Przymierzam się do budowy na przyszłoroczne zawody nowego modelu.
Na warsztacie samolot rolniczy Piper Pa-25 i nie będzie tym razem relacja jak w dwa tygodnie zbudować model ;)
Na razie zbieram materiały i dokumentację.
I tu mam mały dylemat, Plany mam modelu o rozpiętości 180 i 203cm.
Nie wiem ,który wybrać .Skłaniam się bardziej do większego, tym bardziej że podobny jest tutaj: http://www.nastik...-2249.html
I mój ASP 91 dałby mu chyba radę.
Co do malowania/oklejania będzie któraś z tych
Jaka jest Wasza opinia?
Edytowane przez robloz dnia 26.10.2014 14:47
Dodane przez India dnia 26.10.2014 16:27
#2
Robert, patrz na dokładność planów, najprostsze np zgodność obrysów steru kierunku.
Na pierwszy rzut oka widać rozbierzności ze zdjęciami. Trzy zdjęcia to holówki.
Za instalacje rolnicze masz dodatkowe punkty. Poszukaj zdjęć polskiego Peawnee, masz za to punkty i możesz uzyskać dużo zdjęć oryginału.
Dodane przez robloz dnia 26.10.2014 17:11
#3
Na pierwszy rzut oka widać rozbierzności ze zdjęciami.
Wiem, dlatego najpierw chce nazbierać sporo materiału i dopiero póżniej robić.
Są też różnice części kadłuba za kabiną. Prawdopodobnie będzie w wersji rolniczej, ale to się zobaczy jaką dokumentację będę miał dokładniejszą.
Poszukaj zdjęć polskiego Peawnee
Z tym to ciężko. Znalazłem tylko informację:
"W 2013 r. użytkowany był samolot Piper PA-25-235 "Pawnee", który posiadał znaki SP-ZGS."
W rejestrze lotniczym, akurat w jego przypadku nie ma nawet jednej fotki http://lotnictwo.....php?lit=Z
Edytowane przez robloz dnia 26.10.2014 18:37
Dodane przez India dnia 26.10.2014 18:50
#4
E tam, co najminiej rok latał na Żarze i tam szukaj zdjęć, choć malowanie spartańskie
Jak zmieścisz się w wadze rób większy. Taki model ASP pociągnie bez problemu.
Dodane przez robloz dnia 31.10.2014 11:37
#7
Decyzja zapadła. Będzie wersja o rozp.203cm. co daje skalę 1:5.5
Model będzie kryty prawdopodobnie folią.
Wersja jako holownik. W wersji rolniczej fajniej się prezentuje, ale mało jest dokładnych zdjęć samego oprzyrządowania, no i jest większa możliwość uszkodzenia elmentów na wyższej trawie.
Dodane przez SlavikS dnia 31.10.2014 12:30
#8
robloz napisał/a:
Model będzie kryty prawdopodobnie folią.
Nieeeeeeee !!!!! Co to za pomysł - folia na makietę?
Dodane przez robloz dnia 31.10.2014 17:47
#9
Z folią to nie jest jeszcze decyzja na 100%, ale...
Piper ma pokrycie z połyskiem, był kryty płótnem na konstrukcji rurowej.Było też pokrycie metalowe: maska, góra kadłuba przed kabiną i w niektórych wersjach garb.
Na płatach widać nawet zapadnięte pokrycie między żebrami.
Dlatego postawiłem na folię.
Edytowane przez robloz dnia 31.10.2014 18:24
Dodane przez SlavikS dnia 31.10.2014 20:33
#10
Mój też był kryty płótnem w takich miejscach dlatego tym razem kupiłem tkaninę do krycie tych miejsc. Fajny materiał - też termokurczliwy i nadaje się do malowania - SIG Koverall - poczytaj sobie w necie.
Dodane przez robloz dnia 04.11.2014 17:53
#11
Prace ruszyły.
Na początek sklejone zostały boki kadłuba wraz ze wzmocnieniami części przy skrzydłach
Czas na pierwsze wręgi
Po sklejeniu boków, wkleiłem wzmocnienia z balsy 7x7 mm.
i pokryłem tą część kadłuba balsą 1.5mm.
Wkleiłem też wręgę silnikową ze sklejki 8mm.
Jak wszystko wyschnie to zważę.
Kadłub robi wrażenie, jego przekrój to 18x18cm.
