No to czas na nowy projekt.
Bêdzie to, tak jak w tytule tematu: sk³adanie modelu samolotu awionetki Bonanza firmy Beechcraft w wersji 15 (napêd elektryczny) ARF.
Model wykonany przez firmê E-Flite, a zakupiony zosta³ w Strefie Hobby w Warszawie.
Specyfikacja ogólna modelu:
A jak model lata? Zobaczcie sami:
YouTube Video
Swego rodzaju komfort "spokojnego" latania, jak zapewne zauwa¿yli¶cie, zapewniaj± klapy.
Elementy kad³uba:
Muszê przyznaæ po inspekcji modelu, ¿e jego elementy wykonane s± bardzo dok³adnie i precyzyjnie.
Jak to w ka¿dej firmie, dba ona o w³asne interesy i dlatego te¿ wyposa¿enie modelu (uk³ad napêdowy, chowane podwozie) przewidziane jest do podzespo³ów produkowanych przez tê firmê. No i trzeba przyznaæ, ¿e E-Flite nie jest tani± firm±.
Edytowane przez Andy dnia 21.02.2011 21:58
Dodane przez stawoj dnia 30.10.2010 17:45
#2
¯e tak spytam Andrzeju, masz tam jaki¶ pas do startów i l±dowañ na tym piêknym podwoziu ?
Model prezentuje siê super.
Nie wiem czy dobrze wyczyta³em, ¿e z bateriami ma wa¿yæ oko³o 2 kg ?
No i ma klapy, pewnie dziêki którym przy takiej wadze mo¿e trochê wolniej lataæ :)
Edit Swego rodzaju komfort "spokojnego" latania, jak zapewne zauwa¿yli¶cie, zapewniaj± klapy.
widzê, ¿e te¿ to ju¿ wcze¶niej zauwa¿y³e¶ :)
Edytowane przez stawoj dnia 30.10.2010 17:55
Dodane przez Grabos dnia 30.10.2010 18:04
#3
Andrzej bierz siê za Cobre a nie awionetki Ci w g³owie:P
Dodane przez Piotr K dnia 30.10.2010 18:58
#4
Dla mnie Mistrzostwo ¦wiata.
Dodane przez Andy dnia 30.10.2010 19:02
#5
Jako¶ do tej mojej Cobry nie mam przekonania i traktujê j±, tak jak pisa³em, trochê jako "wype³niacz czasu", jak nie gmeram w helikach. Ale do przysz³ego sezonu jest "trochê czasu" to mo¿e i Cobra zago¶ci na niebie.
Bonanza jest fajna, w³a¶nie prace rozpoczê³y siê - pierwsze serwo (serwo steru wysoko¶ci wraz z popychaczem zosta³o zamontowane:
masz tam jaki¶ pas do startów i l±dowañ na tym piêknym podwoziu ?
Co¶ tam w najbli¿szej okolicy znajdziemy. Podwozie wygl±da do¶æ solidnie, ko³a maj± ¶rednicê a¿ 65 mm - to mo¿e z niewielkiej trawki damy radê wystartowaæ i wyl±dowaæ. Zobaczymy, jak tam "wyjdzie w praniu", ;)
Edytowane przez Andy dnia 30.10.2010 21:30
Dodane przez Andy dnia 31.10.2010 21:22
#6
W tak zwanym "miêdzyczasie" pomiêdzy wycieczkami i gonitwami na groby bliskich przyby³ kolejny elemencik - serwo steru kierunku wraz z popychaczem:
A tak wygl±da ty³ kad³uba - miejsce mocowania stateczników poziomego i pionowego:
Zwróæcie uwagê na ciekawy sposób nocowania obu stateczników do kad³uba - s± one po prostu przykrêcone jedn± par± ¶rubek.
Edytowane przez Andy dnia 01.11.2010 10:05
Dodane przez Andy dnia 01.11.2010 12:41
#7
Muszê Koledzy powiedzieæ Wam, ¿e sk³adanie tego modelu to przyjemno¶æ. A to wszystko dziêki wspania³emu dopasowaniu i przemy¶leniu (jak do chwili obecnej) przez konstruktorów firmy produkuj±cej model. Nawet Katana MD z PA nie by³a tak dok³adnie wykonana do monta¿u.
A to co uda³o mi siê jeszcze dniu dzisiejszym posk³adaæ:
- zamontowaæ koñcówkê kad³uba:
No i poszed³em "za ciosem" - stateczniki zamontowane, popychacze sterów spasowane:
W przyp³ywie wolnego czasu w nastêpny weekend bêdzie montowane przednie chowane ko³o wraz ze sterowaniem.
Edytowane przez Andy dnia 01.11.2010 12:53
Dodane przez dorob dnia 01.11.2010 20:09
#8
Andrzej, piêkny model montujesz, ju¿ na tym etapie bardzo ³adnie siê prezentuje.
