No to czas na nowy projekt.
Bêdzie to, tak jak w tytule tematu: sk³adanie modelu samolotu awionetki Bonanza firmy Beechcraft w wersji 15 (napêd elektryczny) ARF.
Model wykonany przez firmê E-Flite, a zakupiony zosta³ w Strefie Hobby w Warszawie.
Specyfikacja ogólna modelu:
A jak model lata? Zobaczcie sami:
YouTube Video
Swego rodzaju komfort "spokojnego" latania, jak zapewne zauwa¿yli¶cie, zapewniaj± klapy.
Elementy kad³uba:
Muszê przyznaæ po inspekcji modelu, ¿e jego elementy wykonane s± bardzo dok³adnie i precyzyjnie.
Jak to w ka¿dej firmie, dba ona o w³asne interesy i dlatego te¿ wyposa¿enie modelu (uk³ad napêdowy, chowane podwozie) przewidziane jest do podzespo³ów produkowanych przez tê firmê. No i trzeba przyznaæ, ¿e E-Flite nie jest tani± firm±.
Edytowane przez Andy dnia 21.02.2011 21:58
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
¯e tak spytam Andrzeju, masz tam jaki¶ pas do startów i l±dowañ na tym piêknym podwoziu ?
Model prezentuje siê super.
Nie wiem czy dobrze wyczyta³em, ¿e z bateriami ma wa¿yæ oko³o 2 kg ?
No i ma klapy, pewnie dziêki którym przy takiej wadze mo¿e trochê wolniej lataæ
Edit Swego rodzaju komfort "spokojnego" latania, jak zapewne zauwa¿yli¶cie, zapewniaj± klapy.
widzê, ¿e te¿ to ju¿ wcze¶niej zauwa¿y³e¶
Edytowane przez stawoj dnia 30.10.2010 17:55
Jako¶ do tej mojej Cobry nie mam przekonania i traktujê j±, tak jak pisa³em, trochê jako "wype³niacz czasu", jak nie gmeram w helikach. Ale do przysz³ego sezonu jest "trochê czasu" to mo¿e i Cobra zago¶ci na niebie.
Bonanza jest fajna, w³a¶nie prace rozpoczê³y siê - pierwsze serwo (serwo steru wysoko¶ci wraz z popychaczem zosta³o zamontowane:
masz tam jaki¶ pas do startów i l±dowañ na tym piêknym podwoziu ?
Co¶ tam w najbli¿szej okolicy znajdziemy. Podwozie wygl±da do¶æ solidnie, ko³a maj± ¶rednicê a¿ 65 mm - to mo¿e z niewielkiej trawki damy radê wystartowaæ i wyl±dowaæ. Zobaczymy, jak tam "wyjdzie w praniu",
Edytowane przez Andy dnia 30.10.2010 21:30
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
W tak zwanym "miêdzyczasie" pomiêdzy wycieczkami i gonitwami na groby bliskich przyby³ kolejny elemencik - serwo steru kierunku wraz z popychaczem:
A tak wygl±da ty³ kad³uba - miejsce mocowania stateczników poziomego i pionowego:
Zwróæcie uwagê na ciekawy sposób nocowania obu stateczników do kad³uba - s± one po prostu przykrêcone jedn± par± ¶rubek.
Edytowane przez Andy dnia 01.11.2010 10:05
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
Muszê Koledzy powiedzieæ Wam, ¿e sk³adanie tego modelu to przyjemno¶æ. A to wszystko dziêki wspania³emu dopasowaniu i przemy¶leniu (jak do chwili obecnej) przez konstruktorów firmy produkuj±cej model. Nawet Katana MD z PA nie by³a tak dok³adnie wykonana do monta¿u.
A to co uda³o mi siê jeszcze dniu dzisiejszym posk³adaæ:
- zamontowaæ koñcówkê kad³uba:
No i poszed³em "za ciosem" - stateczniki zamontowane, popychacze sterów spasowane:
W przyp³ywie wolnego czasu w nastêpny weekend bêdzie montowane przednie chowane ko³o wraz ze sterowaniem.
Edytowane przez Andy dnia 01.11.2010 12:53
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
Andrzej, piêkny model montujesz, ju¿ na tym etapie bardzo ³adnie siê prezentuje.
Nie mogê siê doczekaæ filmu z lotów w Twoim wykonaniu.