No i niestety wdał się błąd.
Przeglądając dokładnie fotki dostrzegłem, że jest na kadłubie załamanie boków czego na planie nie było.
Widać to na czerwonym pasie w połowie liter.
Może i mało zauważalny szczegół, ale kadłub nie będzie taki toporny.
Poszukałem dokładniejszych przekrojów i zabrałem się za korektę kadłuba.
Trzeba było odciąć część kadłuba i wkleić wzmocnienia z balsy.
Edytowane przez robloz dnia 10.11.2014 13:42
Dodane przez SlavikS dnia 05.11.2014 07:35
#12
:: - śledzę z uwagą.
Dobrze, że pilnujesz widoku z fotkami - nauka nie idzie w las :P
Trochę mnie martwi jakość tych planów, z których robisz skoro nie uwzględniły tego załamania.
Dodane przez robloz dnia 05.11.2014 12:09
#13
Plany poza tym szczegółem są ok. Są źle rozrysowane dwie wregi. Odpowiednio zeskalowalem rzuty i plan, porównałem i nie ma więcej różnic. Różni się tylko maska silnika, ale akurat to zależy od wersji samolotu i będzie zgodna z rzutami i zdjęciami.
Edytowane przez robloz dnia 08.11.2014 18:41
Dodane przez robloz dnia 10.11.2014 11:50
#14
Ze względu na różnice wersji z planów a tej co robię (maska jest dłuższa o 5 cm.), musiałem dorobić "domek" do silnika.
Całość będzie jeszcze zalaminowana wraz z wręgą.
Wiem, wiem.... mogłem to sprawdzić przed klejeniem dorobić dłuższe boki, ale się stało.:? Nie będę miał przynajmniej problemów ze schowaniem tłumika, a gdy może uda mi się pospawać nowe kolanko to będzie całkowicie niewidoczny.
Tym razem silnik będzie w położeniu bocznym.
Waga kadłuba na tym etapie + silnik 1350g.
Pilot po sprzedaży Cessny nie może się doczekać na nową zabawkę :D
Edytowane przez robloz dnia 10.11.2014 13:47
Dodane przez SlavikS dnia 12.11.2014 07:18
#15
robloz napisał/a:
Wiem, wiem.... mogłem to sprawdzić przed klejeniem dorobić dłuższe boki, ale się stało.
Grunt to konstruktywna samokrytyka ;)
Dodane przez robloz dnia 12.11.2014 09:39
#16
Aby trochę odpocząć od kadłuba zabrałem się za stateczniki.
Mam ułatwione zadanie, bo są one praktycznie płaskie bez profilu.
Nie chciałem robić z pełnej deski (deska balsy 6mm. i o wymiarach 450/250 trochę by ważyła), więc wykonałem go z dwóch deseczek 2mm i wklejonych między nie paski. Konstrukcja może prostsza, bo do usztywnienia całości są zastosowane odciągi.
Po wyschnięciu końce zostały zcieniowane i cały st. poziomy tak wygląda.
Póżniej odetnę stery.
Edytowane przez robloz dnia 12.11.2014 09:41
Dodane przez Andy dnia 12.11.2014 12:28
#17
Widzę, że dłuuuugi weekend bardzo sprzyjał postępom prac w projekcie ::
Dodane przez robloz dnia 16.11.2014 21:00
#18
Troszkę dołożyłem do projektu.
Okleiłem część przodu kadłuba. W tej wolnej przestrzeni będzie zdejmowana część ułatwiająca dostęp do wnętrza.
Skleiłem obramowanie kabiny, która też będzie zdejmowana.
Oklejony też został częściowo garb, reszta będzie jak wkleję stateczniki.
Pilot koniecznie chciał sprawdzić czy zmieści się w kabinie. :D
Sklejony też jest statecznik pionowy, ale jeszcze schnie.
Niestety nie liczę czasu, a szkoda.
Edytowane przez robloz dnia 16.11.2014 21:02
Dodane przez robloz dnia 19.11.2014 09:54
#19
Nawiązując do klejonego statecznika, zawsze miałem problem z dociśnięciem klejonych elementów. W ruch szło wszystko co było pod ręką: młotki , pojemniki ze śrubami itp. W końcu wpadłem na pomysła, od prawie 20 lat w szafce leżał ołów z kabli. Przetopiłem go na ciężarki, każdy po ok. 600g i po problemie.
