Zobacz temat
Kto jeszcze czyta ten temat? 1 gość(ci)
 Drukuj temat
System Eagle Tree, krótki opis na start
Jacoslaw
#1 Drukuj posta
Dodany dnia 21.04.2012 12:02
Awatar

modelarz


Postów: 65
Data rejestracji: 06.04.12

Zgodnie z zapowiedzią wątek o Eagle Tree. Mam nadzieję, że będzie przydatny dla tych, którzy planują zakupić albo chcę go uruchomić. Postaram się w miarę możliwości opisać część możliwości (te które do tej pory poznałem) swojego zestawu. Nie będę rozpisywać się o każdym z elementów, chyba nie ma to sensu. Są dokładne specyfikacje techniczne w instrukcjach. Kiedy już dojdzie paczka z urządzeniem, chyba każdy chce szybko zobaczyć jak to działa i nie spędzać wieczorów przy kolejnych ustawieniach. Postaram się opisać jak te komponenty podłączyć i wprowadzić własne ustawienia w dołączonym oprogramowaniu.

Nie wiem czy wymienię wszystkie ale to mozliwości systemu,o których wiem:
1 - opcja autopilota
2 - powrót do bazy
3 - przelot przez punkty ustalowe koordynatami GPS
4 - logowanie wszystkich wartości w plikach i ich modyfikacja, analiza na komputerze
4a - tworzenie wykresów 2D, 3D danych z czujników, łącznie z wizualizacją ściezki lotu, porównywanie danych, tworzenie grafik do prezentacji, zupełnie dowolna modyfikacja wykresów (kolorów płaszczyzn, skal, jednostek, siatek...)
4b - eksport ścieżki lotu do Google Earth i jej odtworzenie po locie, lub w jego trakcie jeśli używamy stacji naziemnej
4c - odtworzenie parametrów lotu na ekranie komputera za pomocą imitatorów wszystkich przyrządów kokpitu, lub obserwowanie ich w czasie rzeczywistym (patrz punkt poprz.)
4d - zmiana dosłownie wszystkich właściwości danych na ekranie (promień radaru, odstępy, margines na ekranie, czułość wariometru, procentowa sprawność zamiany energii potencjalnej na kinetyczną - do wario, skala tonów wario... długo by wymieniać)
5 - wyświetlanie tych danych na sygnale toru video
6 - dowolna modyfikacja położenia danych na ekranie, ich etykiet, koloru, jasności, ustawianie alertów tekstowych, komunikatów głosowych.
7 - ustawienie chyba max 3 ekranów z danymi, które zmieniają się automatycznie lub mogą być zmieniane za pomocą kanału w aparaturze.
8 - ustawianie punktów w których dane zaczynają być logowane (np kiedy model osiągnie 50m wysokości, albo kiedy jest odpowiednia dokładność GPS)
9 - możliwości czujników, ale o nich za chwilę
10 - możliwości stacji naziemnej, w następnym poście



1. Czujniki

Eagle Tree oferuje następujące czujniki:

- Czujnik barometryczny pomiaru wysokości. Dostajemy skalibrowany czujnik praktycznie gotowy do użycia. Ciśnienie odniesienia jest pobierane przy starcie, nie jest wymagany tutaj nasz udział. Dla pewności właściwych wskazań powinien być oczywiście wewnątrz modelu. Jest wymagany do działania wariometru; chyba razem z czujnikiem prędkości powietrza ale pewien nie jestem. Pisałem do Eagle Tree z prośbą o wyjaśnienie jakich danych używają do tworzenia wskazań wario ale mi nie odpisali.

www.eagletreesystems.com/images/altv4.jpg


- Czujnik aerodynamiczny pomiaru prędkości. Klasyczna rurka Prandtla prędkość mierzona na bazie ciśnienia statycznego i całkowitego. Jedyne co musimy zrobić to właściwie połączyć rurkę z czujnikiem za pomocą dołączonych przewodów, zadbać by nie były pozaginane i umieścić rurkę w odpowiednim miejscu. Końcówka nie powinna znajdować się w strefie oddziaływania warstwy przyściennej, za śmigłem modelu (chyba, że interesują nas wskazania tylko przy wyłączonym silniku. W motoszybowcu mi to wystarcza) i pokrywać się z osią podłużną modelu.

images49.fotosik.pl/1472/13158e9bbc2d1a87.jpg


- Czujnik przeciążeń w 3D. Eagle Tree oferuje dwie wersje (do większych/mniejszych przeciążeń). Trzeba go umieścić w odpowiedniej orientacji: (wg układu wsp. na czujniku): Y - zgodnie z kierunkiem lotu, X - na lewe skrzydło. Mierzy w g więc poprawne zamontowanie powinno dawać wskazanie -1g w osi Z i brak wskazań w XY.

