji monta¿u skrzyde³ dorobi³em ¶rodkow± czê¶æ, która bêdzie doklejona do kad³uba.

www.robloz.petronet.pl/L-19/8.jpg

£±cznikiem p³atów bêd± dwa p³askowniki stalowe 10x1, dla których musia³em zrobiæ skrzynki do p³atów

www.robloz.petronet.pl/L-19/11.jpg

ruszy³a te¿ budowa p³atów

www.robloz.petronet.pl/L-19/10.jpg

Kopyto maski oszlifowane.

www.robloz.petronet.pl/L-19/9.jpg

Po oklejeniu ta¶m± i zalaminowaniu dwiema warstwami tkaniny wysz³o co¶ takiego

www.robloz.petronet.pl/L-19/14.jpg

No i w koñcu z kupki balsy powsta³o co¶ podobne do samolotu.

www.robloz.petronet.pl/L-19/13a.jpg

Teraz trzeba ustawiæ zwichrzenie p³atów i okleiæ skrzyd³a od góry.

Cdn.

Edytowane przez robloz dnia 12.01.2014 14:56

Dodane przez Piotr K dnia 12.01.2014 11:04
#11

Chyba zdjêcia tego nie oddaj± ale je¶li ma rozpiêto¶æ 2m to niez³y olbrzym Ci wyszed³. Spalina sobie bez problemu poradzi z takim modelem. Z elektrykiem chyba by³by ju¿ problem?

Dodane przez SlavikS dnia 12.01.2014 14:44
#12

robloz napisa³/a:
Teraz trzeba ustawiæ zwichrzenie p³atów i okleiæ skrzyd³a od góry.


A to nie ustawia³e¶ zwichrzenia od razu? Ciekawa metoda, ale nie wiem czy do koñca dobra. Teraz bêdziesz musia³ wprowadziæ naprê¿enia do konstrukcji p³ata.

No i widzê w tle fotki, ¿e Spit dosta³ podwozie ;)

Mi³o popatrzeæ na takie konstrukcje ::

Wklejaj wiêksze fotki - bêdzie lepiej widaæ szczegó³y (np szer 1000 pix). Forum automatycznie skaluje obrazki, a po klikniêciu powiêksza.

Dodane przez robloz dnia 12.01.2014 14:55
#13

SlavikS napisa³/a:
A to nie ustawia³e¶ zwichrzenia od razu? Ciekawa metoda


W/g mnie tak jest ³atwiej, a metoda sprawdzona w "11". Naprê¿enia chyba nie s± du¿e, bo bez zakrytych kesonów skrzyd³o wygina siê bez problemów.

Nastêpne fotki bêd± wiêksze.

Edytowane przez SlavikS dnia 13.01.2014 07:05

Dodane przez robloz dnia 16.01.2014 10:15
#14

Skrzyde³ka otrzyma³y pokrycie i zakoñczenia z twardej balsy.
Waga bez klap 510g
(koñcówki najlepiej szlifowa³o siê siatk± od docierania g³adzi gipsowych)

www.robloz.petronet.pl/L-19/17.jpg

zamontowane te¿ jest nowe tylne podwozie

www.robloz.petronet.pl/L-19/16.jpg
www.robloz.petronet.pl/L-19/15.jpg

Sprê¿ynki bêd± pod³±czone do dzwigni na st. pionowym

Waga na dzisiaj 2200g

Edytowane przez robloz dnia 16.01.2014 12:36

Dodane przez SlavikS dnia 16.01.2014 13:12
#15

Czy te dziury w pokryciu p³atów daj± a¿ tak du¿e oszczêdno¶ci na wadze, ¿e ich nie robisz? My¶lê, ¿e to jednak trochê psuje makietowy wygl±d.

Dodane przez robloz dnia 16.01.2014 15:48
#16

Czy te dziury w pokryciu p³atów daj± a¿ tak du¿e oszczêdno¶ci na wadze


Tu raczej zadecydowa³y oszczêdno¶ci, ale finansowe (te dziury to dodatkowe cztery deski balsy).

Dodane przez SlavikS dnia 16.01.2014 16:46
#17

:D
No przy wydatkach na tak du¿y model to ju¿ te 4 deski balsy mog³e¶ do³o¿yæ - a ju¿ przynajmniej dwie na górê p³atów :P

Dodane przez robloz dnia 16.01.2014 18:10
#18

to ju¿ te 4 deski balsy mog³e¶ do³o¿yæ


Prawdopodobnie tak bêdzie. Pope³ni³em ten sam b³±d w "11" i teraz tego ¿a³ujê. :-

Dodane przez robloz dnia 17.01.2014 12:37
#19

I zrobione....
Skrzyde³ka otrzyma³y pe³ne pokrycie wraz z górn± czê¶ci± kabiny, która bêdzie jednocze¶nie otwierana w celu dostêpu do wnêtrza.

www.robloz.petronet.pl/L-19/18.jpg

www.robloz.petronet.pl/L-19/19.jpg

Teraz czekam na balsê, aby pokryæ dó³ i dorobiæ klapy.

