Tytu³: RC P³ock :: budowa Ju-87
Dodane przez robloz dnia 04.08.2009 14:11
#1
Rozpoczêta zosta³a budowa pó³makiety Ju-87.
Ciekawe na jak d³ugo starczy mi zapa³u, ale my¶lê ¿e na przysz³oroczne pokazy bêdzie gotowa. (a mo¿e bêd± dwa "sztukasy"? :D )
Dodane przez SlavikS dnia 04.08.2009 22:59
#2
Robert, z czego tniesz te wrêgi?
Na pewno bêd± dwa - niech tylko przyjdzie zima i skoñcz± siê remonty to podgoniê :)
Dodane przez robloz dnia 04.08.2009 23:09
#3
Wrega silnikowa ze sklejki 3mm ,wrêgi do krawêdzi sp³ywu p³ata i domek silnika-2mm. a ogonowe z balsy 3x1mm sklejone na krzyz.Na planie by³y z 3mm, zle plany s± pomiejszone to chyba bêdzie dobrze. Zastanawiam siê nad pokryciem, balsa 1mm+folia chyba wystarczy? Trzeba bêdzie jeszcze poszukac przekroju kabiny bo na planach nie ma.
Dodane przez robloz dnia 06.08.2009 12:13
#4
Sk³adanie puzli:
To co na zdjêciu wa¿y 250g. Bêd± jeszcze wyciête otwory w domku silnika.
Dodane przez robloz dnia 19.08.2009 10:01
#5
Kolejne zdjêcia z budowy:
Muszê jednak zrobiæ nowy st. poziomy , bo ten okaza³ siê za ciê¿ki.Kad³ub bez st. poziomego wa¿y 320g.
Dodane przez robloz dnia 10.11.2009 08:39
#6
Kolejne fotki z budowy:
dostêp do silnika i akumulatorów
Podwozie mojego pomys³u, przednie do poprawki -bardziej do pionu
Wyt³oczki kabiny to tylko próbne- nowe kopyta ju¿ schn±.
Obecna waga 1150g.
Porównanie z kad³ubem mojego Biesa:
Edytowane przez robloz dnia 10.11.2009 09:56
Dodane przez Andy dnia 10.11.2009 11:21
#7
Bardzo ³adnie wygl±da ten model - widzê Robercie, ¿e pe³en profesjonalizm w wykonaniu.:)
Czekamy na dalsze relacje.
Dodane przez artplo dnia 10.11.2009 20:50
#8
Rewelacja , ¶wietnie siê prezentuje
\Robert , nie my¶la³e¶ , ¿eby uruchomiæ produkcje modelu , na pewno by¶ nie mia³ problemu ze sprzeda¿±
p.s Sk±d masz plany ?
Dodane przez robloz dnia 11.11.2009 13:19
#9
Ze sprzeda¿± modeli to jest tak, ¿e ka¿dy by kupi³, ale prawie za darmo. Sprzeda³em kilka modeli i tak na dobr± sprawe to szkoda w³o¿onej pracy, gdyby nie fakt satyswakcji w czasie budowania. Plany mam od S³awka.
Dodane przez MARCIO dnia 13.11.2009 21:52
#10
Robloz t± szpachle to gdzie mo¿na kupiæ:D?
Dodane przez robloz dnia 14.11.2009 10:39
#11
W OBI, Nomi. Ja u¿ywam niemieckiej w takiej z³otej puszce (nazwa co¶ na s...)
Dodane przez robloz dnia 20.02.2010 15:58
#12
Mo¿e ma kto¶ jaki¶ pomys³ odno¶nie syreny w modelu?
Dodane przez Andy dnia 20.02.2010 19:15
#13
Robert,
posiedzia³em trochê w neciku, ale poza rozs±dnymi propozycjami z Polskiego Forum Modelarskiego niestety nic ciekawszego nie znalaz³em odno¶nie syreny.
A szkoda - efekt rzeczywisty faktycznie jest ciekawy.
Efekt osi±gniêty w tym przyk³adzie:
[movie=youtube]xDFHsdXqbtg[/movie]
jest równie¿ atrakcyjny ale wymaga skonstruowania specjalnego elektronicznego uk³adu steruj±cego. Niestety ja nie potrafiê pomóc w tej kwestii.