Edytowane przez SlavikS dnia 19.11.2014 11:15
Dodane przez robloz dnia 21.11.2014 13:20
#20
Wykonałem ze styroduru kopyto maski silnika. Będę próbować zrobić formę negatywową,aby jak najmniej póżniej szlifować (zobaczę co z tego wyjdzie).
Maska będzie nasunięta na kadłub do widocznej kreski.
Czy takie mocowanie linki będzie dobre?
Dodane przez robloz dnia 22.11.2014 12:48
#21
Stateczniki na swoim miejscu oraz dokończone oklejanie garbu.
Całość na dzień dzisiejszy prezentuje się tak (w porównaniu z esiakiem)
Waga tego co na fotce 1000g.
Zapadła decyzja, że model będzie kryty folią. Pokrycie folią konsultowałem z naszym sędzią i doszliśmy do wniosku, że skoro na fotkach widać szczegóły pokrycia (zapadnięte płótno między żebrami) to będzie ok.
Dodane przez robloz dnia 28.11.2014 12:01
#22
Aby kabinka zawsze trafiała na swoje miejsce w każdym narożniku wkleiłem sklejkę z prętem węglowym.
Kabina prawie na ukończeniu. Ostateczne dopasowanie po wklejeniu ramek z szybkami.
Drobione zostało też tylne podwozie.
Dżwigia sterowania będzie jeszcze odpowiednio podgięta do góry, ale dopiero jak zamontuję na stałe st. pionowy, z którego będzie napęd za pomocą dwóch sprężyn.
Moja "ściąga"
Edytowane przez robloz dnia 28.11.2014 13:58
Dodane przez robloz dnia 04.12.2014 20:56
#23
Kilka nowych fotek.
Przerobiłem tylna podwozie, teraz jest bardziej podobne do oryginalnego
Wewnątrz gipsowej formy, wymalowanej lakierem i wypastowanej pastą do butów
wykonałem laminatową maskę slnika
Następnie po zamontowaniu silnika dopasowałem osłonę
Silnik wystaje z boku na 2 cm. , a tłumik mieści się w środku.
Trwają prace przy oszkleniu kabiny
Szybki oklejone folią, która będzie zdjęta dopiero po zakończeniu wszelkich prac.
Waga całości (z silnikiem ) 2 kg.
Edytowane przez robloz dnia 04.12.2014 20:59
Dodane przez Andy dnia 05.12.2014 07:42
#24
No nie mogę - Robertino jesteś niemożliwy - na ogonku resorek - ::
Może już ktoś go używał, ja pierwszy raz. Dodam tylko, że do pleksy nie wrócę na pewno. Łatwo się obrabia, tnie i nie pęka. Z tego co słyszałem to łatwo formuje się termicznie, ale to może chyba potwierdzić tylko Marcin.
Edytowane przez robloz dnia 05.12.2014 07:50
Dodane przez robloz dnia 06.12.2014 15:00
#26
Aby przypomnieć sobie jak okleja się folią, pod żelazko trafiła kabina (jest to najtrudniejszy element do oklejenia, więc reszta to "pikuś").
Ewentualne poprawki po zdjęciu folii ochronnej z szyb.
Edytowane przez robloz dnia 07.12.2014 17:26
Dodane przez robloz dnia 11.12.2014 20:26
#27
Sporo czasu upłynęło jak uporałem się z wycinaniem żeberek na skrzydła.
W końcu trafiły na deskę.
I pierwsza przymiarka skrzydełek
Gdy schną przyklejone kesony, ster kierunku otrzymał barwy
Dodane przez robloz dnia 16.12.2014 14:53
#28
Oklejone zostały kesony i oszlifowana krawędż natarcia
Zabrałem się za lotki i klapy. Zawiasem będzie pręt przechodzący przez całą długość lotki i klapy, podparty w trzech miejscach. to rozwiązanie pomoże mi wykonać lotki szczelinowe.
W nacięcie listwy wkleiłem pancerz w bowdena, na to pójdzie jeszcze listewka i całość oszlifowana.
Pospawane też zostało podwozie i modelik stanął na kółkach.
Edytowane przez robloz dnia 16.12.2014 14:57
Dodane przez robloz dnia 18.12.2014 10:55
#29
Dzisiaj z ciekawości zważyłem to co zostało zrobione.
