Hyperion Ju-87 Stuka G2
|
Andy |
Dodany dnia 22.01.2012 16:30
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Po przejrzeniu instrukcji oraz ponownej inspekcji poszczególnych elementów modelu prace drgnê³y.
Od razu powiem, ¿e by³ to jeszcze etap prac przygotowawczych.
Podczas przegl±dania czê¶ci zauwa¿y³em, ¿e d¼wigar ³±cz±cy p³aty skrzyd³owe jest wzmocniony jednostronnie tkanin± szklan± przyklejon± na ¿ywicê. No i w tym miejscu by³ zong producenta modelu. Tkanina nie by³a przyklejona na ca³ej powierzchni do d¼wigara. Dlatego te¿ chcia³ nie chcia³ w miejscach, gdzie tkanina by³a odspojona oraz gdzie da³a siê jeszcze odspoiæ, trzeba by³o j± na nowo przykleiæ.
Po 24-godzinnym schniêciu ¿ywicy by³o trochê szlifowania i pasowania, aby d¼wigar zmie¶ci³ siê we wnêki w p³atach skrzyd³owych:
Etap sklejenia p³atów w jedn± ca³o¶æ dopiero po zmontowaniu lotek, klap i serw nimi steruj±cych.
Zamówione serwa dotar³y i nast±pi³a pierwsza ich przymiarka. Pasuj± jak ula³ do swoich wnêk. Szczególnie jest to istotne w przypadku serw steruj±cych klapami, gdy¿ g³êboko¶æ wnêk, w których s± one montowane nie jest imponuj±ca:
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 17:59
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 23.01.2012 10:27
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Jako, ¿e zosta³em trochê przymusowo uziemiony dzisiaj w Radku zabra³em siê za kompletowanie galanterii do usterzenia p³atów skrzyd³owych
- tylko 16 elemencików na jeden p³at skrzyd³owy:
- Elementy sta³ego usterzenia:
- Elementy klap:
- Elementy lotek:
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 18:02
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 23.01.2012 11:38
|
Moderator
Postów: 2389
Data rejestracji: 19.05.08
|
Z mocowaniem klap i lotek to w Ju niez³a zabawa. W moim jest to trochê inaczej rozwi±zane. Razi mnie tylko te wystaj±ce serwo klap - mogli te¿ je schowaæ tak jak serwo lotek. Jak jest rozwi±zany napêd wewnêtrznej kapy?
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 23.01.2012 12:04
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
mogli te¿ je schowaæ tak jak serwo lotek
Robertino te¿ tak my¶lê, no ale jest jak jest - bêdzie malowanko serwa i orczyka farbk± zbli¿on± kolorkiem do spodu p³atów.
Jak jest rozwi±zany napêd wewnêtrznej kapy
- je¿eli dobrze rozumiem, to pytasz o powierzchnie sterowe - te najbli¿ej kad³uba. W tym modelu s± to elementy nieruchome - sta³e. Klapy s± ¶rodkowymi elementami usterzenia.
Jak widaæ na poni¿szej fotce te elementy s± wklejane do p³ata na sta³e:
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 18:03
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 23.01.2012 14:46
|
Moderator
Postów: 2389
Data rejestracji: 19.05.08
|
Teraz widzê ¿e dzwignie s± inne. To trochê poszli na ³atwiznê.
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 29.01.2012 18:05
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Trochê ma³o czasu pozosta³o w weekend ze wzglêdu na "zabawê" z piramidkami do zrêczno¶ciówki na HOD-2012, ale uda³o siê choæ wykonaæ pasowanie mocowania serw lotek do dekielków przykrywaj±cych komory serw:
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 18:04
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 03.02.2012 20:36
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
W tak zwanym miêdzyczasie, tak na wszelki wypadek nauczony smutnym do¶wiadczenie z AirWolfa naby³em aluminiowe orczyki - pod kolorek malowania spodu p³atów modelu:
Poza tym ko³eczki do zamocowania serw lotek na dekielkach komór serw zosta³y ju¿ wklejone - jutro mocowanie i instalacja:
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 18:05
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 04.02.2012 19:10
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Jak zapowiada³em tak zrobi³em. Jednak przedtem sprawdzi³em jeszcze prawid³owo¶æ dzia³ania serw, jak równie¿ ustawienie ich w pozycji neutrum. A zrobi³em to za pomoc± takiego zestawu:
Jest to tester do serwomechanizmów. Baaaaardzo przydatne urz±dzenie. Mo¿e pracowaæ w trzech trybach:
- manual - rêcznie potencjometrem zmieniamy wychylenia serw
- neutrum - ustawienie serwa w pozycji neutralnej
- auto - serwo samo wychyla siê automatycznie ca³y czas od jednego maksymalnego wychylenia do drugiego maksymalnego wychylenia.