Nie mogê siê doczekaæ filmu z lotów w Twoim wykonaniu.
Edytowane przez Andy dnia 01.11.2010 20:16
Dodane przez Andy dnia 06.11.2010 20:41
#9
By³o dzisiaj trochê wolnego czasu (aura nie sprzyja³a do latania), wiêc prace przy Bonanzie posunê³y siê do przodu - zgodnie z harmonogramem. Ale przedtem jeszcze, co¶ mnie drêczy³o w kwestii popychaczy sterów kierunku i wysoko¶ci. Stwierdzi³em, ¿e przy zastosowanych ramionach na serwach nie uzyskujê w³a¶ciwych wielko¶ci wychyleñ. Dlatego te¿ wymieni³em ramiona serw na trochê d³u¿sze, lekko wyprofilowa³em koñcówki popychaczy i teraz wychylenia odpowiadaj± tym za³o¿onym w projekcie. A oto efekt:
Jak widaæ na fotce, przyby³o jeszcze jedno micro serwo. Jest ono przewidziane do sterowania skrêtem przedniej chowanej goleni.
No i wreszcie monta¿ tej¿e chowanej goleni przedniej. Przymiarek i "wycinanek" by³o co nie miara. Jeszcze nie przykrêcone na sta³e, jeszcze otworki nie obrobione na gotowo, ale ju¿ wszystko spasowane - prezentuje siê tak:
No na koniec tego etapu zastanawiam siê, czy nie obudowaæ ¶ciankami z cienkiej balsy wewnêtrznych ¶cianek gondoli tej¿e goleni - co by nie wia³o zbytnio do ¶rodka kad³uba. Co my¶licie??
Edytowane przez Andy dnia 07.11.2010 18:31
Dodane przez Andy dnia 13.11.2010 17:11
#10
No i nast±pi³o swego rodzaju opó¼nienie w realizacji projektu. A przyczyna? Przyczyna okaza³a siê banalna, ale od pocz±tku. No wiêc natknê³o mnie, aby przed monta¿em serw klap i lotek podpi±æ ca³y uk³ad ich sterowania i sprawdziæ z apk±. No i zaczê³a siê "jazda". Jako, ¿e jest to mój pierwszy model z osobno sterowanymi klapami, no to nie by³o tak ³atwo. Okaza³o siê, ¿e DX7 posiada tyle mo¿liwo¶ci ustawieñ w takim uk³adzie, ¿e opanowanie tego wszystkiego (tak jakby dla pocz±tkuj±cego w tej sferze) zajê³o mi 1,5 dnia. No ale koniec w koñcu i jeszcze po konsultacjach, uda³o mnie siê uzyskaæ stan prawid³owy - czyli lotki naprzemiennie (ka¿da na osobnym serwie) i klapy jednocze¶nie w tê sam± stronê (na osobnych serwach i kabelku Y).
A wygl±da to tak:
- dekielek do montowania serw we wnêkach skrzyde³
- przymiarka serwa do dekielka:
- no i wszystkie serwa na dekielkach:
Dekielki "klapowe" trochê "pomazane", bo niestety pasowania usytuowania w³a¶ciwego tych serw by³o co niemiara. Ale dali¶my radê - ;)
No i na koniec jeden p³at skrzyd³a (prawego) zmontowany na gotowo:
No to czas na drugi p³at skrzyd³a.
Edytowane przez Andy dnia 13.11.2010 17:12
Dodane przez Andy dnia 13.11.2010 21:24
#11
No to p³aty skrzyde³ wyposa¿one i sprawdzone pod k±tem prawid³owo¶ci dzia³ania wyposa¿enia RC:
Jutro czas na po³±czenie dwu p³atów w jeden.:)
Dodane przez lopez 16 dnia 13.11.2010 21:34
#12
Czekam na fotki modeliku na w³asnych ko³ach:)
Dodane przez dorob dnia 14.11.2010 00:40
#13
Co tu du¿o gadaæ, piknie panie piknie :)
Coraz bardziej mi siê podoba.
Dodane przez Andy dnia 14.11.2010 09:23
#14
Czekam na fotki modeliku na w³asnych ko³ach
To niestety mo¿e dopiero w przysz³y weekend B)
Dodane przez lopez 16 dnia 14.11.2010 09:34
#15
Ok poczekam.A modelik piêkny :)
Dodane przez robloz dnia 14.11.2010 17:59
#16
Jak jest rozwi±zany napêd klap? Nie da³oby rady tak zrobiæ na lotkach?
Modelik super mam nadziejê, ¿e zago¶ci na wiosnê na p³ockim niebie.
Dodane przez Andy dnia 14.11.2010 20:27
#17
Jak jest rozwi±zany napêd klap? Nie da³oby rady tak zrobiæ na lotkach?
