...szqrrr. Dzisiaj odalilem drugi raz swierzo zakupiona turbinke (53mm wirnika) i chcialem ja zamontowac do "kartona". Bylby fajny stosunek masa-ciag. Niestety drugie wkrecenie na obroty zakonczylo sie spaleniem silnika. Regiel podlaczylem 80A na ktorym latam w GLIDERZE, Pakiet 3C 1300mAh. Silnik raz wkrecil sie na obroty i jak odjalem gaz zaczal piszczec i szybko wydzielil potezna ilosc dymu. Poczytalem na google i jak okazuje sie nie bylem pierwszy z podobnym przypadkiem...
Link do turbinki i parametrów:http://www.towerp...mp;cat=182
Rozebralem silnik i bylby latwy do przezwojenia ale niestety rozpadl sie przy probie oddzielenia uzwojenia od osski obudowy - tak wiec czeka mnie zakup silnika...
A taka mialem ochote zobaczyc jak lata "kartonowy" f18...
jak masz doswiadczenie to chetnie ci dam do przewiniecia tez mi sie zjara³ cos marne sa ostatnio silniki turnigy
Edytowane przez magneto dnia 02.10.2010 13:35
Swego czasu kupi³em silniczek turnigy który od nowo¶ci wydawa³ straszny d¼wiêk przy pewnych obrotach i nie osi±ga³ pe³nej mocy,pomy¶la³em ¿e to ³o¿yska wiêc wymieni³em na mp-jet i dalej by³o to samo .Silniczek rozebra³em i wyrzuci³em .
Czytaj±c jak±¶ stronkê o nawijaniu silników kto¶ napisa³ ¿e chiñczycy czasami nawijaj± jedno ramiê stojana w inn± stronê , i objawy pasowa³y do tych które wykazywa³ mój silnik.
Tak¿e uwa¿ajcie bo chiñczykom ponoæ czêsto siê to zdarza
Edge 2.20 - w budowie
Xeno multiplex
Flamingo
Hydroboat
Piszczenie silnika to mo¿e byæ objaw ¼le dobranego timingu na regulatorze.
Ka¿dy silnik siê zjara jak siê go przeci±¿y, nawet Turnigy i to nie znaczy, ¿e silniki Turnigy to szajs. Ja latam na tych silnikach od pocz±tku i mam o nich jak najlepsze zdanie. Pilnujcie parametrów podanych przez producenta, a jeszcze lepiej patrzcie na opinie i pomiary u¿ytkowników. Wtedy nie bêdzie powodów do narzekañ.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
No i oczywi¶cie jakie s± efekty jak siê przesadzi z komponentami wyposa¿enia elektroniki.
A w ogóle ca³y temat jest ciekawy: http://www.epheli...F3j+funjet
Edytowane przez Andy dnia 03.10.2010 10:10
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
Generalnie silniki jak i firma nie s± z³e ,lecz czasami zdarzaj± siê takie felerne egzemplarze jak mi .
Edge 2.20 - w budowie
Xeno multiplex
Flamingo
Hydroboat
Ja bym prosil S³awka o wniesienie wiecej szczegolow bo wypowiedz jest kategoryczna w tonie ale malo wnoszaca do tematu.
Podalem link do danych technicznych turbinki (turbinak jest sprzedawana w woreczku z folii babelkowej bez instrukcji ani opakowania) oraz mam regiel MYSTERY 80A gdzie na opakowaniu jest poza 80A napisane Plug'n'fly. Wiec raczej to na tyle o ustawieniu i dobieraniu czestotliwosci a chcialbym wiedziec wiecej zeby nie uwalic nastepnego silnika ktorego kupie.
Tak wiec jak wiesz wiecej to sie podziel ta wiedza z kolega z forum.
Bienias napisa³/a:
Ja bym prosil S³awka o wniesienie wiecej szczegolow bo wypowiedz jest kategoryczna w tonie ale malo wnoszaca do tematu.
Podalem link do danych technicznych turbinki (turbinak jest sprzedawana w woreczku z folii babelkowej bez instrukcji ani opakowania) oraz mam regiel MYSTERY 80A gdzie na opakowaniu jest poza 80A napisane Plug'n'fly. Wiec raczej to na tyle o ustawieniu i dobieraniu czestotliwosci a chcialbym wiedziec wiecej zeby nie uwalic nastepnego silnika ktorego kupie.
Tak wiec jak wiesz wiecej to sie podziel ta wiedza z kolega z forum.
OK, skoro temat nie jest jasny to postaram siê co¶ dodaæ
Kategoryczna jest w tym sensie, ¿e trzeba siê trzymaæ parametrów sprzêtu i nie przekraczaæ maksymalnych podanych przez producenta, a jeszcze lepiej przez u¿ytkowników bo czasami to co podaje producent mija siê z prawd±. Ludzie do silnika, który maksymalnie ci±gnie ¶mig³o 8x4 zak³adaj± bezkrytycznie 10x6, a potem dziwi± siê, ¿e silnik im siê zjara³, a co ciekawsze potem pisz± jeszcze, ¿e to szajs.
Wracaj±c do tematu.
W Twoim przypadku przeci±¿enie silnika odpada bo, jak rozumiem, turbinka by³a w komplecie, wiêc silnik jest dobrany do "¶mig³a" - nie wiem jak to sie w turbince nazywa Wobec tego problem mo¿e byæ tylko w regulatorze, a piszczenie to objaw z³ego timingu. My¶lê, ¿e w³a¶nie z tym Plug'n'fly jest problem. Regulatory fabrycznie programowane s± na najczê¶ciej stosowane bezszczotki (timing Low albo Middle), a turbinki do takich nie nale¿±. Silnik turbiny to silnik z wysokim RPM (KV 5300), który wymaga timingu High. Czasami w instrukcji regulatora jest nawet wiêcej opcji timingu z dok³adno¶ci± do liczby pól w silniku. My¶lê, ¿e Twój regulator te¿ jest programowalny i pewne parametry takie jak hamulec i timing na pewno daj± siê przeprogramowaæ.