Edytowane przez robloz dnia 17.01.2014 13:23

Dodane przez SlavikS dnia 17.01.2014 14:48
#20

No, teraz to jako¶ wygl±da ;)

Dodane przez robloz dnia 18.01.2014 14:14
#21

Mia³em siê zabraæ za oprofilowanie skrzyd³a w czê¶ci z klapami, ale okaza³o siê pope³ni³em b³±d :- i muszê przerobiæ t± czê¶æ p³atów.

www.robloz.petronet.pl/L-19/20.jpg

po lewej prawid³owe (ju¿ poprawione), jak widaæ pomyli³em siê sporo. :D

mo¿e kto¶ ma pomys³a jak wykonaæ takie poszycie na klapach i sterach w modelu oklejonym foli±?

www.robloz.petronet.pl/L-19/21.jpg

Edytowane przez robloz dnia 18.01.2014 22:15

Dodane przez Lyzin5 dnia 19.01.2014 10:37
#22

Robercie w tym temacie masz to do¶æ dobrze wyja¶nione http://pfmrc.eu/i...ge__st__80 . Piêkny model powstaje.Pozdrawiam.

Dodane przez robloz dnia 19.01.2014 10:55
#23

W³a¶nie po lekturze tego tematu zrobi³em ma³± próbkê
(zanim znalaz³em metodê, wysz³o za trzecim razem)

www.robloz.petronet.pl/L-19/22.jpg

Na balsê pomalowan± balsalokiem (lepiej ³apie folia) przyklejona dratwa i na to folia. Nie jest to takie ³atwe, ale chyba mo¿e byæ. Trochê nierówno, ale na modelu bêdzie ok.

Edytowane przez robloz dnia 19.01.2014 10:56

Dodane przez SlavikS dnia 19.01.2014 11:36
#24

No nie mów, ¿e model bêdziesz kry³ foli±. Wszystkie powierzchnie w³±cznie ze statecznikami masz pe³ne, wiêc pytam siê po co folia? Oszczêdzasz na balsie, a na foliê nie szkoda? ;) Jedyny efekt jaki uzyskasz to taki, ¿e nie wiadomo sk±d i kiedy ta folia zacznie ci siê na modelu fa³dowaæ i niestety ma wiêksze tendencje do tego w³a¶nie na powierzchniach pe³nych. No i dodatkowo wagi z³apiesz. Ja proponujê sprawdzon± metodê - papier japoñski na nitrocellon i na to lakier. Przy okazji nie bêdziesz mia³ problemów ze zrobieniem takiego poszycia i na pewno dok³adniej okleisz japonk± ni¿ foli±. Papier mo¿na za³o¿yæ na zak³adki i potem doszlifowaæ. Z foli± takiego numeru nie zrobisz, a trochê kr±g³o¶ci na modelu jest ;) Jakby co mam trochê zapasu japonki. Zastanów siê nad tym co napisa³em - bêdzie i taniej i lepiej.

Co do metody zasymulowania wzmocnieñ na powierzchniach sterowych - poni¿ej metoda z m±drej ksi±¿ki.

www.ss.petronet.pl/News/Skan_GW_1.jpg

www.ss.petronet.pl/News/Skan_GW_2.jpg

Dodane przez robloz dnia 20.01.2014 12:19
#25

Zastanów siê nad tym co napisa³em - bêdzie i taniej i lepiej.


My¶lê nad tym od wczoraj i chyba mnie przekona³e¶ do malowania ::, tym bardziej ¿e maski foli± nie oklejê.

Dodane przez SlavikS dnia 20.01.2014 17:27
#26

Ja bym tak zrobi³. Szkoda taki fajny model spapraæ oklejaj±c foli±. Jeszcze mi podziêkujesz ;)

Edytowane przez SlavikS dnia 20.01.2014 17:28

Dodane przez robloz dnia 25.01.2014 17:26
#27

Klapy schn± na desce, to zabra³em siê za ustawienie napêdu.

www.robloz.petronet.pl/L-19/23.jpg

Po ustawieniu k±tów i wyciêciu w odpowiednich miejscach owiewki
tak bêdzie wygl±daæ przód.