Robert, lotki s± naprzemienne (ka¿da na osobnym serwie- prawa AILE, lewa AUX-1) a klapy wychylane jednocze¶nie w tê sam± stronê, na osobnych serwach i kabelku Y.
Na pocz±tku my¶la³em, ¿e serwa klapowe maj± byæ umiejscowione symetrycznie we wnêkach wzglêdem kad³uba. Ale jak zestawi³em je w taki uk³ad okaza³o siê, ¿e na ¿adnych z ustawieñ apki nie chc± krêciæ w jedn± stronê równocze¶nie. Dlatego te¿ po konsultacjach obejrza³em jeszcze raz dok³adniej ich wnêki w skrzyd³ach i okaza³o siê, ¿e serwa "le¿± asymetrycznie" i na kabeku Y na jednym kanale (AUX-2) i uzyskuj± jednoczesny obrót w tê sam± stronê.
Kombinowaæ w tym modelu nie jest zbyt zalecane, gdy¿ wszystko jest przewidziane pod zalecane wyposa¿enie producenta - nawet silnik lepiej zastosowaæ ten zalecany, aby nie by³o potrzeby przerabiania 1/4 modelu.
Modelik super mam nadziejê, ¿e zago¶ci na wiosnê na p³ockim niebie.
Ja te¿ bardzo na to liczê - ;)
Edytowane przez Andy dnia 14.11.2010 20:27
Dodane przez robloz dnia 15.11.2010 09:53
#18
Chodzi³o mi raczej o rozwi±zanie napêdu klap popychacz-klapa.Na lotce widaæ dzwigniê, a na klapach?
Sorki, ale nie skojarzy³em.
Tak jak napisa³ Pasik. popychacz serwa klap ukryty jest w p³acie skrzyd³a i widoczna jest tylko jego koñcówka po odchyleniu w dó³ klapy.
Edytowane przez Andy dnia 15.11.2010 16:11
Dodane przez Andy dnia 20.11.2010 21:41
#21
No to czas powróciæ do rzeczywisto¶ci.
P³aty skrzyd³owe zosta³y po³±czone w jeden p³at:
No i pierwsza przymiarka skrzyd³a do kad³uba - pierwsza "stójka" na w³asnym podwoziu:
Jak widaæ do w³a¶ciwego ustabilizowania pozycji trzeba by³o trochê doci±¿yæ przód, bo model jeszcze nie ma zamontowego zespo³u napêdowego.
A tak w miêdzyczasie by³o jeszcze trochê d³ubaniny, bo wymieni³em serwa na lotkach i klapach na trochê mocniejsze:
TowerPro MG90.
Edytowane przez Andy dnia 20.11.2010 21:44
Dodane przez Andy dnia 27.11.2010 15:01
#22
No to przyby³ kolejny elemencik Bonanzy. Po dopasowaniu p³ata skrzyd³a do kad³uba, przygotowa³em takie wiêksze podk³adki pod ¶ruby plastikowe. A wykona³em je z okr±g³ych orczyków do serw Hiteca, rozwiercaj±c otwory ¶rodkowe i stosownie szlifuj±c.
Nastêpnie zosta³a wklejona kszta³tka (równie¿ po uprzednim dopasowaniu) wyrównuj±ca kszta³t pomiêdzy spodem przedniej czê¶ci kad³uba a doln± powierzchni± p³ata skrzyd³owego:
Spieszyæ siê z wykoñczeniem nie ma co, bo u mnie ju¿ zima zaczyna go¶ciæ na dobre:
i sypie nadal - a na pasie jeszcze w miarê.
Edytowane przez Andy dnia 27.11.2010 16:11
Dodane przez Andy dnia 27.11.2010 21:16
#23
Ma³a aktualizacja tego co za oknem:
- a w zbli¿eniu wygl±da to tak:
No ale do tematu:
ze wzglêdu na to, ¿e pakieciki maj± trochê wiêksz± wysoko¶æ ni¿, te które by³y preferowane przez producenta modelu, trzeba by³o wrêgê na koñcu pó³ki pod Lipola i regulator, troszeczkê podpi³owaæ. Jako, ¿e zosta³a ona mocno pocieniona dla wzmocnienia wklei³em na ¿ywicê prêcik wêglowy na ca³ej jej d³ugo¶ci:
Jutro monta¿ zespo³u napêdowego - :)
Edytowane przez Andy dnia 27.11.2010 21:17
Dodane przez Andy dnia 28.11.2010 17:08
#24
Prace posuwaj± siê powoli do przodu.