Do tego co na fotce
dorzuciłem całe wyposażenie:
5 serw (brak jeszcze 1szt), akumulator,silnik, zb. paliwa, podwozie, kołpak + śmigło.
Do skrzydeł doszły lotki i klapy oraz mocowanie serw lotek, a do kadłuba reszta obu stateczników.
Waga pokazała 3650g
Pilot waży 150g i ewentualnie mogę go nie montować ( pewnie byłby niezadowolony ;) )
Edytowane przez robloz dnia 18.12.2014 14:00
Dodane przez SlavikS dnia 18.12.2014 14:33
#30
Do 5 kg jeszcze luz :)
W jakiej wadze planujesz się zmieścić i jak wyjdzie obciążenie powierzchni?
Nie widziałem nigdzie parametrów poza rozpiętością.
Dodane przez robloz dnia 18.12.2014 17:11
#31
Nie widziałem nigdzie parametrów poza rozpiętością.
Bo ich nie było i już uzupełniam dane.
Rozpiętość 190 cm. co przy cięciwie 30 cm. daje 0.57 m2 powierzchni.
długość 135cm.
Co do wagi to myślę, że powinno być jakieś 4000-4100g
jeśli dobrze policzyłem to obciążenie będzie gdzieś koło 7-7.2 kg/m2
Ale jak wyjdzie .... ? :?
Jeszcze o kadłubie. Ma on szer. 18 cm. a do dachu kabiny jest wysoki na 31 cm. Boczny wiatr będzie troszkę przeszkadzał. :D
Planuję jeszcze dorobić zbiornik na "opryski"z demontowanym wyrzutnikiem, ale to na ewentualne pokazy. Ta wersja co robię to holownik.
Modelik będzie w takim malowaniu.
I tu mam mały problem. Model będzie oklejony folią i o ile z nr rejestracyjnym nie będę miał problemu to jak wykonać białe napisy na kadłubie i stateczniku? :?
Edytowane przez robloz dnia 18.12.2014 17:34
Dodane przez SlavikS dnia 18.12.2014 18:28
#32
Jedyne co Ci mogę poradzić na te napisy to bryknąć się gdzieś do agencji reklamowej z dobrej jakości fotkami. Oni robią różne cuda to pewnie i takie napisy wytną Ci z folii. Najlepiej jakbyś miał przygotowany swój plik wektorowy pod ploter - pewnie wyszłoby sporo taniej.
Dodane przez Andy dnia 19.12.2014 07:46
#33
Można w Corelu taki napis przygotować z odpowiednią czcionką, odpowiednio wyskalować i też wytną taki napis z foli.
Edytowane przez Andy dnia 19.12.2014 07:48
Dodane przez AQUARIUS dnia 21.12.2014 13:22
#34
Robert co to PET-a to rzeczywiscie formuje sie pieknie, tylko trzeba z remeraturą potrenować. Pet najlepszy pod nazwą ganlową Vivak( oczywiście pet-g).
Co do grafiki to bez problemu można to wyciąć, ale proponuję zanieść gotowe pliki, bo cię skasują za przygotowanie, a przy tym trzeba troszkę w wektorach podłubać-zwłaszcza pezy napisie, dobranie odpowiwdniej czcionki wcale nie musi w efekcie dać tego co na zdjęciu- a to chyba z nim komisja porównuje model. Jakbyś maiał plany wyjsciową fotke to moge Ci to ogarnąć- po świetach oczywiscie.:)
Dodane przez robloz dnia 21.12.2014 18:40
#35
Na programach graficznych się nie znam. Stworzyłem (rozszyfrowałem z fotek) taki napis, ale co dalej ??? :?
Oczywiście musi być biały.
Edytowane przez robloz dnia 21.12.2014 18:44
Dodane przez AQUARIUS dnia 22.12.2014 08:21
#36
No to cyk-zwektoryzowałem to, tylko musiałbyś teraz podać wymiar tego napisu NA MODELU:
Ten biały pas też jest do zrobienia - tutaj musiałbyś podać wymiar jaki ma to mieć NA MODELU.
Z tego co widzę to na samolocie są jakieś napisy eksploatacyjne, może warto byłoby je też wyploterować - tylko potrzebne będą dobre zdjęcia i rozmiar napisów oczywiście NA MODELU. Dzisiaj będę w jednej agencji reklamowej to spytam o ploterowanie.