A jaki napêd przewidujesz do tego modelu?
Edytowane przez Andy dnia 20.02.2010 19:17
Dodane przez robloz dnia 20.02.2010 19:51
#14
Napêd bêdzie elektryczny (choæ w razie czego przerobiæ go na spalinê nie bêdzie problemu) ,ale dobiorê go po koñcowym wa¿eniu. I raczej ze wzglêdu na wagê chyba dam sobie z syren± spokój.
Dodane przez Andy dnia 20.02.2010 20:49
#15
Robert,
i dobrze my¶lisz. Syrenê zawsze bêdzie mo¿na dorobiæ, jak dojdziesz do wniosku, ¿e waga na to pozwala no i oczywi¶cie bêdziesz dalej chcia³ realizowaæ to przedsiêwziêcie.
Trzymam kciuki za postêpy.
Dodane przez SlavikS dnia 18.08.2010 12:09
#16
Robert,
Co w temacie? Mo¿e czas wróciæ do projektu? Ju¿ niewiele brakuje :)
Dodane przez robloz dnia 18.08.2010 13:40
#17
Robi siê, tylko têpo trochê spad³o :| .
Zrobiê dzisiaj fotki.
Dodane przez Andy dnia 18.08.2010 13:48
#18
No w³a¶nie, w³a¶nie
- czekamy na wie¶ci i fotki z warsztatu B)
Edytowane przez Andy dnia 18.08.2010 13:48
Dodane przez robloz dnia 18.08.2010 17:39
#19
Zamówione fotki (nie zwracaæ uwagi na scenografiê ;) :
Razem z bratem ESEm
To co na fotkach wa¿y 1600g, mo¿e byæ w finale trochê ciê¿kawo.
Edytowane przez robloz dnia 23.08.2010 08:56
Dodane przez SlavikS dnia 19.08.2010 07:21
#20
::
Trochê siê posunê³o. Model ma 140 cm rozpiêto¶ci to i waga nie taka znowu wysoka. Bêdzie dobrze. W koñcu prawdziwy JU targa³ jeszcze bomby i dawa³ radê :)
P.S. Móg³by¶ bardziej szczegó³owo dokumentowaæ fotograficznie tê budowê. Temat jest arcyciekawy (przynajmniej dla mnie) i trochê brakuje mi szczegó³ów wykonania poszczególnych elementów. By³oby to bardzo pomocne dla mnie i innych , którzy siê zdecyduj± na budowê takiego cuda.
Edytowane przez SlavikS dnia 19.08.2010 07:25
Dodane przez AQUARIUS dnia 19.08.2010 07:55
#21
Robert jak wykañcza³e¶ powierzchniê? To szare to jest lakier podk³adowy? Laminowa³es t± balse przed szpachlowaniem - opisz najlepiej krok po kroku.
Dodane przez robloz dnia 19.08.2010 08:41
#22
Balsê po oszlifowaniu malowa³em lakierem do impregnacji drewna (ja u¿y³em kaponu -trochê rozcienczony).Pierwsza warstwa to malowanie "sychym" penzlem i delikatne przetarcie papierem 100, zapobiega to wsi±kaniu w balsê nastêpnych warstw. Nastêpnie jaszcze 2 warstwy + szlif. Szare to zwyk³a farba podk³adowa tylko naniesiona tak jak pierwsza warstwa lakieru + papier 180.
Zastanawiam siê tylko jak wzmocniæ krawêdz natarcia. Mo¿e pomalowaæ jakim¶ lakierem chemoutwardzalnym?
Zrobiê jeszcze kilka fotek szczegó³ów i opiszê.
Edytowane przez robloz dnia 19.08.2010 08:45
Dodane przez AQUARIUS dnia 19.08.2010 10:07
#23
Ale nie laminowale¶ w³óknem szkalnym balsy? Bo ja ostatnio walcze ze styrodurem-najpierw szpachlujê szpachl± akrylow±, potem na to tkanina 33 z ¿ywic± i na to szpachlówka z ¿ywicy i krzemionki - ale powiem szczerze, ¿e doprowadzenie takiej powierzchni do g³adko¶ci to droga przez mêkê... Szukam ró¿nych rozwi±zañ.