www.robloz.petronet.pl/L-19/24.jpg

www.robloz.petronet.pl/L-19/25.jpg

Wszystko pasuje wiêc ca³o¶æ rozebra³em i zalaminowa³em przedni± wrêgê

www.robloz.petronet.pl/L-19/26.jpg

Edytowane przez robloz dnia 25.01.2014 20:03

Dodane przez robloz dnia 26.01.2014 13:18
#28

Dwa dni wojowa³em z oszkleniem kabiny.
Zu¿y³em (czytaj zmarnowa³em) prawie 1m2 pleksi i nie ¿le podnios³o mi siê ci¶nienie w czasie prac. :D (dobrze ¿e warsztat mam na strychu i nikt nic nie s³ysza³)

www.robloz.petronet.pl/L-19/27.jpg

www.robloz.petronet.pl/L-19/28.jpg

Dodane przez robloz dnia 27.01.2014 17:38
#29

Przyby³ nastêpny element - klapy
By³o trochê zabawy, aby wszystko pasowa³o, ale efekt chyba dobry?

www.robloz.petronet.pl/L-19/29.jpg

www.robloz.petronet.pl/L-19/30.jpg

www.robloz.petronet.pl/L-19/31.jpg

trzeba jeszcze wszystko poszpachlowaæ i dotrzeæ, ale to pó¿niej.

Edytowane przez robloz dnia 27.01.2014 17:39

Dodane przez SlavikS dnia 27.01.2014 19:35
#30

Klapy lux ::

Dodane przez robloz dnia 28.01.2014 19:52
#31

Tak dla ciekawo¶ci powa¿y³em to co zrobione na dzisiaj:

-kad³ub z oszkleniem i ³o¿em -1170g
-kompletne skrzyd³a - 650g
-silnik,¶mig³o,zb.paliwa,maska- 830g
-serwa 6szt. - 260g
-akumulatory RC - 300g
-paliwo - 500g
razem -3710g

Teraz ciekawe ile bêdzie wa¿y³o malowanie, ale chyba w 5kg siê zmieszczê?

Edytowane przez robloz dnia 28.01.2014 19:54

Dodane przez SlavikS dnia 28.01.2014 21:18
#32

Wa¿ysz bez paliwa, wiêc na pewno siê zmie¶cisz :)
Japonka w drodze.

Dodane przez robloz dnia 04.02.2014 11:55
#33

Dzisiaj tylko jedna fotka.
Przyby³a tablica przyrz±dów.

www.robloz.petronet.pl/L-19/32.jpg

Trwa szykowanie do oklejania papierem.

Edytowane przez robloz dnia 04.02.2014 12:05

Dodane przez SlavikS dnia 04.02.2014 15:34
#34

No i Ty piszesz, ¿e nie makieta :)
Lux ::

Dodane przez robloz dnia 04.02.2014 17:21
#35

Jeden detal makiety nie czyni, ale bez tego to jako¶ dziwnie. Bêdê chcia³ zrobiæ jak najwiêcej detali, bo przy tak oszklonej kabinie to siê a¿ prosi.

Dodane przez Andy dnia 05.02.2014 07:20
#36

Slaviks napisa³:
No i Ty piszesz, ¿e nie makieta

Slaviks, nie znasz Robertina? ;)

Dodane przez robloz dnia 06.02.2014 14:29
#37

Oszklenie zamontowane. Nie wysz³o idealnie, ale mo¿e byæ.

www.robloz.petronet.pl/L-19/34.jpg
www.robloz.petronet.pl/L-19/33.jpg

Jak widaæ te¿ s± podpórki p³atów.

Edytowane przez robloz dnia 09.02.2014 14:44

Dodane przez robloz dnia 09.02.2014 14:45
#38

Ma³e pytanko:
co to mo¿e byæ (bêdzie w modelu)?

www.robloz.petronet.pl/L-19/35.jpg

Dodane przez SlavikS dnia 09.02.2014 21:34
#39

Mniemam, ¿e ³±cznik p³atów, ale jak to ma dzia³aæ to ju¿ inna kwestia :)

Dodane przez robloz dnia 09.02.2014 21:42
#40

Mniemam, ¿e ³±cznik p³atów


Zgadza siê, a jak dzia³a:

www.robloz.petronet.pl/L-19/36.jpg

Tak sobie wymy¶li³em i chyba bêdzie dobrze?

Dodane przez SlavikS dnia 10.02.2014 07:10
#41

Patent dobry. Pewnie równie dobrze sprawdzi³aby siê guma modelarska.
Na fotkach dobrze nie widaæ, ale ja bym te koñcówki haczyków lekko w stronê p³atów podgi±³ ¿eby zrobiæ C zamiast L albo przynajmniej jaki¶ zadzior od wewnêtrznej strony zrobi³. Drgania w modelu spore, wiêc z takich haczyków mo¿e ten ³±cznik zjechaæ.

Dodane przez robloz dnia 10.02.2014 07:30
#42

Haczyki bêd± podgiête, to tylko przymiarka.
Guma te¿ by³aby dobra, ale sprê¿ynê du¿o ³atwiej siê zak³ada.