Edytowane przez AQUARIUS dnia 22.12.2014 08:33
Dodane przez robloz dnia 22.12.2014 09:17
#37
Długość tego napisu: 87mm
Są jeszcze te dwa
Co do paska to powstanie on w trakcie oklejania, tak jak to widać na oklejonym już sterze kierunku.
Są jeszcze jakieś czarne numery pod st. poziomym, ale nie mogę ich rozszyfrować. Są to prawdopodobnie nr rejestracyjne i fabryczne.
Najwyżej się je wyretuszuje ze zdjęcia, aby ich sędziowie nie widzieli. ;)
Edytowane przez robloz dnia 23.12.2014 09:25
Dodane przez robloz dnia 23.12.2014 12:33
#38
Sklejone i wstępnie dopasowana lotka i klapa na jednym skrzydle.
Zawieszone są na wspólnym pręcie biegnącym przez całą dlugość.
Jeden z zawiasów
Całość chodzi lekko bez jakichkolwiek luzów
Edytowane przez robloz dnia 23.12.2014 12:35
Dodane przez AQUARIUS dnia 23.12.2014 12:57
#39
Wysłałem plik na maila z ploterowaniem napisów.
Dodane przez robloz dnia 24.12.2014 09:00
#40
Wielkie dzięki, po świętach się tam przejdę i zobaczymy co z tego wyjdzie.
Dodane przez robloz dnia 09.01.2015 12:45
#41
Po świątecznej przerwie czas zabrać się za mojego "brzydala"
Okleiłem stateczniki i górną część kadłuba
Na statecznikach po obu stronach dokręciłem uchwyty do linek usztywniających stateczniki
Tyle na dzisiaj...
Dodane przez Andy dnia 09.01.2015 18:34
#42
Ooooo - widzę Robertino, że wykorzystałeś jako uchwyty do linek elementy takie jakie i ja przewidziałem w Pittsie - ::
Dodane przez robloz dnia 09.01.2015 19:27
#43
Nie wiem jakich użyłeś, moje to odpowiednio przycięte końcówki elektryczne.
Dodane przez Andy dnia 11.01.2015 14:20
#44
Moje są identyczne - gotowe jedynie rozmiarem mogą się różnić. dostępne w TME:
Dodane przez robloz dnia 13.01.2015 11:51
#45
Ciąg dalszy "prac malarskich"
Mam pytanko:
skrzydło jest mocowane na płaskowniku i rurce aluminiowej. Czy bawić się w jakieś uchwyty/ blokady przed rozsunięciem się płatów gdy od góry jest podwójny zastrzał?
Edytowane przez robloz dnia 13.01.2015 11:51
Dodane przez SlavikS dnia 13.01.2015 15:13
#46
robloz napisał/a:
skrzydło jest mocowane na płaskowniku i rurce aluminiowej. Czy bawić się w jakieś uchwyty/ blokady przed rozsunięciem się płatów gdy od góry jest podwójny zastrzał?
Żeby skrzydło się rozsunęło musiałby puścić zastrzał albo musiałyby się wygiąć bagnety co raczej jest mało prawdopodobne w przypadku płaskownika. Jeżeli jesteś pewny mocowania zastrzałów to dodatkowe blokady wydają mi się zbędne.
Dodane przez robloz dnia 21.01.2015 11:51
#47
Dzięki pomocy Marcina :: pojawiły się napisy
Dodane przez robloz dnia 27.01.2015 17:43
#48
Kolejne fotki.
Teraz czekam na folię i biorę się za skrzydła.
Dodane przez SlavikS dnia 28.01.2015 07:14
#49
Elegancko ::
Dodane przez robloz dnia 09.02.2015 14:06
#50
Dawno nic nie pisałem, bo i prace trochę zwolniły.
Zamontowane serwa kierunku (na linkach) i wysokości.
Zamontowany też silnik, tłumik beż przeróbek zmieścił się pod maską.
Pilot też już zajął swoje miejsce i pilnuje roboty.
(z lewej strony pod ołowianymi ciężarkami schną podpory skrzydeł.
Cdn.
Dodane przez Piotrek B dnia 09.02.2015 14:15
#51
A co ten napęd wysokości taki przekombinowany? Nie oberwie się tam coś?