A oto tak wygl±daj± serwa lotek zamontowane w swoich komorach:
Ale nie mo¿e byæ tak dobrze, aby wszystko sz³o jak z p³atka. W³a¶nie dotar³em do znanego modelarzom stosuj±cym w swych modelach klapy napêdzane serwami z jednego kana³u za pomoc± kabelka "Y". Niestety w tym modelu serwa od klap umieszczone s± lustrzanie w swoich wnêkach i ¿adne odwracanie lub ich obracanie nie wchodzi w grê, gdy¿ umiejscowienie d¼wigni na klapach nie pozwala na ¿aden manewr (no chyba, ¿e zmieniæ po³o¿enie jednej z d¼wigni na tê sam± stronê, co po przeciwnej stronie p³ata).
Obecnie wygl±da to tak:
Ja nie bêdê dziurawi³ dodatkowo klap modelu i postanowi³em pos³u¿yæ siê takim wynalazkiem REWERS SERWA NF-INV2:
Urz±dzenie to wpiête pomiêdzy odbiornik a serwomechanizm odwraca kierunek dzia³ania serwomechanizmu, dziêki czemu mo¿na z jednego kana³u sterowaæ dwoma serwami przy czym ich kierunki dzia³ania bêd± przeciwne. Inny przyk³ad zastosowania to sterowanie z jednego kana³u serwami dla klap w skrzyd³ach, które fabrycznie przygotowane s± do lustrzanego monta¿u serwomechanizmów.
Uk³ad posiada potencjometr którym mo¿na ustawiæ/wytrymowaæ wychylenie d¼wigni serwomechanizmu tak, by ustawienia neutrum dla obu sterowanych z jednego kana³u serwomechanizmów by³y takie same. Zakres regulacji to +/- 15 stopni standardowego wychylenia serwa.
No có¿, zamówione trzeba "chwilkê" poczekaæ.
No to chyba pomalujê kolorkiem zewnêtrze powierzchnie serw steruj±cych klapami, a jutro mo¿e je zamontujê.
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 18:10
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 04.02.2012 21:13
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
No dobra, serwa ju¿ pomalowane - jak widaæ u góry popychacze równie¿:
Nawet dzia³aj± - nie uda³o siê ich unieruchomiæ przez pomalowanie - spoko, akrylówka wodna.
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 18:11
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 04.02.2012 21:21
|
Moderator
Postów: 2389
Data rejestracji: 19.05.08
|
Z kierunkiem serw te¿ mia³em problem w dromaderze . Jednak rozwiazalem to zmieniaj±c kable w ¶rodku serwa , zawsze to trochê taniej.
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 05.02.2012 13:54
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
rozwi±za³em to zmieniaj±c kable w ¶rodku serwa
- ja niestety bojê siê gmeraæ w tak precyzyjnych mechanizmach - i wiek nie ten i oczy ju¿ nie te -
Kiedy¶ próbowa³em takiej zmiany w serwie Tower Pro, przelutowa³em kabelki w silniczku, a tu dalej serwo kreci, tak jak krêci³o w tê sam± stronê. Dlatego od tamtej pory powiedzia³em sobie - Andy nie grzeb w tym na czym siê nie znasz i zamówi³em teraz reversik
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 05.02.2012 14:59
|
Moderator
Postów: 2389
Data rejestracji: 19.05.08
|
przelutowa³em kabelki w silniczku, a tu dalej serwo kreci, tak jak krêci³o w tê sam± stronê.
Aby zmieniæ kierunek serwa, trzeba zamieniæ kabelki na silniku i na potencjometrze.
Piszê bo mo¿e siê to komu¶ przyda. Jednak rozwi±zanie to ma jedn± wadê: w razie uszkodzenia serwa w terenie = koniec lotów (chyba ,¿e ma siê zapasowe przelutowane)
Edytowane przez robloz dnia 05.02.2012 15:00
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 05.02.2012 19:34
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Ano w³a¶nie:
trzeba zamieniæ kabelki na silniku i na potencjometrze
- dlatego te¿ s³usznie podchodzê do tej kwestii :
Andy nie grzeb w tym na czym siê nie znasz
By³o trochê czasu no i ca³a "rogacizna" do lotek i klap zosta³a dopasowana. Przyznam, ¿e pomimo przygotowanych otworów do osadzania, trzeba by³o ka¿dy element dopasowaæ indywidualnie. Ale wykonane, a nawet elementy na powierzchniach lotek i klap zosta³y wklejone:
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 18:13
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 05.02.2012 20:17
|
Moderator
Postów: 2389
Data rejestracji: 19.05.08
|
No to najgorsze masz ju¿ za sob±.