Oto zestaw napêdowy przed monta¿em:
Po przemy¶leniu umiejscowienia regulatora i wywierceniu dodatkowych otworów na przej¶cie kabelków oraz zacisku do mocowania, regulator zosta³ zamocowany na g±bce obustronnie przylepnej:
Jeszcze koszulki nie zaci±gniête na z³±czce T-deans, gdy¿ planujê zamontowanie w Bonanzie LipoGuarda 3S, który bêdzie wlutowany w³a¶nie bezpo¶rednio do tej z³±czki.
Silniczek te¿ zosta³ ju¿ zamontowany i po³±czony z regulatorem:
W miêdzyczasie podpi±³em przed³u¿acz do silniczka steruj±cego prac± przednij chowanej goleni.
Jako, ¿e prace powoli zbli¿aj± siê do spinania wszystkiego zacz±³em zastanawiaæ siê nad zastosowaniem kondensatora przeciwzak³óceniowego do odbiornika. Oczywi¶cie kondensator bêdzie zainstalowany, ale jak zobaczy³em ile kosztuje gotowy "made by Spektrum" to zw±tpi³em. Dlatego te¿ wyposa¿y³em siê w tak± paczuszkê:
Kondensatory s± identyczne, jak te Spektrumowe - a cena 3,50 za sztukê.
Oto efekt koñcowy kondensatorka przeciwzak³óceniowego "Made By Andy":
Edytowane przez Andy dnia 28.11.2010 17:11
Dodane przez Andy dnia 04.12.2010 23:36
#25
No i znów obsuwa w harmonogramie robót monta¿owych Bonanzy. Dzisiaj prawie pó³ dnia walczy³em z takimi oto drobiazgami elektronicznymi:
Tak, zajmowa³em siê programowaniem LipoGuarda 3S przy pomocy LinkProga i aplikacji komputerowej RCC. Jako¶ tak to dziwnie wszystko dzia³a, ¿e nie od razu wszystko jest rozpoznawane przez tê RCC aplikacjê. Ale jako, ¿e jest to mój 4-ty LipoGuard w mojej flocie powietrznej, to ju¿ wiem co i jak i po kolejnych próbach realizowanych przy zastosowaniu odpowiedniego schematu postêpowania, operacja powiod³a siê i "pacjent ¿yje".
Zaprogramowa³em modu³ na swoje ulubione progi napiêcia. Bardzo lubiê te modu³y, bo gwarantuj± mi one to, ¿e latam bezstresowo (¿e nie zabraknie mi pr±du), a poza tym zapewniaj± w³a¶ciwe korzystanie z Lipoli.
No to jutro montujemy LipoGuarda z reszt± elektroniki w Bonanzie.
Edytowane przez Andy dnia 04.12.2010 23:40
Dodane przez SlavikS dnia 05.12.2010 11:21
#26
Andrzej,
Nie wiem czy w Bonanzie Ci siê ten LipoGuard sprawdzi. O ile helik lata blisko i mo¿na us³yszeæ i zobaczyæ te sygna³y to obawiam siê, ¿e w Bonanzie tak nie bêdzie. Samoloty lataj± "trochê" dalej od pilota :) Mia³em kiedy¶ taki patent w Twinstarze i u mnie siê nie sprawdzi³. Ja postawi³em na telemetriê i z tego rozwi±zania jestem zadowolony. Przemy¶l to jeszcze.
Dodane przez Andy dnia 05.12.2010 17:59
#27
Nie wiem czy w Bonanzie Ci siê ten LipoGuard sprawdzi.
Slaviks, zapewne masz racjê, ¿e gdy model jest daleko to nie bêdzie s³ychaæ, ani widaæ dzia³ania Lipogarda. Ale czasami przelatuje siê blisko pilota i wtedy liczê, ¿e przynajmniej zobaczê pulsowanie diody. A jak nie sprawdzi siê faktycznie to zawsze bêdzie mo¿na zdemontowaæ.
A na chwilê obecn± zamontowa³em go i wygl±da to tak:
- umiejscowienie diody i busera (spód przedniej czê¶ci kad³uba):
- i Lipoguard "na miejscu" spiêty z innym wyposa¿eniem elektronicznym:
A w przysz³y weekend - jak nie porwie mnie jeszcze kierat przed¶wi±tecznych obowi±zków - planujê monta¿ odbiornika, uporz±dkowanie tego ba³aganu kabelkowego:
i podpiêcie wszystkich serwomechanizmów.
Edytowane przez Andy dnia 05.12.2010 20:20
Dodane przez dorob dnia 06.12.2010 11:36
#28
Szkoda, ¿e to siê zima zaczyna a nie wiosna, nie mogê siê doczekaæ by go zobaczyæ w locie.
Dodane przez Andy dnia 12.12.2010 18:13
#29
No i uda³o siê - :D
- uda³o siê wygospodarowaæ chwilkê wolnego czasu i po¶wiêciæ j± na umiejscowienie odbiornika z satelitk± w modelu oraz porz±dkowanie kabelków. A oto koñcowy efekt kabelkowy:
Wszystkie po³±czenia sprawdzone, wszystkie serwomechanizmy dzia³aj± jak potrzeba.