Edytowane przez AQUARIUS dnia 19.08.2010 10:08
Dodane przez robloz dnia 19.08.2010 10:38
#24
Z laminowania zrezygnowa³em bo w/g mnie przy tych gabarytach to dosz³oby sporo gramów. Widzia³em (chyba na str. "DEBILE") jak oklejali modele z depronu papierem na wikol na to szpachla i szlif i efekt by³ super.
Dodane przez Andy dnia 19.08.2010 13:51
#25
Robertino, pilnie obserwujê i czytam o postêpach budowanego przez Ciebie modelu - bo to sama przyjemno¶æ, gdy wykonawc± jest specjalista. Szczegó³y - bardzo mile widziane - no wiesz
"cz³owiek uczy siê ca³e ¿ycie"
Kiedy przewidujesz ulotnienie ? - no kurde blaszka chyba przybêdê na tê okazjê - a mo¿e na zakoñczenie sezonu? - ;)
Dodane przez robloz dnia 19.08.2010 17:09
#26
Trochê szczegó³ów, Niestety nie mam takich zdolno¶ci do reporta¿u jak S³awek, ale co¶ bêdzie widaæ.
Mocowanie lotek i klap:
na ca³ej d³ugo¶ci lotki w krawêd¿ natarcia jest wklejony bowden ,a drut z niego przechodzi przez uchwyt w p³acie.
Mocowanie podwozia dwa prêty stalowe 4mm wygiête i przyklejone do pod³u¿nic w skrzyd³ach (chyba wytrzyma)
Wlot do ch³odnicy wody wykonany metod± traconego styroduru z laminatu:
Kabina prawdopodobnie pójdzie do poprawki. Na wyt³oczkê z plexi 2mm naklejone paski sklejki 0.4mm.
Na koniec siatkowa os³ona wylotu z ch³odnicu oleju wykonana z dratwy i kleju
Uf!!! My¶lê, ¿e wszysko jasne ;) .
Oblot prawdopodobnie na wiosnê.
Edytowane przez robloz dnia 19.08.2010 17:13
Dodane przez Andy dnia 19.08.2010 17:37
#27
Robertino, dziêki za szczegó³y. Jak widaæ wszystko u Ciebie przewidziane i dopracowane w najmniejszych szczegó³ach (dratwa i klej).
Prosimy o jeszcze w miarê postêpu prac.
Mo¿e uda siê ulotnienie na rozpoczêcie sezonu? By³oby fajnie
Edytowane przez Andy dnia 19.08.2010 17:38
Dodane przez robloz dnia 17.01.2011 09:42
#28
Pomierzy³em i zwa¿y³em dzisiaj Sztukasa:
Prawdopodobnie do lotu wyjdzie ok. 3 kg :o
(to co jest zrobione 1600g + wyposa¿enie)
Powierzchnia p³ata ok 28dm2 co daje obci±¿enie ok.110g/dm2.
I co teraz?
Dodane przez SlavikS dnia 17.01.2011 11:06
#29
A sk±d jeszcze te 1,4 kg?
Hyperion robi takie modele w tej skali (1,4m) - zobacz rysunek:
Z rysunku wynika, ¿e powierzchnia powinna byæ oko³o 34dm2. Dodatkowo sugerowane wyposa¿enie.
Napêd i pakiet powinien siê zamkn±æ w granicach 800g to wysz³o by 2,4 - 2,5 kg, co w prze³o¿eniu na obci±¿enie wysz³o by ok. 73g/dm2. Szybowiec to to nie bêdzie, ale na Warbirda obci±¿enie lux ;)
Dodane przez robloz dnia 17.01.2011 11:37
#30
Rzeczywi¶cie z wag± wyposa¿enie siê duuu¿o pomyli³em :o. Bêdzie co¶ ko³o 700g.
Tak¿e nanosz±c poprawkê (pomierzy³em jeszcze raz):
powierzchnia: 30.8dm2 (z lotkami 31.4)
waga 2300 (max: 2.5kg) co daje ok 80g/dm2
Chyba nie bêdzie tak ¿le.