Dodane przez robloz dnia 13.02.2014 13:26
#43

"Ogonek" zmontowany

www.robloz.petronet.pl/L-19/37.jpg

Napêdy sterów zrobi³em z 2mm. prêtów wêglowych.

Przyby³a te¿ otwierana góra kabiny pilotów.
Prawdopodobnie szybki bêd± przyciemnione od wewn±trz, ¿eby nie by³o widaæ
sprê¿yny ³±cznika i d¿wigara.

www.robloz.petronet.pl/L-19/38.jpg

Edytowane przez robloz dnia 13.02.2014 13:29

Dodane przez SlavikS dnia 13.02.2014 13:35
#44

Super.
Jak robi³e¶ to ryflowanie na sterach?

Dodane przez robloz dnia 13.02.2014 13:38
#45

Ryflowanie to naklejane 1mm. paski cienkiego preszpanu.
To samo jest na klapach i lotkach.

Dodane przez Andy dnia 13.02.2014 21:21
#46

::

Dodane przez robloz dnia 15.03.2014 19:35
#47

Model malowany, a ja mam kolejny dylemat. Jak± aparaturê dac do modelu. Futabe czy Turnigy 9x z modu³em FrSky. T9x ma mo¿liwo¶æ pe³nego / 3 pozycyjnego sterowania klapami oraz wiêcej kana³ów.
Co radzicie ?

Edytowane przez robloz dnia 15.03.2014 19:37

Dodane przez SlavikS dnia 15.03.2014 20:08
#48

Osobi¶cie bra³bym Futabê - wydaje mi siê, ¿e to bardziej niezawodna apka od Turnigy. Te trzypozycyjne klapy nie bêd± Ci do niczego potrzebne.

Dodane przez Piotrek B dnia 15.03.2014 20:19
#49

Futaba.

Dodane przez Andy dnia 16.03.2014 11:51
#50

A ja sk³ania³bym siê do apki, która ma w³a¶nie trzypozycyjne sterowanie klapami. Tym bardziej jest to uzasadnione w modelarstwie makietowym, kiedy model wyposa¿ony jest w klapy - ca³kiem inne warunki startu i l±dowania.
Ale Turnigy raczej nie polecam - niezawodno¶æ.
Ja od lat korzystam ze Spektrum i jestem zadowolony - obecnie jestem na etapie DX9.
DX6i ma dwupozycyjny prze³±cznik klap, natomiast od DX7 s± ju¿ prze³±czniki trzypozycyjne klap.

Dodane przez robloz dnia 16.03.2014 12:03
#51

kiedy model wyposa¿ony jest w klapy - ca³kiem inne warunki startu i l±dowania.


W³a¶nie z tego powodu moje pytanko. Tym bardziej, ¿e w/g przepisów je¶li orygina³ startowa³ z klapami to model te¿ powinien. Inaczej mo¿e byæ strata punktów, no ale mo¿e sêdziowie nie zauwa¿±. ;)
Zostajê przy Futabie i klapach dwupozycyjnych.Szkoda przez k³opoty z radiem straciæ modelik.

Dodane przez robloz dnia 18.03.2014 11:02
#52

¯eby nie by³o, ¿e siê nic nie robi. ;)
Mêczê siê z malowaniem (najchêtniej zleci³bym to komu¶, nie cierpiê tego etapu budowy)
Ma byæ co¶ takiego

www.robloz.petronet.pl/L-19/45.jpg

www.robloz.petronet.pl/L-19/42.jpg
www.robloz.petronet.pl/L-19/43.jpg

Wykona³em te¿ wyrzutnie rakiet do oznaczania celów.

www.robloz.petronet.pl/L-19/44.jpg

Edytowane przez robloz dnia 18.03.2014 11:17

Dodane przez SlavikS dnia 18.03.2014 13:52
#53

No i elegancko. Cyferka "2" na ogonie ma inny krój ;)
Coraz lepiej to wygl±da. Po lakierowaniu fajnie widaæ ryflowania. No i zajefajna mordka :) Masz wiêcej rzutów tego malowania? - wymagane w dokumentacji minimum 3 fotki.

Dodane przez robloz dnia 18.03.2014 14:14
#54

Rzeczywi¶cie, 2 trzeba domalowac ró¿ek na dole ( masz oko)
Fotek mam wiêcej w ró¿nych ujêciach, to bêdzie ok.

Dodane przez robloz dnia 19.03.2014 17:53
#55

Cessna otrzyma³a "uzbrojenie", jak nie poleci to chocia¿ pogryzie. :D

www.robloz.petronet.pl/L-19/46.jpg

Poprawi³em (i pogrubi³em) cyferki na ogonie i doda³em god³o "Pacific Air Force"

www.robloz.petronet.pl/L-19/47.jpg

Dodane przez Andy dnia 20.03.2014 08:08
#56

Oj, tam, oj tam, od razu nie poleci - bêdzie ¶migaæ, ¿e a¿ mi³o.
A jak tam z mas± na obecnym etapie w stosunku do tego ok. 3 kg?