Teraz jeszcze os³ona silnika, regulacja serw oraz wyposa¿enie kabiny - siedzi "takich dwóch" i ci±gle czekaj±, patrz± i nic nie mówi± :|:
Edytowane przez Andy dnia 12.12.2010 20:02
Dodane przez dorob dnia 12.12.2010 22:32
#30
Porz±deczek jak ta lala :D
"Takich dwóch" wygl±da jak do¶wiadczony instruktor i uczeñ ;)
Przyda³y by siê deko wiêksze zdjêcia, tak by po powiêkszeniu by³o mo¿na podejrzeæ wiêcej szczegó³ów.
Dodane przez Andy dnia 13.12.2010 22:20
#31
Slaviks:
Ja postawi³em na telemetriê i z tego rozwi±zania jestem zadowolony. Przemy¶l to jeszcze.
Ten zestaw Quantuma jest fajny, ale jak dla mnie za du¿y - du¿y i ciê¿ki nadajnik + antena 2,4GHz.
Ja u¿ywam tego: http://www.hobbyc...oduct=7068
W czasie lotu i tak na ekran siê nie patrzy - wa¿ne ¿eby w odpowiednim czasie piszcza³o i ¿eby by³o to s³ychaæ, a te warunki ten zestaw spe³nia :) . Przyzwyczai³em siê do latania z tym patentem.
P.S. Modelik pierwsza klasa !!!!
Dodane przez Andy dnia 14.12.2010 15:39
#33
Mnie te¿ w tej mojej propozycji niepokoi³o pasmo 2,4 GHz - takie samo jak apki, jak równie¿ i sam monitorek do obserwacji - trochê to k³opotliwe patrzenie jeszcze na manitoerk podcas sterowania modelem. Faktycznie, proponowane przez Ciebie rozwi±zanie jest racjonalniejsze - i zasada, i pasmo i waga.
Rozumiem, ¿e to wiêksze "pude³eczko" to odbiornik z w³asn± bateri± zasilaj±c±, a ta mniejsza kosteczka to nadajnik podpinany bezpo¶rednio do z³±cza serwisowego w pakiecie ??
No i jeszcze jedno pytanie, czy istnieje mozliwo¶æ ustawiania poziomu sygnalizacji w zale¿no¶ci od napiêcia na celach?
Edytowane przez Andy dnia 14.12.2010 15:44
Dodane przez SlavikS dnia 15.12.2010 07:29
#34
Andy napisa³/a:
Rozumiem, ¿e to wiêksze "pude³eczko" to odbiornik z w³asn± bateri± zasilaj±c±, a ta mniejsza kosteczka to nadajnik podpinany bezpo¶rednio do z³±cza serwisowego w pakiecie ??
No i jeszcze jedno pytanie, czy istnieje mozliwo¶æ ustawiania poziomu sygnalizacji w zale¿no¶ci od napiêcia na celach?
Dobrze rozumiesz :)
Co do mo¿liwo¶ci ustawiania poziomu sygnalizacji - sprzêt jest analogowy i nie ma ¿adnych opcji programowania jak np w LiPoGuardzie. Widzê pewn± mo¿liwo¶æ, ale nie próbowa³em. Na nadajniku s± mikropotencjometry na ka¿d± celê. Przypuszczam, ¿e w³a¶nie one ustawiaj± poziom napiêcia, które wyzwala sygnalizacjê. Trzeba by mieæ roz³adowany pakiet do takiego w³a¶nie napiêcia - jako referencja - i próbowaæ pokrêciæ potencjometrami do uzyskania po¿±danego efektu. Starsze wersje nadajników tego nie mia³y. Tak na marginesie Quantum te¿ piszczy i nie trzeba patrzeæ na ekran w czasie lotu. Grabos kupowa³ taki zestaw to mo¿e by co¶ w temacie Quantuma podrzuci³.
Dodane przez Andy dnia 15.12.2010 08:11
#35
SlavikS,
dziêki za wyja¶nienia i wskazanie na Grabosa - bêdzie trzeba, w takie urzadzonko siê wyposa¿yæ . Jeszcze przepytam Grabosa o Quantuma.
Dodane przez Andy dnia 24.12.2010 10:21
#36
Wracaj±c do telemetrii, okazuje siê, ¿e najnowsze modele aparatur RC zarównow Spektrum, jak równie¿ Aurora maj± w sobie ju¿ telemetriê:
SPEKTRUM - Nadajnik DX8t, 8-kana³owy odbiornik AR8000, pe³nozasiêgowy modu³ telemetrii TM1000.