Koñcz, nie marud¼ :)
Ju¿ nie marudzê.
Zastanawia mnie tylko ta ró¿nica powierzchni modelu fabrycznego.
Mój 10cm wiêkszy a ma mniejsz± powierzchniê. Czy¿by ró¿ne plany?
Edytowane przez robloz dnia 17.01.2011 12:20
Dodane przez Andy dnia 18.01.2011 08:12
#31
Robert,
z moich wstêpnych wyliczeñ wynika, ¿e w Bonanzie wspó³czynnik masy do powierzchni p³ata te¿ bdzie w granicach 75 g/dm2 i model ma lataæ. Na dodatek ja zastosowa³em siê do zaleceñ konstruktorów i wyposa¿y³em go w zalecany zestaw napêdowy. A jak bêdzie to zobaczy siê w praniu.
A tak na marginesie, nasunê³o mnie siê takie pytanie:
jakie s± zalecane przedzia³y dla wspó³czynnika masy modelu do jego p³ata dla poszczególnych rodzajów modeli (szybowce, samoloty)?
Jaka jest górna granica warto¶ci w tych kategoriach modeli, której nie powinno siê przekraczaæ.
Dodane przez robloz dnia 18.01.2011 09:29
#32
jakie s± zalecane przedzia³y dla wspó³czynnika masy modelu do jego p³ata dla poszczególnych rodzajów modeli (szybowce, samoloty)?
Jaka jest górna granica warto¶ci w tych kategoriach modeli, której nie powinno siê przekraczaæ.
Te¿ chcia³em co¶ wyszukaæ na ten temat i nic nie znalaz³em.
A mo¿e za³o¿yæ nowy temat i kto¶ siê wypowie?
Silnik juz jedzie i powinien byc dobry
http://www.hobbyc...oduct=6231
Edytowane przez robloz dnia 18.01.2011 09:30
Dodane przez SlavikS dnia 18.01.2011 12:22
#33
robloz napisa³/a:
Zastanawia mnie tylko ta ró¿nica powierzchni modelu fabrycznego.
Mój 10cm wiêkszy a ma mniejsz± powierzchniê. Czy¿by ró¿ne plany?
Mnie te¿ zastanawia³a i w anglojêzycznej literaturze wyczyta³em, ¿e liczy siê równie¿ powierzchniê kad³uba i statecznika (te powierzchnie które generuj± si³ê no¶n±). Tak, ¿e w Twoim wypadku powierzchnia wygl±da na niedoszacowan±. Czyli ten wspó³czynnik jeszcze siê polepszy :) Ja bra³em powierzchniê z planu - by³a stricte napisana.
[Edit]
"Powierzchnia no¶na: powierzchnia rzutu p³ata no¶nego samolotu na p³aszczyznê poziom± wraz z ich przed³u¿eniem wewn±trz obrysu kad³uba. Powierzchnia no¶na stanowi g³ówn± powierzchniê odniesienia podczas wykonywania wiêkszo¶ci obliczeñ zwi±zanych z aerodynamik± i mechanik± lotu statku powietrznego." Czyli to co napisa³em wy¿ej to nie do koñca prawda :)
[/Edit]
Co do tych parametrów - ciekawe pytanie o warto¶ci graniczne :)
Odpowied¼ prosta nie jest bo pewnie takowe s± bardzo p³ynne. Ogólna zasada jest taka, ¿e aby samolot lata³ si³a no¶na musi byæ przynajmniej równa sile przyci±gania ziemskiego, a si³a no¶na zale¿y od kilku czynników - w szczególno¶ci od prêdko¶ci i profilu skrzyd³a. Czyli im ciê¿szy tym szybciej musi lataæ ¿eby unosiæ siê w powietrzu. Wyczyta³em gdzie¶, ¿e graniczne obci±¿enie powierzchni no¶nej dla ptaków to oko³o 20 kg/m2, czyli 200 g/dm2. Powy¿ej tego parametru ptaki to nieloty :) Tak przegl±da³em sobie obci±¿enie powierzchni ró¿nych modeli, które s± w sprzeda¿y to w modelach silnikowych obci±¿enie nie przekracza 100 - 120 g/dm2, a szybowców 40 - 50 g/dm2.
