CAP 232 - relacja z budowy
|
Andy |
Dodany dnia 29.12.2008 16:28
|

modelarz

Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Zawiasy oczywiście zmieniłem i już nawet dokonałem ich montażu (wyszły przez to trochę duże szczeliny pomiędzy poszczególnymi elementami usterzenia). Zamontowałem również ster kierunku i wysokości do kadłuba modelu.
Mam jeszcze pytanie z dziedziny wyposażenie elektryczne modelu - posiadam aparaturę DX6i wraz z odbiornikiem AR6200. Z tego co pisał Sławek o połączeniu poszczególnych elementów wyposażenia elektrycznego modelu wszystko rozumiem, ale chyba powinno być jeszcze zasilanie samego odbiornika w modelu. Jeżeli tak to proszę o wskazanie właściwego pakietu do zasilania odbiornika w modelu, przy uwzględnieniu jego rodzaju i pojemności - liczę na Waszą pomoc.
Pozdrawiam
Miłej Współpracy
PS.
Melduję, że nauka pilotażu rozpoczęta na Real Flight 4 - i nie jest źle - tak jak pisał Sławek, tego raczej nie zapomina się, jak jazdy na rowerze.
Andy  
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 30.12.2008 07:24
|

Administrator

Postów: 2256
Data rejestracji: 20.05.08
|
Andy1212 napisał/a:
... chyba powinno być jeszcze zasilanie samego odbiornika w modelu. Jeżeli tak to proszę o wskazanie właściwego pakietu do zasilania odbiornika w modelu, przy uwzględnieniu jego rodzaju i pojemności.
Odbiornik zasilany jest z "głównego" pakietu przez układ BEC regulatora (tym samym kablem co sterowanie przepustnicą - obrotami silnika). Innymi słowy nie potrzeba dodatkowego pakietu do zasilania odbiornika.
Edytowane przez SlavikS dnia 30.12.2008 07:25
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 30.12.2008 10:25
|

modelarz

Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Dziękuję za odpowiedź,
Uspokoiłeś moje myśli.
Pozdrawiam
Miłej Współpracy
Andy  
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
stawoj |
Dodany dnia 30.12.2008 10:40
|
modelarz

Postów: 1362
Data rejestracji: 18.05.08
|
Może ten wątek też powinno sie rozdzielić bo zamiast oglądać postępy w budowie capa Sławka czytamy porady dla Andy1212. Andy1212 załóż nowy wątek na forum o budowie swojej maszynki i tam bedziemy śledzić twoje wszytkie postępy w pracach i twoje zapytania. |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 30.12.2008 16:04
|

modelarz

Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Stawoj,
Masz w zupełności rację. Faktycznie moje przemyślenia i zapytania kierowane do Was zaśmiecają wątek "CAP 232 - relacja z budowy" i dlatego też za Waszą poradą pozwolę sobie założyć nowy wątek
"Katana MD - budowa i wyposażenie". Tam też będę kierował swoje zapytania i przedstawiał postępy w budowie.
Andy  
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
Grabos |
Dodany dnia 30.12.2008 18:11
|

modelarz

Postów: 320
Data rejestracji: 19.05.08
|
Sławku jaki zastosowałes profil w tym akrobaciku? Bo zaraz jak przyjdzie paczuszka to biore sie za budowe mojego akrobacika i nie wiem jaki profil wybrac nawet juz o tym pisałem u Wojtka w relacji z budowy... a chciałbym wybrac jak najlepszy profil zebym mogł latac w miare potrzeb szybko i wolno pozdrawiam
Edytowane przez Grabos dnia 30.12.2008 18:11
Bez taśmy i tak nie poleci... |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 30.12.2008 20:54
|