Pierwsza lotnicza aparatura RC Spektrum z telemetri±. 8 kana³owy nadajnika i odbiornik AR8000 z modu³em telemetrii i czujnikami. 30 modeli w pamiêci nadajnika z mo¿liwo¶ci± zapisania danych na kartê SD/MMC i aktualizacji. Du¿y i przejrzysty wy¶wietlacz. Do praktycznych w³asno¶ci nadajnika nale¿y równie¿ mo¿liwo¶æ korzystania z ró¿nych d¼wiêkowych lub wibracyjnych alarmów o nastawionyh mierzonych warto¶ciach.
AURORA - D³ugo oczekiwana nowo¶æ 2009 roku od firmy Hitec, aparatura Hitec Aurora 9. To 9 kana³owa, komputerowa aparatura pracuj±ca w systemie 2.4GHz, zaprojektowana do sterowania modelami ¶mig³owców, samolotów oraz szybowców. Aurora 9 zawiera rozbudowane programy oraz wszystkie funkcje i mo¿liwo¶ci, jakie mo¿e oczekiwaæ zarówno pocz±tkuj±cy jak i ju¿ zaawansowany modelarz.
Dodatkowego smaczku dodaje telemetryczny system monitoringu z pe³n± informacj± widoczn± na du¿ym, dotykowym wy¶wietlaczu LCD 5.1''. Telemetria prezentuje m.in: informacjê o napiêciu akumulatora odbiornika oraz o s³abn±cym sygnale. Opcjonalne mo¿na nabyæ dodatkowe modu³y telemetrii pozwalaj±ce raportowaæ takie informacje jak: obroty silnika, temperatura, wspó³rzêdne GPS oraz ilo¶æ paliwa.
No i dylemat gotowy - zkupiæ dodatkowy zestaw telemetrii do modelu, czy "rzuciæ siê" na now± apkê w zestawie. Raczej pozosta³bym przy Spektrum poniewa¿ mam trochê odbiorników tej firmy w modelach.
I co tam koledzy doradz± mi w powyzszym temacie?
Edytowane przez Andy dnia 24.12.2010 11:39
Dodane przez magneto dnia 24.12.2010 13:39
#37
co prawda system do futaby ale moze mozna to zaadaptowac do spektrum,albo nie doczyta³em (mam futabe) istnieje system Frsky,to jest w±tek do tegohttp://rc-cam.pl/...mp;start=0
Edytowane przez magneto dnia 24.12.2010 13:39
Dodane przez Andy dnia 27.12.2010 13:00
#38
Magneto,
dziêki za przedstawienie propozycji telemetrii. Ale przyznam, ¿e to trochê skomplikowane rozwi±zanie jak na moje umiejêtno¶ci elektroniczne. Przyznam, ¿e bardziej sk³ania³bym siê do zastosowania gotowych rozwi±zañ takich jak zaproponowa³ Slaviks lub takich jak Quanum.
Dodane przez artplo dnia 27.12.2010 16:59
#39
Andrzej ¶wietny model , tylko te podwozie , czy nie za delikatne ?
Starty i l±dowania tylko z utwardzonego pod³o¿a
Dodane przez Andy dnia 27.12.2010 18:44
#40
Arczi,
podwozie jest w³a¶nie od tego modelu, a jak bêdzie siê sprawowa³o, to siê zobaczy w praniu. Ono na zdjêciach wygl±da mo¿e ma³o okazale, ale jak zobaczy³em w realu kó³ka i podwozie to w ¿adnym modelu nie mam takiego podwozia - wygl±daj± bardzo dobrze - fotki nie oddaj± w³a¶ciwej proporcji podwozia.
Edytowane przez Andy dnia 27.12.2010 20:13
Dodane przez Andy dnia 28.12.2010 23:34
#41
Szaleñstwo ¦wi±teczne minê³o, jest trochê wolnych dni no to i czas na robótki rêczne przy Bonanzie.
Wstêpnie dopasowana os³ona silnika:
Os³ona silnika zamontowana do kad³uba (przy schowanym podwoziu):
Trochê paski malowania nie pasuj± do siebie - proszê przymkn±æ na to oko - ;)
Edytowane przez Andy dnia 28.12.2010 23:39
Dodane przez Andy dnia 29.12.2010 20:32
#42
A oto kolejny szczegó³ Bonanzy wykonany w ci±gu dzisiejszego dnia:
Dodane przez Andy dnia 29.12.2010 20:53
#43
No dobra,
no to jeszcze tych dwóch "co tak siedzieli, patrzyli i nic nie mówili" nareszcie zajêli swoje miejsca i mam ich na chwilê obecn± "z g³owy"":
Edytowane przez Andy dnia 01.01.2011 18:36
Dodane przez SlavikS dnia 31.12.2010 00:01
#44
Elegancki kokpit wyszed³. Zegary by³y w komplecie? Ja siê zastanawiam jak zrobiæ kokpit i zegary w Moth - nied³ugo mnie to czeka.