Dodane przez Andy dnia 20.03.2014 08:09
#57

Oj, tam, oj tam, od razu nie poleci - bêdzie ¶migaæ, ¿e a¿ mi³o.
A jak tam z mas± na obecnym etapie w stosunku do tego
ok. 3 kg
?

Dodane przez robloz dnia 20.03.2014 10:04
#58

Od ostatniego pomiaru Cessna przyty³a, teraz wa¿y 4500g ,troszkê przy du¿o.
W zwi±zku z tym mam powa¿ny problem.
Przy tej wadze i powierzchni no¶nej 0.42m2 przekroczy³em dopuszczalne obci±¿enie p³atów (10.7kg/m2):o:-
Jednak pomys³ z kryciem bals± po ca³o¶ci nie by³ dobry.
Trzeba by³o zrobiæ jak w fabrycznym zestawie http://abc-rc.pl/...e-Bird-Dog

Edytowane przez robloz dnia 20.03.2014 10:44

Dodane przez SlavikS dnia 20.03.2014 11:52
#59

No nie ¿artuj, ¿e 4 deski balsy wa¿± kilogram. W to nie uwierzê. Jakim cudem Ci to tyle przybra³o? Ostatnie szacunki przed malowaniem by³y 3,7kg z paliwem. Takie obci±¿enie powierzchni to maj± my¶liwce :) Przelicz to jeszcze raz bo moim zdaniem gdzie¶ jest b³±d - najprawdopodobniej w wyliczeniu powierzchni p³ata.

Przeliczy³em wg skali z orygina³u - pow. no¶na powinna wyj¶æ 0,48m2. Wtedy siê ³apie :) choæ i tak to obci±¿enie to nie na trenerka.

Edytowane przez SlavikS dnia 20.03.2014 12:14

Dodane przez robloz dnia 20.03.2014 12:16
#60

Nie chodzi³o o te 4 deseczki tylko o
ca³o¶æ, razem z kad³ubem. Powierzchniê liczy³em kilka razy "na piechotê" i w/g programu do ¶.æ.

Ta ró¿nica nie dawa³a mi spokoju ,prawie kilogram na malowaniu?
Z³o¿y³em model, zapakowa³em wszystko do ¶rodka

www.robloz.petronet.pl/L-19/48.jpg

i wysz³o :D

www.robloz.petronet.pl/L-19/49.jpg

3921g wychodzi 9.5kg/m2 (i tak sporo za du¿o.)

By³em po nocnej zmianie ....;)

Edytowane przez robloz dnia 20.03.2014 12:36

Dodane przez Andy dnia 20.03.2014 20:27
#61

No fakt - trochê du¿o. Ale mo¿e jaka¶ dieta odchudzaj±ca wraz z suplementem diety pomo¿e zdj±æ trochê tych gramów. - trzymam kciuki - B)

Dodane przez SlavikS dnia 20.03.2014 20:56
#62

A co on bidny na tym etapie ju¿ mo¿e zrobiæ :?
Oby Ci siê uda³o wywa¿yæ bez dok³adania balastu.
Bez paniki - koñcz model i na pas.

A tak na marginesie jaki pakiet masz zamiar do zasilania elektroniki daæ?
W w±tku napisa³e¶ akumulatory RC - 300g. To chyba mocno przegiête i tu masz pole manewru. Ja u siebie da³em 3S 1100 mAh. To jakie¶ 100g, wiêc mo¿esz ¶mia³o 200g urwaæ z wagi. Pasik na takich lata swoj± Ekstr± i spokojnie daj± radê, a serwa ma na pewno wiêksze ni¿ nasze (podpatrzy³em jak planowa³em swoje latad³o).

Ile te rurki wyrzutni wa¿±? To wygl±da na rurki instalacyjne elektryczne. Mo¿e da³oby siê to zrobiæ l¿ej? Np zawin±æ cienk± balsê na rurce i okleiæ japonk± na cellon?

Edytowane przez SlavikS dnia 20.03.2014 21:21

Dodane przez robloz dnia 21.03.2014 03:58
#63

Zasilanie RC to akumulatory NiMh. S± dwa pakiety: g³ówny o napiêciu 6V, a drugi rezerwowy 4.8V.(oddzielony diod±)
Oba o pojemno¶ci 2300 mAh. i s± wpiête bezpo¶rednio do odbiornika bez ¿adnych regulatorów - nie ma co siê uszkodziæ.
Waga ich nie jest problemem bo za ich pomoc± wywa¿am model.