Administrator

Postów: 2256
Data rejestracji: 20.05.08
|
grabos65 napisał/a:
Sławku jaki zastosowałes profil w tym akrobaciku? Bo zaraz jak przyjdzie paczuszka to biore sie za budowe mojego akrobacika i nie wiem jaki profil wybrac nawet juz o tym pisałem u Wojtka w relacji z budowy... a chciałbym wybrac jak najlepszy profil zebym mogł latac w miare potrzeb szybko i wolno pozdrawiam
Robert,
Profil jest symetryczny, ale symbolu nie znam - nie ma na planie.
Wrzuciłem plany na ftp'a to sobie ściągnij i obejrzyj. Tak przy okazji - może warto wrzucać sprawdzone plany do pobieralni ?
Link do pliku: http://www.ss.pet...CAP232.zip
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 30.12.2008 21:22
|

Administrator

Postów: 2256
Data rejestracji: 20.05.08
|
Może w końcu wrzucę coś w temacie 
Na dzień dzisiejszy modelik w takim stanie - wstępna przymiarka do wyglądu plus ważenie.
Model na wadze:


Na razie to co widać na zdjęciu waży 530g - no cóż - cena solidnej konstrukcji 
Dojdzie jeszcze krycie boków i trochę balsy na kadłubie przy statecznikach - nie mogę dorobić zanim ich nie przykleję.
Widoczek usterzenia - serwa idą do wnętrza kadłuba i ciągną bowdeny:


Rozwiązanie sterowania statecznika poziomego - drut 2 mm z wklejoną dźwignią z laminatu :

Po zdjęciu kabinki swobodny dostęp do pakietu i wyposażenia - widać końcówki bowdenów i otwory na serwa, a na skośnym elemencie kabinki magnesik neodymowy (chyba nie muszę tłumaczyć do czego)

Widok od spodu - mocowanie płata na 2 śruby plastikowe 4 mm i bardzo solidne mocowanie podwozia.


A to już moja wczorajsza robota - kopyta na owiewkę i osłonę kabiny.


Kopyta wykonane ze styropianu i oklejone taśmą pakową. Może nie wygląda to zbyt rewelacyjnie, ale to się laminuje i finalnie rozpuszcza acetonem Muszę powiedzieć że szlifowanie styropianu nie jest rzeczą przyjemną - do tej pory nie mogę dotrzepać moich ciuchów roboczych - te drobiny się do wszystkiego przylepiają Kopyto na owiewkę też zalaminuję - może posłuży jako forma do wykonania większej ilości takich owiewek metodą formowania próżniowego. Na razie planuję obkurczyć na niej butelkę po Coli za pomocą opalarki - ciekawe co z tego wyjdzie. Jak mi się nie uda będę musiał pofatygować się do Marcina i skorzystać z jego "maszyny próżniowej" - oczywiście jak się zgodzi 
To tyle na dzisiaj w temacie
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
stawoj |
Dodany dnia 30.12.2008 22:23
|
modelarz

Postów: 1362
Data rejestracji: 18.05.08
|
Cóż mogę chłopie powiedzieć, modelik cudo, masz nadprzyrodzony dar 
Widzę, że podwozie jest już podzielone na dwie połówki tak jak finalna wersja w extrze , najważniejsze to wyciągać odpowiednie wnioski. Mam pytanko, czym wycinasz te wszystkie otworki odchudzające, masz jakąś frezareczkę czy jedziesz piłeczką ?
Ja też już jestem na etapie kabinki, więc będę czekał na twoje efekty. |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 31.12.2008 15:45
|

Administrator

Postów: 2256
Data rejestracji: 20.05.08
|
Wojtek,
Chyba lekko przesadziłeś 
Co do podwozia i wyciągania wniosków - święta racja Zrobiłem naprawdę solidnie - kanapka z balsy i sklejki. Podwozie węglowe. Planowałem założyć ostatnio kupione w HC, ale po przymiarce okazało się trochę za wysokie. CAP wyglądał jak Concorde muszę kupić takie jak do Extry (ono jest fabrycznie z dwóch kawałków). Mocowanie na 4 śruby plastikowe 4 mm.
Otwory wycinam frezem palcowym, a potem szlifuję. Mam Dremela z giętkim wałkiem i komplecik osprzętu do wycinania, szlifowania, polerownia. Jest nawet mała piła tarczowa Oczywiście nie wszystko da się zrobić maszynowo, więc komplecik pilniczków, zestaw klocków i papierów ściernych zawsze mam pod ręką.
P.S. Dzisiaj pobawiłem się w laminowanie osłony silnika i kopyta owiewki. Właśnie sobie schną.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 12.01.2009 23:00
|