Nota bene - znalaz³em fajne makietki:
http://sklep.sile...y-wojskowe
Edytowane przez SlavikS dnia 20.01.2011 11:18
Dodane przez Andy dnia 18.01.2011 15:54
#34
Tak przegl±da³em sobie obci±¿enie powierzchni ró¿nych modeli, które s± w sprzeda¿y to w modelach silnikowych obci±¿enie nie przekracza 100 - 120 g/dm2, a szybowców 40 - 50 g/dm2.
Dziêki i tego trzeba siê trzymaæ. "Ptaki nieloty" - precz :P
Robertino, a Ty nie zagaduj tylko kontynuuj, kontynuuj - czytaj
Koñcz, nie marud¼
- zgodnie z powiedzeniem by³ego premiera RP "Faceta poznaje siê po tym jak koñczy, a nie jak zaczyna"
.
Bo nie wiem, czy pamiêtasz, ¿e jeszcze jeden projekt Ciebie czeka - którego co poniektórzy wypatruj± jak jaskó³ki wiosny -
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2011 10:49
Dodane przez robloz dnia 12.02.2011 10:21
#35
Prace trwaj± nadal. Dopasowa³em po ciê¿kich próbach lotki i klapy (jutro fotki). Nawiasem mówi±c to mocowanie klap i lotek straszne do wykonania i ciekawe jak to bêdzie pracowaæ w powietrzu.
I kolejny dylemat, nie mogê siê zdecydowaæ na wersjê malowania. Wybra³em dwie, z czego stawiam na pustynn± (no i ³atwiej malowaæ)
Dodane przez Andy dnia 12.02.2011 10:56
#36
Robertino,
propozycje malowania bardzo fajne. Ja te¿ mia³bym dylemat. Ale mój wybór, jednak sk³ania³by siê do tego górnego wzoru. Ten pustynny to trochê taka "lataj±ca salmandra" ;) - ale to tylko moje odczucie
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2011 11:06
Dodane przez robloz dnia 12.02.2011 12:17
#37
Wersja pustynna by³aby zbli¿ona do tej wersji co na Twoim zestawieniu. Na piaskowym kolorze c.zielone plamy.
Edytowane przez robloz dnia 12.02.2011 12:22
Dodane przez artplo dnia 12.02.2011 17:38
#38
Robert , my¶la³e¶ o syrenie ??
A mo¿e jest ju¿ zamontowana :)
Dodane przez Andy dnia 12.02.2011 18:41
#39
Robert,
no fakt z zielonymi plamami na pustynnym wygl±da super - :)
Dodane przez robloz dnia 12.02.2011 18:58
#40
my¶la³e¶ o syrenie ??
My¶la³em, nawet jest ten temat poruszony w tym w±tku, ale sobie darujê. Dodatkowa waga i brak pomys³u na wykonanie.
Dodane przez robloz dnia 11.07.2011 10:28
#41
Prace poma³u dobiegaj± koñca. Model aktualnie w malowaniu i przyby³o trochê elementów:
os³ony podwozia wykonane z laminatu metod± "traconego styroduru":
oraz:usterzenie pokryte litespanem, bombka i hamulce
Edytowane przez robloz dnia 10.10.2011 08:33
Dodane przez SlavikS dnia 11.07.2011 12:21
#42
No normalnie ju¿ siê nie mogê doczekaæ prezentacji gotowego modelu !!! Bêdzie piêkna maszyna.
Robert, jak w koñcu malujesz? Pamiêtaj coby ¿adnych hakenkreuzów nie malowaæ - te symbole s± zakazane. Mo¿e warto dla oznakowania wybraæ malowanie innych si³ powietrznych - nie LuftWaffe. W monografii by³o kilka ciekawych propozycji.
Edytowane przez SlavikS dnia 11.07.2011 12:30
Dodane przez robloz dnia 11.07.2011 17:37
#43
Z malowaniem to wiem, ¿e s± problemy- bo jak odwzorowaæ wiernie makietê bez kompletnego oznakowania? Czyta³em trochê na forach i s± rózne opinie.