Co do wyrzutni to na razie nie bêdê montowa³, tylko same uchwyty, mo¿e pó¼niej co¶ siê zrobi.

Edytowane przez robloz dnia 21.03.2014 06:53

Dodane przez SlavikS dnia 21.03.2014 07:25
#64

robloz napisa³/a:
Zasilanie RC to akumulatory NiMh. S± dwa pakiety: g³ówny o napiêciu 6V, a drugi rezerwowy 4.8V.(oddzielony diod±)
Oba o pojemno¶ci 2300 mAh. i s± wpiête bezpo¶rednio do odbiornika bez ¿adnych regulatorów - nie ma co siê uszkodziæ.
Waga ich nie jest problemem bo za ich pomoc± wywa¿am model.


Jako¶ nie bardzo rozumiem stosowania dwóch pakietów w modelu o masie 4 kg, a tym bardziej rozdzielania pakietów diod±. Po co? Dodatkowy pakiet to 150g, a oszczêdno¶ci na wadze szukamy, no chyba ¿e potrzebujesz te dodatkowe 150g ¿eby wywa¿yæ model. Je¿eli potrzebujesz tej wagi to po³±cz pakiety równolegle bez diody. Sk±d wzi±³e¶ ten "patent" z diod±? :o

Dodane przez robloz dnia 21.03.2014 12:01
#65

Dioda jest potrzebna ,aby pakiet o mniejszym napiêciu siê nie ³adowa³ od tego drugiego. Powsta³ w ten sposób bezpieczny uk³ad zasilania RC, co¶ w w rodzaju uk³adu z kondensatorem.
W razie problemu z wywa¿eniem zawsze mogê daæ tylko jeden.

www.robloz.petronet.pl/L-19/zasil..png

Edytowane przez robloz dnia 21.03.2014 12:38

Dodane przez SlavikS dnia 21.03.2014 15:25
#66

robloz napisa³/a:
Dioda jest potrzebna ,aby pakiet o mniejszym napiêciu siê nie ³adowa³ od tego drugiego. Powsta³ w ten sposób bezpieczny uk³ad zasilania RC, co¶ w w rodzaju uk³adu z kondensatorem.
W razie problemu z wywa¿eniem zawsze mogê daæ tylko jeden.


Z ca³ym szacunkiem - rozwi±zanie jest bez sensu :) i na pewno nie jest to uk³ad bezpieczny.
Co to ma zabezpieczyæ - jaki przypadek? Wzi±³e¶ pod uwagê, ¿e na diodzie masz spadek minimum 0,6V? Jak odejmiesz 0,6V od 4,8V to jest 4,2V - napiêcie mo¿e byæ trochê za ma³e do zasilania odbiornika i serw. Wg mnie dok³adasz bez sensu dodatkowy balast, co w modelu o tej wadze nie jest bez znaczenia.

Je¿eli ju¿ stosowaæ dwa pakiety to pytanie czemu s± dwa ró¿ne 6 i 4,8V? Przecie¿ gdyby by³y dwa takie same to mo¿na je po³±czyæ równolegle bez ¿adnej diody i mia³yby od razu wiêksz± pojemno¶æ i wydajno¶æ pr±dow±.

Robert, czy kto¶ ju¿ co¶ takiego skutecznie gdzie¶ stosowa³, czy sam to wymy¶li³e¶?

Bezpiecznie to mog³o by byæ z takim uk³adem:
http://www.hobbyk...llow_.html

Dodane przez robloz dnia 21.03.2014 15:38
#67

Stosuj±c pakiet 3s trzeba mieæ Beca. Chcia³em wyeliminowaæ dodatkowy uk³ad, który mo¿e zawie¶æ. Z drugiej strony przez ten czas co ju¿ latam nie nawali³ mi ¿aden Bec w regulatorze, ale zawsze mo¿e byæ ten pierwszy raz. ;)
Chyba zostanê przy tym pomy¶le, tylko dam jeden pakiet 6V.
Mój odbiornik pracuje w zakresie 4.8-6V tak¿e ten mniejszy pakiet rzeczywi¶cie jest za ma³y i chyba zbêdny.

Beca mam, tak¿e z zastosowaniem tradycyjnego uk³adu nie bêdzie problemu.

Edytowane przez robloz dnia 21.03.2014 15:42

Dodane przez SlavikS dnia 21.03.2014 19:06
#68

Ja nie negujê pakietu NiMh 6V. To jest OK. Natomiast pomys³ powy¿ej z dwoma pakietami by³ kuriozalny :)

Dodane przez robloz dnia 06.04.2014 17:39
#69

Koniec, zosta³ wprawdzie do za³o¿enia jeszcze silnik, ale ca³e RC ju¿ jest i dzia³a.
Wykona³em nowe wyrzutnie rakiet. Stare wa¿y³y 150g, a nowe 56g.

www.robloz.petronet.pl/L-19/50.jpg

www.robloz.petronet.pl/L-19/51.jpg

www.robloz.petronet.pl/L-19/52.jpg

Waga wysz³a 3950g.
Czas na oblot.