Dodane przez robloz dnia 09.02.2015 14:22
#52
Nie ma szans, metoda sprawdzona w Ceśnie i trochę ulepszona. Są dwa popychacze węglowe do każdej połówki steru wysokości, jakoś to trzeba było połączyć (choć lepiej by było zamontować dwa serwa)
Dodane przez Piotrek B dnia 09.02.2015 14:33
#53
No i jak to jest połączone? Węgiel wpuszczony w tą złączkę i na śrubkę tylko?
Dodane przez robloz dnia 09.02.2015 14:37
#54
W złączkę wsunięty jest z jednej strony popychacz z drugiej pręt z serwa (na całą długość złączki, pręt jest zagięty o 180st. i zalutowane na nim tulejki aby zwiększyć powierzchnię styku) i to razem ściśnięte przez dwie śruby.
Przemyślałem to i muszę zrobić to inaczej, tylko jak ?
Edytowane przez robloz dnia 09.02.2015 15:48
Dodane przez SlavikS dnia 09.02.2015 17:22
#55
Ten popychacz to rurka czy pręt? Ja robię z rurki. W środek rurki wklejam na żywicę końcówkę od bowdena (z gwintem), a potem na żywicę okręcam to cienką dratwą tak żeby złapać i rurkę i część metalowej końcówki. Najprościej właśnie tak to zrobić. Jeżeli jest pręt to drut na zakładkę i okręcić dratwą na żywicę. 100% będzie trzymać. Coś w tym stylu tylko na fotce druga strona popychacza:
Edytowane przez SlavikS dnia 09.02.2015 17:29
Dodane przez robloz dnia 10.02.2015 11:38
#56
I wymyśliłem coś takiego. Przejdzie kontrolę? ;)
Węgiel wklejony w rurki na żywicę i dodatkowo będzie przewiercone na sztyft.
Dodane przez Piotrek B dnia 10.02.2015 12:38
#57
Weź 3 węgle, zrób Y, owiń nitką i sklej na CA. Ja tak mam we wszystkich kombatach spalinowych i wytrzymuje bez problemu. Ale tak też jest git;)
Dodane przez robloz dnia 13.02.2015 10:18
#58
Na dzień dzisiejszy ma zamontowane wszystkie serwa, podłączone lotki i klapy.
Pozostało wykończyć maskę, wsporniki skrzydeł, zamontować zbiornik i okleić skrzydła.
Waga tego co na fotce
Pomierzyłem też mojego "brzydala"
rozp. 208cm.
dług. 148cm.
Co daje skalę 1:5.2
Powierzchnia nośna 57dm2
Myślę, że do lotu będzie max 4.5kg (ok 7.8 kg/m2)
Wyważy się prawdopodobnie bez udziału ołowiu.
Edytowane przez robloz dnia 13.02.2015 16:55
Dodane przez robloz dnia 18.02.2015 13:53
#59
Pilot już będzie wiedział gdzie jest
Rozpoczęły się prace nad pokryciem skrzydeł. Było trochę zabawy z pokryciem wnęk lotek i klap.
Dodane przez robloz dnia 26.02.2015 12:05
#60
Dzisiaj popracowałem z żelazkiem i efekt
Widać podpory skrzydeł (sklejka 3x2mm)
I waga z całym wyposażeniem(bez podpór, pilota i akumulatora na rc).
Edytowane przez robloz dnia 26.02.2015 12:06
Dodane przez Andy dnia 26.02.2015 15:50
#61
No to pilot musi dbać o linię - ;)
Dodane przez robloz dnia 26.02.2015 16:56
#62
Najwyżej zostanie w domu.:D
Dodane przez robloz dnia 03.03.2015 12:43
#63
Pulpity do aparatury poprawiają komfort i precyzję sterowania (tak mi się wydaje), a że gotowe są "trochę" za drogie, więc postanowiłem sobie go zrobić.
Z 4 mm. płyty laminatowej zostały wycięte dwa elementy i skręcone na śruby z tulejkami dystansowymi.
Do tego składane uchwyty z 4 mm. blachy aluminiowej i gotowe.
Koszt ok. 20 zł. (śruby i farba)
Edytowane przez robloz dnia 03.03.2015 12:46
Dodane przez SlavikS dnia 03.03.2015 13:45
#64
SUPER - ::
Dodane przez robloz dnia 06.03.2015 10:19
#65
Wykonane zostały wsporniki skrzydeł
Do zrobienia zostało sterowanie tylnego koła, kilka drobiazgów typu antena, lampy oświetlania zewn. i mocowanie maski silnika.