W moim Ju mocowanie lotek ,klap by³o bardziej skomplikowane i zajê³o mi dobre kilka godzin.
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 11.02.2012 19:50
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Reversik trybu pracy do serwa klap dotar³. Po sprawdzeniu prawid³owo¶ci dzia³ania - czyli symetrycznym kierunku obracania d¼wigni serw ich przy ich lustrzanym po³o¿eniu i pod³±czeniu za pomoc± kabelka Y do jednego kana³u, serwa klap zosta³y zamontowane:
Kabelki zosta³y stosownie przed³u¿one i przeplecione wewn±trz konstrukcji p³atów.
Nastêpnie przysz³a kolej na wklejenie pozosta³ej "rogacizny" na powierzchniach p³atów skrzyd³owych. Jako ¿e lotki i klapy maj± trzy punkty zamocowania, trzeba by³o to zrobiæ do¶æ precyzyjnie, aby punkty obrotu by³y wspó³osiowe. I w³a¶nie wymy¶li³em sobie taki sposób ich centrowania:
Pozosta³y jeszcze do wklejenia nieruchome (nieaktywne) elementy klap - te najbli¿ej kad³uba. Ale celowo ich nie wkleja³em, gdy¿ mog± trochê przeszkadzaæ przy sklejaniu dwóch p³atów w jedn± ca³o¶æ. Dlatego te¿ znajd± siê na swoim miejscu dopiero po sklejeniu skrzyd³a.
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 18:16
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 12.02.2012 12:06
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
P³at skrzyd³owy zosta³ sklejony w jedn± ca³o¶æ:
Edytowane przez Andy dnia 12.02.2012 18:17
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 12.02.2012 18:21
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Jako, ¿e by³o jeszcze dzisiaj trochê czasu dopasowa³em uchwyty lotek i klap ze wspó³pracuj±cymi z nimi uchwytami na p³atach skrzyd³owych wraz ze ¶rubeczkami:
Jak widaæ klapy "bierne" zosta³y równie¿ ju¿ wklejone.
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 17.02.2012 18:26
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
No i klapy i lotki na p³atach skrzyd³owych zosta³y ju¿ skrêcone na sta³e - oczywi¶cie po wielokrotnym sprawdzeniu prawid³owo¶ci ich dzia³ania. Okaza³o siê, ¿e trzeba by³o z jednej strony za³o¿yæ ma³e dystansiki (podk³adeczki), aby trochê zwiêkszyæ odleg³o¶æ pomiêdzy klap± a lotk±, poniewa¿ istnia³a mo¿liwo¶æ zablokowania lotek przy opuszczonych klapach. Odby³o siê równie¿ dzisiaj pierwsze pasowanie p³ata skrzyd³owego do kad³uba. A wygl±da³o to tak:
Oczywi¶cie nie oby³o siê bez pasowania - trzeba by³o delikatnie podpi³owaæ p³at w miejscy styku z kad³ubem:
Edytowane przez Andy dnia 17.02.2012 18:26
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 17.02.2012 19:46
|
Moderator
Postów: 2389
Data rejestracji: 19.05.08
|
Super to wygl±da i ogl±daj±c Twojego Ju, trafi mnie chyba szlag ¿e nie mogê koñczyæ swojego.
Ale ,aby nie by³o tak piêknie konstruktorzy poszli kolejny raz na ³atwiznê. Ca³kiem inna jest czê¶æ skrzyd³a pod kad³ubem. No ,ale to przecie¿ nie makieta. Z niecierpliwo¶ci± czekam aby zobaczyæ go w locie, bo na 100% bêdziesz pierwszy.
Edytowane przez robloz dnia 17.02.2012 20:03
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 17.02.2012 21:37
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
na 100% bêdziesz pierwszy.
- oj tam, oj tam - ja siê nie ¶cigam - ale fakt mam nadziejê, ¿e zd±¿ê na pocz±tek sezonu przy moim weekendowym systemie sk³adania
konstruktorzy poszli kolejny raz na ³atwiznê. Ca³kiem inna jest czê¶æ skrzyd³a pod kad³ubem.
- chyba nie bêdzie tak ¼le Robertino:
Edytowane przez Andy dnia 18.02.2012 00:27
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|