pics.towerhobbies.com/imagel/e/letrp8020.jpg


- Guardian stabilizator. Trójosiowy giroskop, dzięki któremu możliwe jest wyświetlanie sztucznego horyzontu, stabilizacja lotu i działanie autopilota. Orientacja w jakiej trzeba go umieścić jest narysowana na etykiecie. Razem z czujnikiem przeciążeń to taka mała jednostka nawigacji zliczeniowej. Nawet można logować jej wskazania tylko nie wiedzieć czemu, ten typ nawigacji nie został w systemie umożliwiony.

www.helipad.pl/_var/gfx/3a39f7e9c31b814ed19d62b379471d17.jpg


- Czujnik GPS. Jak sama nazwa wskazuje Smile Dzięki niemu na ekranie możemy uzyskać: prędkość względem Ziemi,
szerokość i długość geograficzną,
wysokość nad elipsoidą opisującą w przybliżeniu kształt Ziemi (spory błąd),
informacja o aktualnym rozmyciu pozycji (HDOP),
ilość widocznych satelitów,
strzałka wskazująca kierunek do bazy,
graficznie przedstawiona busola,
graficznie przedstawiony radar,
wartość kątową aktualnego kursu,
odległość od bazy (mierzona bezpośrednio do modelu lub jako długość rzutu na pł. Ziemi)


Czujniki mogą funkcjonować też autonomicznie, zapamiętują wtedy wartości maksymalne, które pokazują na wyświetlaczach. Np. czujnik przeciążeń cały czas wyświetla wskazania ( X 1 . 2 Y 0 . 1 Z 1 . 3... i tak dalej). Oczywiście jest opcja wyświetlania ich wskazań na ekranie w wybranym miejscu. Poza połączeniem ich z resztą zestawu nie robimy przy nich nic.


2. E-logger

Ja posiadam wersję V4. Logger odpowiada za zapamiętywanie danych i zapewnianie zasilania zestawu. Na początek wystarczy wiedzieć, że przez niego przepływa cały prąd z zasilania, posiada port do transmisji danych i trzeba dolutować sobie wtyk zgodny z gniazdem w regulatorze i gniazdo zgodne z wtykiem od pakietu. Później podłączymy do niego czujniki i GPS

3. OSD

każdy wie o co chodzi Wink



Połączenie całości:

Wystarczy trzymać się zasady, że wszystkie czujniki poza GPS powinny być połączone w szereg. Kabel, który wychodzi z OSD wpinamy do czujnika_1, kabelek z czujnika_1 do kolejnego czujnika i aż do końca, kiedy ostatni kabel wpinamy w odpowiednie miejsce w e-Loggerze. Kolejność nie ma znaczenia. Następnie do tego samego urządzenia odbiornik GPS zgodnie z etykietą.

images42.fotosik.pl/303/7ea26520492c9dd6.jpg


images41.fotosik.pl/1463/350c6df1e41f784e.jpg


Czujniki załatwione, teraz czas na sygnał z kamery. Ja używam kamery płytkowej bez mikrofonu - wtyczka wędruje do OSD w miejsce oznaczone Video IN. Sygnał wyprowadzamy z Video OUT do nadajnika, Audio OUT tak samo (chyba, że nie chcemy korzystać z komunikatów głosowych typu "GPS Speed...", "GPS HDOP = 25.1 " itp...).
U mnie wygląda to tak: (po prawej stronie IN, po lewej OUT, czerwone koszulki-sygnał video)

images46.fotosik.pl/1474/e16b7bf7f6ac109e.jpg


Koniec, teraz czas na ustawienia, które wprowadzamy za pomocą komputera.
Edytowane przez Jacoslaw dnia 21.04.2012 12:02
Pozdrawiam, Jacek.
 
Jacoslaw
#2 Drukuj posta
Dodany dnia 25.04.2012 18:24
Awatar

modelarz


Postów: 65
Data rejestracji: 06.04.12

Witaj, na oba pytania nie jestem jeszcze w stanie odpowiedzieć, bo antenę próbowałem ustawiać jak na razie jednego wieczoru. Mam nadzieję, że w ciągu tygodnia-dwóch to skończę.

Co do stabilizacji nie próbowałem jej jak na razie uruchomić. Śledź wątek, jeśli dowiem się czegoś nowego o tych zagadnieniach to na pewno tu napiszę.
Pozdrawiam, Jacek.
 
Przeskocz do forum:
Podobne Tematy
Temat Forum Odpowiedzi Ostatni post
Christen Eagle Relacje z budowy 9 31.01.2011 11:02
Młodzi modelarze lotnicy na start - 2008 Zdjęcia i filmy 1 06.10.2010 02:09
statystyka statystyka