Dodane przez Andy dnia 06.03.2015 19:37
#66
No jak to u Robertina - model prezentuje się ślicznie - i ta dokładność odwzorowania - ::
Dodane przez robloz dnia 20.04.2015 13:57
#67
Model gotowy do oblotu, i tu mały problem !!!
Po zważeniu całości okazało się, że waga wynosi 5.05 kg. (dop. 5 kg. i ciekawe jak do tego odniosą się sędziowie)
Bez pilota, który już teraz może się pożegnać z lataniem.
I co teraz ? :?
Bez podpór waży 4.8 kg.
Może zrobić lżejsze, ale z czego?
To jeden z główniejszych elementów.
Edytowane przez robloz dnia 20.04.2015 14:08
Dodane przez Piotrek B dnia 20.04.2015 14:10
#68
Nie wiem jakie tam jest podejście sędziów, ale myślę, że to można potraktować jako granice błędu. Bez jaj że mieli by Cie nie dopuścić...
Dodane przez pawel dnia 20.04.2015 14:33
#69
A to jest waga z kołpakiem czy bez kołpaka ?
ps.
w środę ma być piękna pogoda na oblot.
Edytowane przez pawel dnia 20.04.2015 14:42
Dodane przez robloz dnia 20.04.2015 14:48
#70
Z kolpakiem, oczywiście że do ważenia można zdjąć , Tymbardziej, że oryginał go nie posiada.. :D
Założony jest tylko z powodu rozrusznika.
Muszę jeszcze zważyć czy drewniane śmigło nie jest lżejsze.
Edytowane przez robloz dnia 20.04.2015 14:53
Dodane przez pawel dnia 20.04.2015 14:59
#71
Jeśli kołpak musi być założony do odpalania to też musi być założony przy ocenie statycznej i ważeniu :
"b) żadna część modelu poza wyposażeniem do sterowania i akumulatorem napędowym nie może być odjęta od modelu ani też dodana pomiędzy oceną statyczną i lotami, "
Edytowane przez pawel dnia 20.04.2015 14:59
Dodane przez SlavikS dnia 20.04.2015 15:31
#72
5g to tolerancja wagi, ale brak marginesu jest trochę niepokojący - zostanie trochę paliwa w zbiorniku albo złapie trochę wilgoci z powietrza i kicha. Faktycznie może spróbuj oszczędzić na kołpaku skoro oryginał go nie ma. Koła wyglądają dość masywnie - może znajdziesz coś lżejszego. Jak robiłeś te podpory? - faktycznie trochę ciężkie (już doczytałem - sklejka 2 mm). Ja robię tak: rurka węglowa do tego balsa na oprofilowanie klejona na CA i na wierzch sklejka 0,4 mm + papier japoński jak jest na tyle płasko albo okrągło, że da się wygiąć albo na balsę Koverall klejony na Nitrocellon. Myślę, że 100g urwiesz bez problemu - jak nie lepiej.
Edytowane przez SlavikS dnia 20.04.2015 15:37
Dodane przez robloz dnia 20.04.2015 17:59
#73
Bez kołpaka waży 4.85.
Ja robię tak: rurka węglowa do tego balsa na oprofilowanie klejona na CA i na wierzch sklejka 0,4 mm + papier japoński
Tak też chyba zrobię, tylko daruję sobie sklejkę.
Jeśli kołpak musi być założony do odpalania to też musi być założony przy ocenie statycznej i ważeniu
Przy oblocie sprawdzę czy da radę odpalić rozrusznikiem bez kołpaka.
Już daruj sobie te koła ;) - Kavan to dobry wybór - ta firma robi lekkie kółka. Jak zrobisz nowe zastrzały to pewnie wystarczy. Rzuć też okiem na kołpaki plastikowe do spaliny - powinny być sporo lżejsze.
Edytowane przez SlavikS dnia 21.04.2015 07:17
Dodane przez robloz dnia 21.04.2015 11:39
#75
Tak dla ciekawości:
podpory 227g
kołpak aluminiowy 40g
Mam nawet taki na składzie, żółty fajnie by pasował do reszty.
Co ja sobie głowę zawracam oceną za kołpak !!! To już chyba z emocji, przecież oryginał go ma, a co mi się ubzdurało, że nie. :?