Administrator

Postów: 2256
Data rejestracji: 20.05.08
|
Mały update prac 
To co wyszło z laminatu:


Zacząłem oklejanie - pierwsze efekty - chyba wyszło całkiem nieźle 


Tyle na dzisiaj.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Grabos |
Dodany dnia 12.01.2009 23:13
|

modelarz

Postów: 320
Data rejestracji: 19.05.08
|
Jejku co za profesionalizm ... jak zrobiłes ta kratownice? czy na juz obklejone skrzydło naklejałes niebieskie kwadraciki? no i jak zrobiłes na gornej powierzchni skrzydła te łuki?
Edytowane przez Grabos dnia 12.01.2009 23:14
Bez taśmy i tak nie poleci... |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 13.01.2009 07:19
|

Administrator

Postów: 2256
Data rejestracji: 20.05.08
|
grabos65 napisał/a:
jak zrobiłes ta kratownice? czy na juz obklejone skrzydło naklejałes niebieskie kwadraciki? no i jak zrobiłes na gornej powierzchni skrzydła te łuki?
Robert, aż takim masochistą to ja nie jestem - kratownica to gotowa folia - trzeba tylko równo nakleić żeby wzór się na obu połówkach i lotkach zgadzał, a łuki - najpierw wycinam szablon z kartonu, zgrubnie przymierzam, potem odrysowuję na spodzie folii i tnę wykorzystując krzywiki kreślarskie. To jest folia samoprzylepna "Oratrim". Żeby ustawić wzór na skrzydle najpierw folię moczę w wodzie z płynem do naczyń i przyklejam na mokro - jak ustawię wzór dociskam miękką ściereczką i gotowe. Potem tu i ówdzie trzeba lekko przyprasować (końcówki wzoru). Trzeba to robić bez pośpiechu - na oklejenie tych skrzydeł i stateczników poświęciłem cały weekend
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
stawoj |
Dodany dnia 13.01.2009 19:06
|
modelarz

Postów: 1362
Data rejestracji: 18.05.08
|
Sławek mam prośbę, może byś opisał z detalami jak robiłeś tą osłonkę silnika. Interesuje mnie przede wszystkim obróbka końcowa która dała taki gładki efekt. No i czekam na kabinkę bo ja narazie nie mam pomysłu.
Edytowane przez stawoj dnia 13.01.2009 19:06 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 13.01.2009 21:00
|