Edytowane przez robloz dnia 06.04.2014 17:43

Dodane przez SlavikS dnia 07.04.2014 07:20
#70

Wygl±da SUPER !!!!! ::
No i finalnie waga w normie. Udanego oblotu.

Dodane przez Piotrek B dnia 07.04.2014 08:29
#71

Kiedy oblot? Chêtnie bym to zobaczy³.

Dodane przez robloz dnia 07.04.2014 08:49
#72

Kiedy oblot? Chêtnie bym to zobaczy³.


Lo¿a szyderców siê zbiera? :D
Bez obawy dam znaæ.

Dodane przez robloz dnia 15.04.2014 13:07
#73

Ostateczne sprawdzenie S.C.
(Wywa¿ony samym wyposa¿eniem)

www.robloz.petronet.pl/L-19/54.jpg


Sprzêt zapakowany. W czwartek po po³udniu mo¿liwy odlot :o .

www.robloz.petronet.pl/L-19/53.jpg

Edytowane przez robloz dnia 15.04.2014 15:23

Dodane przez SlavikS dnia 15.04.2014 21:00
#74

Wygl±da zajebieszczañsko ::
No i skrzyneczka transportowa w miêdzyczasie siê urodzi³a :) - fajny pomys³.

Dodane przez robloz dnia 17.04.2014 20:41
#75

I polecia³!!! :D

Ale od pocz±tku. Najpierw konieczna regulacja silnika w modelu.
Ustawienie max. obrotów, uda³o siê wykrêciæ na ¶migle 14x6 - ok.9500 obrotów. Przy okazji Pawe³ pod³±czy³ siê z wag±, która pokaza³a 3.5 kg ci±gu, co przy wadze 4kg daje niez³y zapas mocy.
Zmontowa³em model w ca³o¶æ, zatankowa³em i na pas. Tu mia³em trochê farta, gdy¿ pu¶ci³o mocowanie bowdena steru wysoko¶ci i gdyby to sta³o siê w powietrzu, by³by problem.
Po naprawie, ko³owanie i w górê. Oderwa³ siê g³adko na 2/3 gazu. Model wymaga³ trochê trymowania, lata super na po³owie gazu. Pierwsze l±dowanie z kapota¿em, gdy¿ trafi³em w spory do³ek.
Muszê siê przyznaæ, ¿e nogi mia³em trochê "watowate" ;)
Do drugiego lotu ju¿ podszed³em na l¿ejszym luzie. Loty ju¿ by³y ni¿ej i trochê ¶mielsze zakrêty. Przed l±dowaniem opu¶ci³em klapy i model wyrwa³ w górê. To normalne, ale zapomnia³em zareagowaæ wcze¶niej. Trzeba bêdzie zmiksowaæ z wysoko¶ci±. Niestety podczas podej¶cia do l±dowania odkrêci³o siê ko³o i to mnie wybi³o z koncentracji, model lekko zwali³ siê na skrzyd³o i "cyrkiel" gotowy. Straty- wygiête podwozie i rozbita szyba przez klapê.
Podsumowuj±c Cessna lata super w bardzo du¿ej rozpiêto¶ci prêdko¶ci, s³ucha siê sterów. Latanie takim du¿ym i ciê¿kim modelem to ca³kiem inna bajka i daje sporo frajdy.
Aha, dodam jeszcze, ¿e pilot od drgañ straci³ (odpad³a ) g³owê. Mo¿e siê ba³. :D

Dodane przez Piotrek B dnia 17.04.2014 20:53
#76

Gratulacje! Szkoda, ¿e mnie ominê³o, ale pewnie nie raz jeszcze bêdzie okazja.
I co, spalina chyba nie taka straszna?

Dodane przez robloz dnia 17.04.2014 21:22
#77

Po ¶wiêtach trenujê, to pewnie siê spotkamy.
Co spaliny...... chyba bêdzie ok.

