Tytuł: RC Płock :: VERVO II - relacja z budowy

Dodane przez SlavikS dnia 16.08.2011 11:57
#1

Od jakiegoś czasu szukałem piankowego modelika do bezstresowego polatania i poćwiczenia akrobacji. Pierwsze podejście - Extra EPP w wersji unbreakable z Hobby King okazała się projektem nietrafionym. Fakt, że była lekka, ale również bardzo wiotka - notorycznie lotki wpadały we flatter i ostatecznie skończyła w koszu. Od początku sezonu podziwiałem wyczyny Wojtka na Vervo II no i stało się - zestawik elementów elegancko zapakowany w firmowe pudełko trafił w moje ręce.
Nie omieszkałem zajrzeć do środka - zawartość pudełka na zdjęciu:

www.ss.petronet.pl/Vervo/1.jpg

W zestawie znajdują się elementy modelu z EPP, pręty węglowe na wzmocnienia, kawałek stalowego drutu na łącznik steru wysokości, druty na popychacze, prowadnice, laminatowe dźwignie sterów i łoże silnika, no i oczywiście instrukcja.

Z marszu zabrałem się za robotę. Jako, że nie lubię za dużo kantów na modelu postanowiłem pozaokrąglać go tu i ówdzie za pomocą ostrza nożyka i żelazka modelarskiego. Mam w tym już jako taką wprawę po kilku popełnionych modelach ESA, więc poszło dosyć sprawnie.

www.ss.petronet.pl/Vervo/2.jpg

www.ss.petronet.pl/Vervo/3.jpg

Końcówki stateczników również lekko wyprofilowałem:

www.ss.petronet.pl/Vervo/4.jpg

Po tych zabiegach w nacięcia o głębokości około 3mm wykonane nożykiem wkleiłem pręty węglowe wzmacniające poszczególne elementy konstrukcji zgodnie ze wskazaniem instrukcji.

www.ss.petronet.pl/Vervo/5.jpg

www.ss.petronet.pl/Vervo/6.jpg

Z dołączonego kawałka pręta stalowego wygiąłem łącznik i wkleiłem w statecznik.

www.ss.petronet.pl/Vervo/7.jpg

Nacięcie (zawias z przewężonego EPP) na stateczniku poziomym wydał mie się zbyt sztywny. Wobec tego rozciąłem statecznik i wkleiłem 4 "zawiaski" do styropianu. Zawiasy na lotkach po rozruszaniu wydają się być OK.
Po przygotowaniu wszystkich elementów model poszedł do lakiernika ;) Łatwiej pomalować elementy oddzielnie i dopiero później kleić. Poprawki po klejeniu zrobię już pędzelkiem. Wymyśliłem sobie dość prosty do wykonania wzór i kontrastowe kolory góry i dołu. Po narysowaniu konturów na elementach EPP maskowałem poszczególne elementy taśmą malarską, a następnie malowałem natryskowo farbami samochodowymi w spay'u.

www.ss.petronet.pl/Vervo/8.jpg

www.ss.petronet.pl/Vervo/9.jpg

www.ss.petronet.pl/Vervo/10.jpg

To efekt malowania:

www.ss.petronet.pl/Vervo/11.jpg

www.ss.petronet.pl/Vervo/12.jpg

Teraz dosycha dobrze farba, po czym wezmę się za finalny montaż.

Dodane przez Limak dnia 16.08.2011 12:10
#2

Bardzo ładne malowanie, jestem ciekaw efektu finalnego :) będę śledził relację, bo mi także ten modelik się bardzo spodobał po obejrzeniu filmików Wojtka :)
Jeszcze się skończy na tym że się napatrzę i sam takiego nabędę (to by był pierwszy samodzielnie składany :P )

Dodane przez SlavikS dnia 25.08.2011 11:18
#3

Farba doschła, pogoda nielotna, więc budowy ciąg dalszy :)

Skleiłem do kupy wszystkie elementy piankowe - Vervo nabrał kształtów i wyglądu samolotu.