Edytowane przez robloz dnia 21.04.2015 12:01
Dodane przez SlavikS dnia 21.04.2015 13:58
#76
Coś kręcisz :)
Bez kołpaka waży 4.85.
Jak cały model ważył 5.05 to z tego by wynikało, że kołpak waży 155g. (a teraz piszesz że 40g).
Jakoś matematycznie to mi się nie składa.
Zważ to może jeszcze raz dokładniej bo może się okazać, że żadnych przeróbek nie trzeba bo waży 4.05 ;)
Dodane przez robloz dnia 21.04.2015 14:52
#77
Błąd w druku, powinno być 4.95.
Pomiary na elektronicznej wadze kuchennej: całość 5002 g.
podpory 224g
kołpak 40g
Z plastikowym kołpakiem się mieści, ale zero tolerancji. Zrobię nowe podpory( myślę, że ze 100g powinienem urwać) to powinno być ok.
Jeszcze jedno, śmigło 15x8 z tworzywa waży 67g, a drewniane 48g.
Edytowane przez robloz dnia 21.04.2015 15:20
Dodane przez robloz dnia 29.04.2015 20:38
#78
Po wymianie kołpaka na plastikowy + drewniane śmigło i z nowymi podporami waga 4.85 kg. ::
Edytowane przez robloz dnia 30.04.2015 10:26
Dodane przez Andy dnia 30.04.2015 07:16
#79
No to jest już pierwszy sukces - ::
Dodane przez SlavikS dnia 30.04.2015 07:20
#80
No i lux - nie trzeba było tak od razu? ;)
Tak na marginesie to Pan Stanisław mówił mi, że w makietach do oceny statycznej zawodnicy zakładają śmigło i kołpak makietowe, a na loty je wymieniają - to jest dopuszczalne. Żeby nie kombinować to w regulaminie F4H-P ocena śmigła i kołpaka została wyłączona.
Dodane przez robloz dnia 30.04.2015 07:31
#81
No i lux - nie trzeba było tak od razu?
Ano trzeba było. Teraz to całkiem inaczej robiłbym kadłub.
Co do kołpaka to wiem, ale musi być bo oryginał go ma.
c) zastosowanie niezgodnego z odwzorowaniem pierwowzoru kołpaka lub śmigła nie wpływa negatywnie na ocenę
Dodane przez robloz dnia 05.05.2015 12:23
#82
Jednak będzie nowy pilot (stary się pogniewał).
Waga 45 g.
"Brzydal" na domowej wyważarce
Pakiet muszę trochę dać do tyłu.
Finalna waga 4950g (jakby co to pilot może iść na spacer)
Edytowane przez robloz dnia 05.05.2015 12:25
Dodane przez robloz dnia 08.05.2015 14:03
#83
I poleciał. Filmik wkrótce.
Start makietowy, jedno lądowanie na zgaszonym silniku prawie jak szybowiec. Jedno (żeby nie wyjść z wprawy :D ) zakończone cyrklem.
Ale żeby nie było tak pięknie to prawie godzinę się męczyłem aby odpalić silnik.
Musiałem ustawić zawory. W końcu jak udało się odpalić to max. obroty jakie udało się ustawić to ok.7020 ( w zeszłym roku wycisnąłem ok 9300)
Czy nisko ustawiony zbiornik paliwa, prawie 3cm. poniżej iglicy może być przyczyną kłopotów z rozruchem i mniejszych obrotów?
Wiem, że odwaliłem "babola".
W samym locie pracował bardzo nierówno.
Jeśli nie uda mi się usunąć problemu to zostanie na zawodach tylko statyka.
Podziękowania dla Wojtka i Pawła.
Edytowane przez robloz dnia 08.05.2015 14:29
Dodane przez pawel dnia 08.05.2015 17:45
#84
Filmik z oblotu:
YouTube Video
GRATULACJE
Dodane przez robloz dnia 09.05.2015 09:30
#85
I problem z rozruchem wyjaśniony. Na prowizorycznej hamowni ustawiłem napęd tak jak powinno być i odpala bez problemu. Czyli przyczyną był za nisko ustawiony zbiornik. Za gapowe się płaci. :D
Co do obrotów to jest ok. Sprawdziłem i instr. i na śmigle 15x8 (te było na oblocie) ma 7600, a na 14x8 ma 9600.