Tych dwóch to wygl±da tak jakby siê ju¿ nie mogli doczekaæ kiedy polec± ;)
Czekam na kolejne updaty tematu - zagl±dam regularnie !
Dodane przez Andy dnia 31.12.2010 02:07
#45
Zegary by³y w komplecie?
Niestety nie by³y w komplecie - naby³em w ModeleMax podobne do tych tylko, ¿e Graupnera (które w³a¶nie ju¿ "wysz³y") http://www.modele...ts_id=3896
Trzeba tylko uwa¿aæ, bo CA rozpu¶ci³ delikatnie czarne tworzywo i trochê przebarwi³ miejscami balsê na ciemno.
Tych dwóch to wygl±da tak jakby siê ju¿ nie mogli doczekaæ kiedy polec±
- oby polecieli i ca³o powrócili, bo jako¶ nie widzê, aby mieli spadochrony ;)
- no i szaliczków jeszcze nie maj± - :D
Edytowane przez Andy dnia 31.12.2010 02:16
Dodane przez dorob dnia 02.01.2011 00:01
#46
Polec±, polec±, a spadochrony nawet jakby mieli to i tak nie u¿yj± bo wysi±d± bezpiecznie na ziemi ;)
Dodane przez Andy dnia 05.01.2011 21:58
#47
No to teraz ju¿ wszystko bêdzie jasne, dlaczego "tych dwóch ma³omównych" tak rwa³o siê do ¶rodka modelu. Oni po prostu za³o¿yli spó³kê i bêd± woziæ pocztê lotnicz±. No normalnie zobaczcie sami, co "oni" wymy¶lili:
Muszê przyznaæ, ¿e trochê roboty by³o - worki pocztowe sam szy³em i waloryzowa³em. A potem jeszcze to wszystko trza by³o zapakowaæ i ustabilizowaæ w modelu - :)
Zobaczymy jak Bonanza bêdzie sobie radzi³a z tym ich ³adunkiem - ;)
Dzisiaj spasowa³em równie¿ dwa ko³paki do ¶migie³ek - nie wiem, ale zawsze jako¶ tak wychodzi, ¿e ko³paki z regu³y maj± za ma³e gniazda na ³opaty ¶migie³:
Edytowane przez Andy dnia 07.01.2011 21:18
Dodane przez artplo dnia 05.01.2011 22:04
#48
REWELACJA!!!!
Makieta jak sie patrzy :)
Dasz czy da³e¶ o¶wietlenie wnêtrza ???
Edytowane przez artplo dnia 06.01.2011 10:27
Dodane przez dorob dnia 07.01.2011 16:17
#49
¦wietnie wysz³o z tymi workami.
Czy tam na pewno s± listy?
Mo¿e to tylko przykrywka i oni przemyt bia³ego proszku z Kolumbii robi± ;)
Dodane przez Piotr K dnia 07.01.2011 19:27
#50
Czego¶ takiego jeszcze nie widzia³em.Fantastyczna robota.
Dodane przez Andy dnia 28.01.2011 23:42
#51
Nareszcie modu³ telemetrii QUANUM w "moich paluszkach". Zestaw sprawdzony, binduje siê bezproblemowo i dzia³a do¶æ czytelnie:
Dzisiaj trwa³y prace koncepcyjne - maj±ce na celu znalezienie w³a¶ciwego miejsca dla monta¿u nadajnika w modelu. Miejsce powinno zostaæ wybrane do¶æ szczególnie, gdy¿ nadajnik nie powinien stykaæ siê, ani le¿eæ w bezpo¶redniej blisko¶ci elektroniki steruj±cej modelem (czytaj serwa i ich kabelki). Jako, ¿e model ma do¶æ szeroki kad³ub nie powinno byæ problemu z umiejscowieniem.
Koncepcja ju¿ jest - jutro monta¿.
Dodane przez magneto dnia 29.01.2011 13:42
#52
Andrzej z tego co czyta³em i z do¶wiadczenia w FPV jednym z najbardziej siej±cych po elektronice elementów (poza nadajnikiem wideo ,którego ty nie masz )jest regulator, tak¿e staraj sie trzymaæ jak najdalej od niego
Dodane przez Andy dnia 29.01.2011 14:21
#53
Dziêki Jarku za wskazówkê.
Stara³em siê oddaliæ nadajnik QUANUMA od wszystkiego.
I tak wed³ug nowej koncepcji zosta³y wklejone dwie pó³eczki do modelu:
- pionowa w³a¶nie do QUANUMA
- pozioma do przeniesienia LipoGuarda
Wieczorkiem wszystko zmontujê, to bêdzie widaæ dok³adniej co i gdzie jest.