Malowanie bêdzie niemieckie z okresu dzia³añ na Ba³kanach( ¿ó³ta maska i ogon), ale bez symbolu na ogonie. Malowanie krzy¿y nie jest zabronione.
Dodane przez SlavikS dnia 12.07.2011 07:23
#44
Krzy¿e oczywi¶cie mo¿esz malowaæ. Wiem, ¿e na temat tego symbolu na ogonie s± podzielone opinie, ale bezpieczniej jest go nie namalowaæ - nie wiadomo na jak± komisjê siê trafi jakby przysz³o nim wystartowaæ w zawodach. Wiem, ¿e Pan Stanis³aw na pewno by Ci tego nie przepu¶ci³ - rozmawia³em z nim ostatnio na ten temat ;) Stukasy lata³y w ró¿nych armiach i mo¿na by by³o zrobiæ inne oznaczenia. By³ nawet z brytyjskimi rondlami ;)
Dodane przez robloz dnia 12.07.2011 08:26
#45
Widzia³em ju-87 z oznakowaniem innych pañstw, ale jako¶ mi to nie pasuje. Znalaz³em kiedy¶ nawet fotkê"£osia" w niemieckim malowaniu. Co do symbolu to widzia³em na wielu fotkach ,¿e by³ malowany w formie szachownicy lub kwadratu.
Dodane przez robloz dnia 10.10.2011 08:10
#46
Niestety musia³em zlikwidowaæ "piwniczn±"modelarniê (przeprowadzka) i prace nad ju-87 zawiesi³em.
No mo¿e nie tak zupe³nie. Dosz³y bombki:
i rury wydechowe.
Z nimi by³o sporo problemów bo nie mia³em pomys³u jak je wykonaæ. W koñcu wykona³em je nastêpuj±co:
na metalowy wzornik na³o¿y³em rurkê termokurczliw±
po zdjêciu powsta³y takie elementy
i koñcowy efekt
Na dzieñ dzisiejszy model na podwoziu i wstêpnie pomalowany.
Edytowane przez robloz dnia 10.10.2011 08:43
Dodane przez Piotrek B dnia 10.10.2011 08:20
#47
Poleci na zakoñczeniu sezonu??
Dodane przez robloz dnia 10.10.2011 08:26
#48
Niestety musia³em zlikwidowaæ "piwniczn±"modelarniê (przeprowadzka) i prace nad ju-87 zawiesi³em.
Nie ma szans, ale na rozpoczêcie.....?
Dodane przez Piotrek B dnia 10.10.2011 08:30
#49
Nie ma szans, ale na rozpoczêcie.....?
Jak widzia³em go ju¿ dosyæ dawno, to wygl±da³ jakby chcia³ polecieæ, dlatego pytam:)
Dodane przez robloz dnia 20.01.2012 13:14
#50
Ju-87 pomalowany ;)
Edytowane przez robloz dnia 20.01.2012 13:15
Dodane przez Lyzin5 dnia 20.01.2012 21:00
#51
No Robert dla mnie bajka.
Dodane przez Andy dnia 20.01.2012 21:28
#52
Noooo fakt - piêknie wygl±da - Robertino ma tzw. "malarsk± ³apkê"
Dodane przez robloz dnia 21.01.2012 11:16
#53
Koledzy, muszê siê przyznaæ do ma³ego oszustwa.
Jest to fotka Ju-87 w skali 1:72 postawiona na wydrukowanym zdjêciu kawa³ka chodnika.
Mam nadziejê, ¿e nie macie mi za z³e ,za ten dowcip. ;)
Model kupi³em i sklei³em z dwóch powodów:
- aby mieæ oryginalne barwy i oznaczenia, bo tak bêdzie pomalowana pó³makieta
- s± na niej pokazane wszelkie klapki, ³±czenia blach itp.
Edytowane przez robloz dnia 21.01.2012 11:19
Dodane przez stawoj dnia 21.01.2012 12:45
#54
ja siê da³em nabraæ :) Skora chcesz nawet sprawdzaæ po³o¿enie nitów to wierze ¿e orygina³ bêdzie tak samo piêkny.