Administrator

Postów: 2256
Data rejestracji: 20.05.08
|
Opis budowy osłonki silnika:
1) Materiały:
- Tkanina szklana aeroglass 80 g/m2
- Żywica epoksydowa L-285 z utwardzaczem L-286 (rozrobioną żywicą można pracować około 2 godzin)
2) Kopyto - jak pisałem wcześniej zrobiłem ze styropianu. Skleiłem klejem montażowym 2 kawałki grubego styropianu żeby wyszedł pokaźny klocek i metodą cięcia i szlifowania nadałem odpowiedni (jak mniemam) kształt. Całe kopyto okleiłem folią samoprzylepną - taką do pakowania przesyłek. W moim przypadku była bezbarwna, choć nie ma to większego znaczenia. W tym procesie trzeba starać się nie narobić zbyt dużo fałd choć tego się nie uniknie. Można fałdy pościnać skalpelem i ponaklejać na te miejsca mniejsze kawałki folii.
3) Laminowanie - smarujemy kopyto rozrobioną żywicą (oczywiście pędzlem) i na to nakładamy tkaninę. Trzeba tkaninę pociąć na małe kawałki tak aby podczas nakładania nie robiły się fałdy. Nałożoną tkaninę przesączamy żywicą. Kawałki tkaniny mogą na siebie nachodzić. Ja nałożyłem w taki sposób 3 warstwy. Warto wyposażyć się w jednorazowe rękawice foliowe - wiszą na stacjach benzynowych Orlenu , które uchronią nasze łapki od szorowania żywicy - czasami trzeba tkaninkę przygładzić palcem, wyrównać, itp... Ostatnia warstwę tkaniny trzeba dobrze przesączyć żeby nie było znać splotu tkaniny i uzyskać w miarę gładką powierzchnię - będzie mniej szlifowania
A jeszcze jedna uwaga - trzeba kopyto na czymś przymocować - nosem do góry. Ja użyłem kawałka panela podłogowego - potem jest do wyrzucenia bo cały jest oblepiony - i przylepiłem do niego kopyto taśmą dwustronną. Naddatek tkaniny wywijałem na zewnątrz kopyta i przylepiałem żywicą do podstawy (tego panela). Mam nadzieję, że to jest jasne. Narzędzia z żywicy czyściłem Acetonem
4) Jak to wyschnie trzeba wziąć brzeszczot i odciąć od podstawki - jak się tnie tuż przy panelu to od razu wychodzi prosty brzeg osłonki. Papierem ściernym trzeba wyrównać zadry powstałe z żywicy i tkaniny i nierówności wyszpachlować. Ja użyłem szpachli samochodowej Novol dwuskładnikowej. Trzeba rozrabiać partiami bo bardzo szybko tężeje - max 20 minut i jest nie do użytku. Można też kupić podobnie działającą szpachlę modelarską - właśnie do mnie doszła - firmy Robbe - będzie na przyszłość żeby oszczędzić parę gram. Jako narzędzie do szpachlowania bardzo dobrze sprawdzają się stare karty bankomatowe, kodów jednorazowych i temu podobne Jak szpachla stężeje - szlifowanie, potem znowu szpachlowanie, szlifowanie itd. do uzyskania spodziewanego efektu. Ja kończyłem papierem 240. No oczywiście nie wolno nawalić tej szpachli nie wiadomo ile Szlifujemy prawie do pokazania się laminatu - przecierki trzeba lekko doszpachlować i doszlifować. Jest to proces dość czasochłonny. Szpachlowanie i szlifowanie robimy dalej na kopycie!
5) Pozbywamy się kopyta - rozpuszczamy styropian Acetonem, po czym resztki, które zostały odklejamy od laminatu razem z folią i mamy czyściutką w środku osłonkę. I tu wyjaśniło się zapewne wielu dręczące pytanie - po co oklejać kopyto folią? 
6) Wycinamy otwory na oś silnika i wloty powietrza + drobne szlifowanko wyciętych krawędzi, ewentualnie drobne poprawki szpachli.
7) Malowanie - Jak efekt szlifowania będzie zadowalający malujemy podkładem w spray'u - to co widać na fotkach już jest pokryte podkładem - 3 warstwy. pierwszą warstwę przetarłem papierem ściernym 240 żeby jeszcze wygładzić powierzchnię.
8) Jakby gdzieś wyszło za cienko laminatu, albo się przetarł w trakcie szlifowanie, co się zdarza można podkleić od środka tkaniną na klej cyjanoakrylowy albo Epoxy 5 czy 10 min - najszybsza metoda - nie trzeba czekać na wyschnięcie żywicy L-285. Do wypełniania drobnych ubytków sprawdza się też klej Ośmiorniczka 
9) Malowanie lakierem - czekam na oklejony kadłub - wtedy dorobię maski i prysnę lakierem tak żeby grało z wzorem kadłuba - lakiery samochodowe w spray'u - dobrałem kolory pod kolor folii.
No i to cała tajemnica.
Co do owiewki to zrobiłem kopyto z laminatu, wyszpachlowałem, wyszlifowałem - było super. Postanowiłem spróbować coś na nim obkurczyć - padło na 3l butelkę po oleju roślinnym. Jak przygrzałem butelkę opalarką to tak ścisnęło kopyto, że się zdeformowało i popękało Nie myślałem, że to będzie taka siła. Teraz je naprawiam. Wywaliłem ze środka styropian i zalałem formę gipsem. Teraz czeka mnie ponowne szpachlowanie i szlifowanie, ale kopyto już na pewno się nie zdeformuje W każdym razie pierwsza próba pokazała, że metoda obkurczania butelki PET ma szansę się sprawdzić.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 14.01.2009 15:24
|