www.ss.petronet.pl/Vervo/13.jpg

www.ss.petronet.pl/Vervo/14.jpg

Powędrował również na wagę - na tym etapie, jak widać na załączonym obrazku, 248g.

www.ss.petronet.pl/Vervo/15.jpg

Czas zabierać się za montaż wyposażenia. Przymierzyłem wręgę silnika dołączoną do zestawu.

www.ss.petronet.pl/Vervo/16.jpg

Wydała mi się zbyt mała, tym bardziej, że do poszerzenia kadłuba w miejscu wręgi silnikowej przewidziane zostały dodatkowe elementy piankowe sprytnie ozdobnie docięte (pomalowałem je na kolor aluminium). Wobec tego dorobiłem większą wręgę z lekkiej lipowej sklejki modelarskiej, wykonałem dodatkowe podcięcia w piance i wkleiłem na CA. Finalnie wręga również zyskała kolor aluminium.

www.ss.petronet.pl/Vervo/17.jpg

www.ss.petronet.pl/Vervo/18.jpg

Potem zabrałem się za ogon. W modelu przewidziano ciekawe rozwiązanie montażu i sterowania sterem kierunku, nad którym warto się chwilę pochylić, tym bardziej, że instrukcja montażu w tym miejscu jest bardzo oszczędna. Ster kierunku ma zostać zamontowany bezpośrednio na osi serwa. W tym celu do zestawu został dołączony laminatowy łącznik, który ma zostać wklejony w przygotowane do tego miejsce w elemencie piankowym steru kierunku oraz laminatowe podkładki do wzmocnienia montażu serwa w kadłubie. Przymierzyłem wszystko na sucho i doszedłem do wniosku, że te laminatowe elementy (szczególnie podkładki) nie spełnią swojego zadania - serwo tak zamontowane w piance będzie się bujać. Ponieważ serwo trzyma cały ster kierunku ta konstrukcja musi być stabilna i w miarę odporna. Jako serwo ogonowe zastosuję serwo z metalowymi trybami TGY-90S. W celu stabilnego montażu serwa wykonałem z lipowej sklejki 2mm ramkę i pogłębiłem podcięcie na serwo lutownicą transformatorową z odpowiednio ukształtowanym grotem (jak na zdjęciu).

www.ss.petronet.pl/Vervo/19.jpg

Laminatowy łącznik zmieniłem na element docięty ze sklejki lipowej 2mm, w którym wywierciłem otwory dopasowane do orczyka serwa.

www.ss.petronet.pl/Vervo/21.jpg

www.ss.petronet.pl/Vervo/20.jpg

Pouzupełniałem piankę tam gdzie jej brakowało i pomalowałem doklejane elementy. Po wyschnięciu farby złozyłem wszystko do kupy.
Po kolei:
- z pomocą testera serw ustawiłem położenie neutralne serwa i dokręciłem orczyk.

www.ss.petronet.pl/Vervo/22.jpg

- przestawiłem serwo w skrajne położenie żeby mieć możliwość przykręcenia steru kierunku do orczyka. Orczyk przykręciłem dwoma cienkimi wkrętami do drewna.

www.ss.petronet.pl/Vervo/23.jpg

- w takim położeniu orczyka można również przykręcić serwo do ramki.

www.ss.petronet.pl/Vervo/25.jpg

Widok finalnie złożonego mechanizmu statecznika pionowego.

www.ss.petronet.pl/Vervo/24.jpg

No i całego ogonka ;)