Dodane przez pawel dnia 21.01.2012 13:27
#55
A jakie ¶mig³o bêdzie do tego silnika i ile S ( cel ) bêdzie mia³ pakiet.
A jaka jest rozpiêto¶æ , ciêciwa przy kad³ubie ( z klap± ) , ciêciwa na koñcu skrzyd³a ( z lotk± ) oraz przybli¿ona waga do lotu .
W programie
motocalc sprawdzê napêd.
Edytowane przez pawel dnia 21.01.2012 18:09
Dodane przez robloz dnia 21.01.2012 13:37
#56
Pawe³, tu masz wyliczenia tego silnika
http://www.rc-ele...prod_id=23
Na ¶migle 17x12 na prawie 4kg ci±gu przy 4s
Waga ok 2.5kg
Wymiary ma zbli¿one do sztukasa Andrzeja, tylko trochê ciê¿szy.
Tak na oko to ciêciwa przy kad³ubie 30cm, na koñcówce 12cm przy 160cm rozpiêto¶ci. Ale s± to wymiary przybli¿one.
Edytowane przez robloz dnia 21.01.2012 13:42
Dodane przez pawel dnia 21.01.2012 16:39
#57
I oto wyniki przy wadze modelu 2,5 kg :
Prêdko¶æ minimalna - ok. 11m/s (40 km/h )
Wznoszenie ok. 11m/s
moc pobierana przy ¶migle 16x12 cala ok. 650 W
prêdko¶ strumienia za¶mig³owego ok. 28m/s (100km/h )
Ci±g na ziemi ok. 2,8 kg , w czasie lotu ok. 2kg
Obroty ¶migla ok. 5500 obr/min
Obci±¿enie powierzchni 74g / dm2
DWOMA S£OWAMI OPISUJ¡C :
BÊDZIE LATA£
Tyle teorii.
Edytowane przez pawel dnia 22.01.2012 12:17
Dodane przez robloz dnia 21.01.2012 17:36
#58
DWOMA S£OWAMI OPISUJ¡C : BÊDZIE LATA£
Dziêki za wyliczenia.
Tyle teorii.
Zobaczymy jak bêdzie w praktyce. Ju¿ siê bojê, 40km/h przy l±dowaniu mo¿e byæ ciekawie.
Dodane przez Jacoslaw dnia 12.04.2012 12:13
#59
Witam,
Czy istnieje mo¿liwo¶æ zdobycia planów do tego Ju-87 na drodze kupna lub innej? :)
Dodane przez robloz dnia 12.04.2012 12:30
#60
Plany nie s± na sprzeda¿, naby³em je bez prawa publikacji. To co zrobione w/g nich jest na sprzeda¿.
http://allegro.pl...63447.html
cena do uzgodnienia.
Edytowane przez robloz dnia 12.04.2012 13:58
Dodane przez robloz dnia 24.04.2012 11:56
#61
Potrzebujê porady w nastêpuj±cej sprawie:
mam mo¿liwo¶æ na podstawie modelu mojego Ju ,zrobiæ ca³o¶æ z cienkiego laminatu, z podzia³em blach itp.
W przypadku kreta go¶æ robi nowy kad³ub i po k³opocie.
Warto siê w to bawiæ?
Czy bêdzie l¿ejszy ?
Dodane przez Jacoslaw dnia 24.04.2012 12:20
#62
Nie mam zbyt du¿ego do¶wiadczenia ale pozwolê sobie na parê s³ów.
Czy bêdzie l¿ejszy trudno powiedzieæ, raczej nie.
Po pierwsze Twój móg³ wyj¶æ l¿ejszy, z tego co widzia³em na zdjêciach to model konstrukcyjny kryty bals±.
Ju¿ poza tym, to modele tej wielko¶ci nie wychodz± l¿ejsze z kompozytu raczej. Zale¿y jeszcze o jakiej konstrukcji my¶lisz. Je¶li chcesz tylko z laminatu zrobiæ ³adne pokrycie a w ¶rodku konstrukcja bêdzie tradycyjna to ok, wyjdzie wagowo rozs±dnie i bedzie super wyglada³. Je¶li d¼wigar g³ówny i pomocnicze maj± byæ kompozytowe, dasz w ¶rodek kilka ¿eber w strategicznych miejscach to trzeba by wzmocniæ te¿ to pokrycie, a tkanina modu³owa czy inne do tego celu s³u¿±ce swoje wa¿±. W to bym nie wchodzi³.