Moderator

Postów: 2418
Data rejestracji: 19.05.08
|
Tą metodą co opisałeś wykonywałem kadłuby do łodzi , z tą różnicą że kopyto obkładałem gipsem z taśmą (taką do płyt gipsowych). Po usunięsiu stropianu formę lekko szlifowałem od środka i po posmarowaniu pastą do butów zaczynałem laminowanie. Na początek tkanina ok.30g/m, a pózniej grubsza. Różnica polegała na tym , że wyjęty kadłub nie wymagał prawie szpachli i szlifowania co wiąże się z wagą. No i zawsze można zrobić drugą sztukę.
Makiety -PT 19
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 14.01.2009 16:14
|

Administrator

Postów: 2256
Data rejestracji: 20.05.08
|
Robert,
Dużo dawałeś tego gipsu (jaki to musi być gips) i tkaniny? Forma się nie łamała?
Z kadłubem do łodzi jest prostsza sprawa bo można go wyjąć z formy - w moim przypadku całej osłonki raczej by nie wyjął - trzeba by formę zepsuć, ale można by spróbować zrobić formę na połówkę osłonki i potem ją złożyć z dwóch części - dzięki za podpowiedź - takiej metody w sieci nie znalazłem , a patent z pastą do butów przedni. Czytałem o robieniu form z laminatu i pastowaniu pastą do podłogi jako rozdzielacz, ale gips i pasta do butów to dla mnie nowość. O kolor pasty i firmę nie pytam
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 14.01.2009 20:15
|

Moderator

Postów: 2418
Data rejestracji: 19.05.08
|
Tą metodą ostatnio robiłem kadłub do jachtu motorowego długości 70cm.Forma miała ok. 2cm grubości, gips szpachlowy + taśma do maskowania szczelin na łączeniach płyt gipsowych.Forma była od środka pomalowana olejną, a wrazie skomplikowanego kształtu można zrobić dzieloną na dwie części.Tą samą metodą zrobiłem kiedyś formę do kadłuba szybowca dł. 120cm, ale na tym się skończyło (kupiłem gotowe na allegro). Patent jest mój więc w sieci go niema
Edytowane przez robloz dnia 14.01.2009 20:16
Makiety -PT 19
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 17.02.2009 21:37
|

Administrator

Postów: 2256
Data rejestracji: 20.05.08
|
Mały update prac
Kadłub skończony - do dokończenia została tylko kabinka i malowanie osłony silnika


A to moja jednostka napędowa na swoim miejscu 

Tyle na dzisiaj.
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 22.02.2009 15:09
|

Administrator

Postów: 2256
Data rejestracji: 20.05.08
|
Zrobiłem kabinkę i pomalowałem osłonę silnika
Osłonę kabinki wytłoczyłem metodą próżniową z kawałka tworzywa PET grubości 0,6 mm maszyną Marcina (Aquariusa) - piękna sprawa! Muszę sobie coś takiego zrobić Tworzywo PET kupiłem w sklepie "CHEMIA" na Kostrogaju (przy kompleksie Gaja).
Tak to wyglądało zaraz po tłoczeniu:


Gotowa, zmontowana i oklejona kabinka na swoim miejscu:


Tyle na dzisiaj.
Biorę się za montowanie wyposażenia i podwozia. Chyba niebawem podsumowanie tematu
Sławek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|