Dodane przez Andy dnia 17.04.2014 22:15
#78

Gratulacje Robertino - ::

Dziêki uprzejmo¶ci Stawoja z AVIATP.PL
jest filmik z oblotu:

YouTube Video


No fakt, trochê pechowo z tym ko³em. Jak to w spalinie - wszystko musi byæ zamocowane na przys³owiowy "mur-beton", bo wibracje zrobi± swoje - B)

Edytowane przez Andy dnia 18.04.2014 12:33

Dodane przez SlavikS dnia 18.04.2014 07:22
#79

Gratulacje i ode mnie :: Widzia³em kawa³ek lotu jak sta³em na wyje¼dzie z Wiaduktu.
Niestety model do spaliny trzeba robiæ trochê mocniej ni¿ do elektryka. Przez drgania od silnika odkrêca siê wszystko co mo¿e siê odkrêciæ i odrywa to co s³abo przyklejone. Kilka lotów ju¿ mnie nauczy³o, ¿e ¶rubki siê skrêca na loctite :)

Dodane przez Piotrek B dnia 18.04.2014 07:53
#80

Na filmie piêknie to wygl±da! Robert, mo¿e to wreszcie model dla Ciebie?:)

Dodane przez robloz dnia 18.04.2014 09:12
#81

Wojtek, dziêki za filmik. Super.

Przez drgania od silnika odkrêca siê wszystko co mo¿e siê odkrêciæ i odrywa to co s³abo przyklejone

Wiedzia³em o tym, ale zabezpieczy³em tylko silnik o reszcie zapomnia³em. :@
Na pocz±tku filmu widaæ jak pilot traci g³owê, dobrze, ¿e tylko ten w modelu.

mo¿e to wreszcie model dla Ciebie?

Któ¿ to wie ? Czeka jeszcze 11. :?

Edytowane przez robloz dnia 18.04.2014 09:14

Dodane przez robloz dnia 24.04.2014 13:07
#82

Model oblatany po przesuniêciu CG do przodu ,teraz jest 14mm. bli¿ej natarcia ni¿ na planie.
Leci jak po sznurku ,a ster wysoko¶ci jest na zero.:D

Wylata³em 3 zbiorniki. Niestety ka¿de l±dowanie koñczy³o siê podparciem ¶mig³em lub kapota¿em. L±dowanie jednak tak ciê¿kim modelem wcale nie takie ³atwe, tym bardziej ¿e mocno wia³o i musia³bym podchodziæ znad LPR-u.
No i znowu straci³em ko³o :@ , ale to l±dowanie wysz³o mi najlepiej ze wszystkich i zero strat.

Odpad³o gdzie¶ na wysoko¶ci g³ównego pasa lotniska i naszego sto³u. Mo¿e kto¶ znajdzie bo ja nie da³em rady.:-

Edytowane przez robloz dnia 24.04.2014 13:10

Dodane przez lopez 16 dnia 24.04.2014 14:34
#83

Te do³ki w na pasie te¿ nie pomagaj±:-

Dodane przez Andy dnia 25.04.2014 07:36
#84

Lopez 16 napisa³:
Te do³ki w na pasie te¿ nie pomagaj±

- mo¿e ju¿ najwy¿szy czas na jakie¶ wa³owanie pasa - o ile pamiêtam, to za mojej kadencji tego rodzaju roboty ziemne nie by³y wykonywane. A to ju¿ w sumie kilka lat up³ynê³o. W AZM-ie zapewne maj± jaki¶ walec - trzeba ustaliæ co i jak no i do dzie³a - oczywi¶cie po deszczu kiedy grunt jest jeszcze wilgotny. Z tego co pamiêtam z drogownictwa, najkorzystniejszy efekt zagêszczania gruntu uzyskuje siê przy wilgotno¶ci gruntu wynosz±cej ok. 40 % B)

Edytowane przez Andy dnia 25.04.2014 07:37

Dodane przez Piotrek B dnia 25.04.2014 08:02
#85

Mo¿e pod has³em zawodów makiet da³oby siê co¶ ugraæ z tym pasem.

Dodane przez SlavikS dnia 25.04.2014 11:38
#86

Nasz kawa³ek jest OK - tylko trzeba w niego trafiæ ;)

Ja po przyziemieniu wy³±czam silnik i duszê ogon wychyleniem statecznika w górê. Jeszcze ani razu mi nie fikn±³.

Dodane przez robloz dnia 25.04.2014 11:54
#87

Nasz kawa³ek jest OK - tylko trzeba w niego trafiæ


Ja te¿ staram siê trafiæ i nawet mi to wychodzi. :D
Tylko zastosowane podwozie jest bardzo sprê¿ynuj±ce ( jak na katapulcie) i wyl±dowaæ na nim bez kangura to prawie niemo¿liwe. Ju¿ mam nowe du¿o twardsze. Powinno byæ lepiej.

Edytowane przez robloz dnia 25.04.2014 12:00

Dodane przez Piotrek B dnia 25.04.2014 12:53
#88

SlavikS napisa³/a:
Nasz kawa³ek jest OK - tylko trzeba w niego trafiæ ;)


No w sumie te¿ fakt:P

Dodane przez Andy dnia 25.04.2014 17:29
#89

No to jak pas jest OK - to nie by³o tematu. :?

Dodane przez robloz dnia 24.10.2014 16:50
#90

Sprzedany.