Edytowane przez Andy dnia 29.01.2011 14:22
Dodane przez Andy dnia 29.01.2011 17:42
#54
No i wszystko zamontowane:
Model jest ju¿ wyregulowany. Wszystkie DR, EXPO i End Pointy zosta³y ustawione na chwilê obecn± bardzo ³agodnie - zgodnie z instrukcj± na "Low rate".
Pozosta³o jeszcze ostateczne wywa¿enie modelu - ale to ju¿ po ostatecznej kosmetyce i naklejkach.
Edytowane przez Andy dnia 29.01.2011 17:43
Dodane przez magneto dnia 29.01.2011 20:36
#55
no panie po pakiecie 3,3 widac ile tam jest przestrzeni w ¶rodku ,pomy¶lnego oblotu .U mnie w ultimacie SW na 10 procent mam ustawione po wyzej strasznie nerwowy sie staje
Dodane przez dorob dnia 31.01.2011 10:55
#56
Od samego patrzenia dosta³em oczopl±su, kabelków a kabelków ;)
Dodane przez Andy dnia 31.01.2011 11:34
#57
Marcin,
to tylko mo¿e tak wygl±da, ¿e mozna dostaæ oczopl±su. Kabelki od serw s± opisane i oznaczone kolorowymi ta¶mami izolacyjnymi, aby by³o ³atwiej je rozpoznawaæ.
Ale powiem Tobie w zaufaniu, ¿e mo¿e jeszcze przybyæ trochê kabelków w kad³ubie i nie tylko ;)
Edytowane przez Andy dnia 31.01.2011 11:34
Dodane przez Andy dnia 12.02.2011 19:01
#58
Oto i nadszed³ czas kosmetyki modelu.
Ale przedtem dokona³em jeszcze jednej zmiany.
A oto i ona:
YouTube Video
Jak widaæ klapy dzia³a³y bardzo agresywnie i ma³o naturalnie. Dlatego te¿ zastosowa³em w modelu spowalniacz na serwa klap. A jest to: http://www.nastik...-2085.html
My¶lê, ¿e tak jak teraz sposób dzia³ania klap jest zadowalaj±cy.
W ramach kosmetyki, po konsultacjach z kolegami o wiêkszym do¶wiadczeniu w tej materii ni¿ moje, rozprasowa³em na modelu wszelkie pofa³dowane elementy folii pokryciowej. Efekt wyszed³ bardzo fajny folia naci±gniêta i wyg³adzona, co pozwoli³o na tzw. waloryzacjê modelu.
No i na koniec parê fotek pokazuj±cych waloryzacjê Bonanzy:
Teraz czekam na pakiety i pozostanie tylko ostateczne wywa¿enie modelu - :)
Edytowane przez Andy dnia 14.02.2011 13:53
Dodane przez Andy dnia 18.02.2011 16:24
#59
A ci dwaj, co tak siedzieli i patrzyli to dalej tak siedzieli i patrzyli. Wiêc mnie podkurzyli i kaza³em im poszukaæ roboty. Trochê marudzili, ¿e im to tutaj dobrze - ale by³em nieub³agany, wiêc siê wreszcie ruszyli. Podpisali kontrakt w liniami lotniczymi z Fid¿i i bêd± woziæ pocztê lotnicz±. Trochê popracowali i zmienili równie¿ malowania na swojej maszynie, aby by³y zgodne z ich kontraktem.
A wysz³o to im tak:
a niech sobie nie my¶l±, ¿e zapomnia³em o nich - ;)
Dodane przez dorob dnia 18.02.2011 20:14
#60
Zagoñ nygusów niech paczki roznosz±, to na pewno przez nich jeszcze nie mamy pakietów :D
Modelik I liga.
Dodane przez Andy dnia 21.02.2011 08:03
#61
Dziêki Marcin,
- oby tylko model i pilot latali pierwszo ligowo - ;)
Dodane przez dorob dnia 21.02.2011 14:18
#62
3 mam kciuki za pomy¶lne obloty :)
Dodane przez Andy dnia 22.07.2012 22:06
#63
Trochê to trwa³o, no ale wreszcie sta³o siê,
Pas wygolony, wiaterek wyczekany i "gad" w dniu dzisiejszym wieczorkiem zosta³ oblatany.
Pomimo drobnych problemów przy pierwszym locie, model powróci³ na ziemiê bezpiecznie, zosta³ przeregulowany i poszed³ znowu w górê - i tak 7 razy.
Ostatni lot zakoñczy³em o 20:53 i kiedy robi³em ostatni daleki nawrót do l±dowania (bo model lata do¶æ szybko) - to prawie go ju¿ nie widzia³em.
Ale muszê przyznaæ, ¿e nie jest to model dla pocz±tkuj±cych.
Mo¿e z czasem siê kto¶ trafi, aby uwieczniæ moje loty Bonanzy - :)