Edytowane przez Andy dnia 01.11.2010 20:16
Pozdrawiam
MarCin FotoDorob
By³o dzisiaj trochê wolnego czasu (aura nie sprzyja³a do latania), wiêc prace przy Bonanzie posunê³y siê do przodu - zgodnie z harmonogramem. Ale przedtem jeszcze, co¶ mnie drêczy³o w kwestii popychaczy sterów kierunku i wysoko¶ci. Stwierdzi³em, ¿e przy zastosowanych ramionach na serwach nie uzyskujê w³a¶ciwych wielko¶ci wychyleñ. Dlatego te¿ wymieni³em ramiona serw na trochê d³u¿sze, lekko wyprofilowa³em koñcówki popychaczy i teraz wychylenia odpowiadaj± tym za³o¿onym w projekcie. A oto efekt:
Jak widaæ na fotce, przyby³o jeszcze jedno micro serwo. Jest ono przewidziane do sterowania skrêtem przedniej chowanej goleni.
No i wreszcie monta¿ tej¿e chowanej goleni przedniej. Przymiarek i "wycinanek" by³o co nie miara. Jeszcze nie przykrêcone na sta³e, jeszcze otworki nie obrobione na gotowo, ale ju¿ wszystko spasowane - prezentuje siê tak:
No na koniec tego etapu zastanawiam siê, czy nie obudowaæ ¶ciankami z cienkiej balsy wewnêtrznych ¶cianek gondoli tej¿e goleni - co by nie wia³o zbytnio do ¶rodka kad³uba. Co my¶licie??
Edytowane przez Andy dnia 07.11.2010 18:31
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
No i nast±pi³o swego rodzaju opó¼nienie w realizacji projektu. A przyczyna? Przyczyna okaza³a siê banalna, ale od pocz±tku. No wiêc natknê³o mnie, aby przed monta¿em serw klap i lotek podpi±æ ca³y uk³ad ich sterowania i sprawdziæ z apk±. No i zaczê³a siê "jazda". Jako, ¿e jest to mój pierwszy model z osobno sterowanymi klapami, no to nie by³o tak ³atwo. Okaza³o siê, ¿e DX7 posiada tyle mo¿liwo¶ci ustawieñ w takim uk³adzie, ¿e opanowanie tego wszystkiego (tak jakby dla pocz±tkuj±cego w tej sferze) zajê³o mi 1,5 dnia. No ale koniec w koñcu i jeszcze po konsultacjach, uda³o mnie siê uzyskaæ stan prawid³owy - czyli lotki naprzemiennie (ka¿da na osobnym serwie) i klapy jednocze¶nie w tê sam± stronê (na osobnych serwach i kabelku Y).
A wygl±da to tak:
- dekielek do montowania serw we wnêkach skrzyde³
- przymiarka serwa do dekielka:
- no i wszystkie serwa na dekielkach:
Dekielki "klapowe" trochê "pomazane", bo niestety pasowania usytuowania w³a¶ciwego tych serw by³o co niemiara. Ale dali¶my radê -
No i na koniec jeden p³at skrzyd³a (prawego) zmontowany na gotowo:
No to czas na drugi p³at skrzyd³a.
Edytowane przez Andy dnia 13.11.2010 17:12
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
Jak jest rozwi±zany napêd klap? Nie da³oby rady tak zrobiæ na lotkach?
Robert, lotki s± naprzemienne (ka¿da na osobnym serwie- prawa AILE, lewa AUX-1) a klapy wychylane jednocze¶nie w tê sam± stronê, na osobnych serwach i kabelku Y.
Na pocz±tku my¶la³em, ¿e serwa klapowe maj± byæ umiejscowione symetrycznie we wnêkach wzglêdem kad³uba. Ale jak zestawi³em je w taki uk³ad okaza³o siê, ¿e na ¿adnych z ustawieñ apki nie chc± krêciæ w jedn± stronê równocze¶nie. Dlatego te¿ po konsultacjach obejrza³em jeszcze raz dok³adniej ich wnêki w skrzyd³ach i okaza³o siê, ¿e serwa "le¿± asymetrycznie" i na kabeku Y na jednym kanale (AUX-2) i uzyskuj± jednoczesny obrót w tê sam± stronê.
Kombinowaæ w tym modelu nie jest zbyt zalecane, gdy¿ wszystko jest przewidziane pod zalecane wyposa¿enie producenta - nawet silnik lepiej zastosowaæ ten zalecany, aby nie by³o potrzeby przerabiania 1/4 modelu.
Modelik super mam nadziejê, ¿e zago¶ci na wiosnê na p³ockim niebie.
Ja te¿ bardzo na to liczê -
Edytowane przez Andy dnia 14.11.2010 20:27
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
Sorki, ale nie skojarzy³em.
Tak jak napisa³ Pasik. popychacz serwa klap ukryty jest w p³acie skrzyd³a i widoczna jest tylko jego koñcówka po odchyleniu w dó³ klapy.
Edytowane przez Andy dnia 15.11.2010 16:11
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17