Szczerze Ci powiem, ¿e my¶la³em chyba o tym samym co Ty teraz, kiedy zobaczy³em ten model na allegro. Wydaje mi siê, ¿e fajnie by³oby skoñczyæ ten najlepiej i najdok³adniej jak dasz radê. Odwzorowaæ krawêdzie blach, nitowania itp, a pó¼niej zrobiæ na tym wszystkim formy. To jest OGROM (!) pracy ale pó¼niej to ju¿ masowa produkcja, idealna do celów zarobkowych nawet :P
Je¶li siê gdzie¶ mylê, to proszê niech mnie kto¶ poprawi.
Dodane przez robloz dnia 24.04.2012 12:35
#63
Go¶æ z którym rozmawia³em mówi³, ¿e z modelu ( a robi³ ju¿ ich kilka ) robi± formê negatywow± i wystarczy w ¶rodek kilka wrêg .
Dodane przez Jacoslaw dnia 24.04.2012 12:43
#64
No tak tak :) jak najbardziej. Ale wszystko zale¿y od grubo¶ci poszycia jakie planujesz zastosowaæ. Je¶li ma ono byc takie jak na tym filmiku:
http://www.youtub...1335263916
to jak sam widzisz poszycie jest cienkie wiêc (praktycznie balsa i dwie cienkie warstwy szk³a + troche wegla tam gdzie otwory w poszyciu) trzeba w ¶rodku zastosowaæ co¶ wiêcej ni¿ parê ¿eber.
Je¶li poszycie ma byæ grube to wtedy ono bêdzie zdolne przenosiæ wiêkszo¶æ obci±¿eñ bo nie bêdzie wiotkie. Wystarczy Ci d¼wigar g³ówny, pomocniczy przed lotk± i kilka wrêg.
Ale to tak jak mówiê, tak mnie uczono ale nie mia³em szansy jeszcze tego sprawdziæ. Tylko kad³uby robi³em laminatowe do tej pory
Dodane przez robloz dnia 24.10.2014 16:49
#65
Sprzedany.
Dodane przez ania_26 dnia 07.01.2016 10:52
#66
a czy mo¿na zbudowaæ jaki¶ samolot w którym u¿yjemy "blachy"
,czy samolot tak zbudowany z takiego materia³u bedzie móg³ polecieæ? chcia³abym zbudowaæ samolot ,ale taki który trochê przetrwa,a nie rozleci siê przy pierwszym uderzeniu o ziemiê.
Edytowane przez pasik dnia 08.01.2016 01:02
Dodane przez robloz dnia 07.01.2016 12:46
#67
Samolot mo¿na zbudowaæ ze wszystkiego, nawet z blachy i s± takie modele, czy poleci to ju¿ zale¿y od napêdu.
Ale im ciê¿szy model, tym wiêksze straty przy spotkaniu z ziemi± i ¿adna blacha temu nie zapobiegnie, a i naprawia bardziej k³opotliwa.
Mam 2 metrowy model z balsy i sklejki, który wa¿y do lotu 5kg. Pomy¶l sobie ile by wa¿y³ pokryty nawet cieniutk± blach±.
Jak zaczynasz zabawê w modele lataj±ce raczej zacznij od jakiego¶ z EPP.
Ale to moje zdanie, mo¿e kto¶ inny ma inne.
Edytowane przez robloz dnia 07.01.2016 12:48
Dodane przez AQUARIUS dnia 07.01.2016 14:21
#68
A ja (pomijaj±c fakt ¿e to jeden z weselszych postów jakie czyta³em na tym forum) doda³bym od siebie, ¿e Pani Ania26 nie doda³a, czy samolot ma byæ z blachy gor±co- czy zimnowalcowanej:)
Dodane przez Piotrek B dnia 07.01.2016 19:31
#69
Patenty na spamowanie nie maj± granic...