www.ss.petronet.pl/Vervo/26.jpg

Teraz trzeba wykombinować resztę mechaniki - ster wysokości i lotki. Otwory na serwa są już wycięte, więc wiadomo gdzie je montować. Otwory przygotowane są na serwa 9g - HXT900 pasują idealnie. Co prawda instrukcja rekomenduje wszystkie serwa z metalowymi trybami, ale ze względu na te parę gram mniej ja jednak zastosuję HXT900 - zobaczymy - zawsze można będzie później wymienić.
Na serwo statecznika poziomego wykonałem lutownicą podcięcia w taki sposób aby można było je głębiej wpuścić w kadłub i podkleić podkładki, w które będzie można wkręcić wkręty mocujące serwo - wykorzystałem podkładki laminatowe pierwotnie przewidziane do montażu serwa ogonowego. W powierzchnie sterowe (od góry) wkleiłem plastikowe dźwignie z zapasów magazynowych. W moim przekonaniu, ze względu na ich sposób montażu w piance, bardziej się sprawdzą niż dołączone do zestawu dźwignie laminatowe. Kolejnym elementem, który nie bardzo mnie przekonał, okazał się dołączony do zestawu drut na popychacze - jak dla mnie za wiotki. Skutkiem tego zrobiłem popychacze z pręta węglowego 1,5mm. Końcówki zostały odpowiednio wygięte z drutu z zestawu i połączone z prętem węglowym nitką (połączenie zostało owinięte nitką i zalane klejem CA). Przed wklejeniem jednej końcówki popychacza steru wysokości nawlekłem na pręt węglowy 5 kawałków (około 1 cm długości) plastikowej rurki - po odpowiednim rozłożeniu na popychaczu wzdłuż kadłuba utworzą prowadnicę dla pręta. Na zdjęciu przygotowany popychacz.

www.ss.petronet.pl/Vervo/27.jpg

Poniżej na zdjęciach zmontowany napęd steru wysokości. Przy klejeniu rurek do kadłuba spotkała mnie niespodzianka :) - klej CA nie klei tego materiału - do przyklejenia rurek użyłem dwuskładnikowej żywicy poliestrowej.

www.ss.petronet.pl/Vervo/28.jpg

www.ss.petronet.pl/Vervo/29.jpg

W analogiczny sposób wykonane zostały popychacze lotek. Serwo lotek zostało wsunięte w przygotowane "fabrycznie" podcięcia - wchodzi dość sztywno. Dodatkowo podkleiłem je na brzegach "gluciarką" klejem na gorąco.

www.ss.petronet.pl/Vervo/30.jpg

www.ss.petronet.pl/Vervo/31.jpg

To efekt mojej wczorajszej pracy. Jak patrzę za okno to dziś również pogoda warsztatowa, więc może uda mi się zamontować napęd :)

Dodane przez SlavikS dnia 26.08.2011 08:20
#4

Słowo się rzekło - napęd zamontowany.
Silnik DUALSKY XM2830CA-10.

www.ss.petronet.pl/Vervo/32.jpg

Przemontowałem ośkę i zamontowałem prop saver (ośka 3,2 mmm). Do sprawdzenia wyważenia założyłem wstępnie śmigło APC 9x6SF.

www.ss.petronet.pl/Vervo/33.jpg

Na najprostszej i najtańszej na świecie wyważarce (dwa ołówki z gumką wkręcone w imadło modelarskie) ;) sprawdziłem wstępnie gdzie montować regulator i pakiet (LiPo 1050 mAh 3S).

www.ss.petronet.pl/Vervo/36.jpg

Wyszło na to, że trzeba maksymalnie dociążyć nos, więc wszystko idzie maksymalnie do przodu.

Zamontowany regulator - Turnigy Basic 18A.

www.ss.petronet.pl/Vervo/34.jpg

www.ss.petronet.pl/Vervo/35.jpg

Zostało już tylko zamontowanie odbiornika, poupinanie kabli i wstępna regulacja elektroniki.

Dodane przez SlavikS dnia 29.08.2011 10:37
#5

Odbiornik zamontowany, kable jako tako uporządkowane. Nadajnik zaprogramowany. Instrukcja nie podaje wychyleń sterów więc na razie ustawione "na oko". Optymalne wychylenia postaram się podać po oblocie.

www.ss.petronet.pl/Vervo/37.jpg

www.ss.petronet.pl/Vervo/38.jpg

Z pakietem Lipo 3S 1050mAh model waży 522g, a środek ciężkości wyszedł 9 cm od krawędzi natarcia (mierzone przy kadłubie). Do oblotu założyłem śmigło JXF 9x5.

Teraz Vervo czeka na lotną pogodę ;)