Znalaz³em taki dokument: http://www.suppom..._above.pdf
Popatrz na opcje programowania Timingu.
I FINALLY got ahold of a set of instructions for programming the Mystery ESC. I had to retype it as the original was almost illegible.
Users Manual (FM 40A, FM 60A, FM 80A, FM 120A)
1. Safety mode: the motor won't start no matter what the position of the control stick is when
switched on the RC unit.
2. Brake Setting: On/Off (factory setting is off)
3. Three point battery type and low voltage selection.
4. Software reversion of motor turning direction.
5. Low current protection: ignore/reduce power/shut off
6. Temperature protection: reduce power when the temperature reaches 120 degrees C
7. PWM frequency: 8KHZ/16KHZ
8. RPM setting: 20,000rpm/50,000rpm/100,000rpm (60A/80A Only)
ESC program procedure
Normal Start Up
When throttle stick is off, you will hear one Beep for Brake on, or two tones for Brake off.
Program
When throttle stick is at full power connect battery and switch on and wait for 5 seconds.
Setup mode isentered:
1. Brake: If you pull the stick to off within 5 sec Brake will be changed
(On ->Off or Off ->On)
2. Battery type: (Voltage Cut-off)
Ni-Cad . . . . .
2 Lipos(5.6V) .. .. .. .. ..
3 Lipos(8.4V) ... ... ... ... ...
4 Lipos(11.2V) .... .... .... .... ....
5 Lipos(14V) ..... ..... ..... ..... .....
3. Rotation Reverse: Reverse motor rotation 5 short musical notes
4. Soft Start: Enable: 5 short musical notes
Disable: 5 long musical notes
Factory Default Settings:
Brake: Off Battery Type: 3 Li-Poly Under Voltage: Reduce Power Soft Start: Enable
Timing: Auto Frequency: 8kHz Active RPM Control: Off
Notice:
1. Make sure the connections for battery positive/negative are right. Reversing the connection
will damage the ESC permanently.
2. Use suitable batteries. Do not exceed the working voltage of the ESC.
3. The company keeps the right to change design, function, or package without notice.
4. Take care in using safely. Incorrect use may cause injury to the body. The company will
not be responsible for any damage or loss caused by incorrect operation.
Edytowane przez SlavikS dnia 05.10.2010 09:50
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
No to problem rzeczywiscie byl w tym - regiel jest fabryczne w AUTO (low) - i rzeczywiscie na tym samym forum przeczytalem ze Mystery Pentium-80A wystepuje takze pod innymi nazwami m. in. pod ta co wkleiles PDFa. Tak wiec dalem d..y za talerz zupy i zjaralem silnik na wlasne zyczenie.
Dopisze sie do ew zakupow w HK...
Pozdrawiam i dzieki za wyjasnienie.
PS. Czlowiek cale zycie sie uczy - szkoda ze czasem na wlasnych bledach.
Poniewa¿ zaistnia³y nowe okoliczno¶ci przyrody i:
-mam nowy regiel 40A (50A peak)
-2 turbinki z silnikami 4300KV
-spali³em juz 2 silniki (i czujê ¿e siê juz napali³em)
to:
-pod³±czy³em nowy regiel i turbinkê i .... jeszcze nie spali³em nic (a by³o MEDIUM blisko)
Ale po kolei:
Znalaz³em cos takiego na RCGROUPsach:
"High timing causes the motor to draw more current and be less efficient, so it will run hotter. As EDF motors are often pushed close to their limits, this may prove fatal. I recommend using low timing unless the motor will not not start and/or run smoothly, in which case you could try medium or (as a last resort) high timing."
Czyli EDF s± wy¿y³owane i timingi ustawiaæ na LOW lub na MEDIUM a raczej trzymaæ siê z dala od HIGH.
Zagrzeba³em siê g³êbiej w necie i znalaz³em zdanie na stronie producena silników EDF (drogie i wyczynowe, KV ponad 5000):
"ESC Timing: Low for Pentium Series ESCs (higher timing does not increase RPM only amp draw)"
i tu mnie krew zala³a...
Pawe³ i FotoDrob napewno pamiêtaj±, ¿e przed spaleniem silnika nr 2 przestawi³em mój regiel Mystery PENTIUM 80A na HIGH. A co sie sta³o z silnikiem to widzialo wiecej osób.
Tak wiêc dla tych którzy latali timing na LOW lub MEDIUM unikaæ HIGH. Mam nadzieje ¿e ja na nowym secie chocia¿ siê wzniosê...mo¿e byæ i kret byle by nie z winy p³on±cego sprzêtu.
Ku przestrodze:
Droga to by³a nauka....
Edytowane przez Bienias dnia 07.12.2010 01:00
Pamiêtam, pamiêtam, nawet mówi³e¶, ze teraz to musi ju¿ byæ dobrze, bo poprzednio nie zmieni³e¶ ustawieñ i dlatego siê skopci³.
Po przestawieniu mia³ niez³y ci±g, móg³ robiæ za suszarkê na Podolance, a po chwili poszed³ dym jak z komina, nie pozosta³o nic innego jak powiedzieæ Habemus papam. Pozdrawiam
MarCin FotoDorob
No to ja ju¿ nic nie kumam. Przecie¿ pierwszy silnik zjara³e¶ na ustawieniu LOW. Ja bym powiedzia³, ¿e raczej sprawa siê nie wyja¶ni³a. Ca³y czas próbujesz na tym samym reglu? Ja ju¿ bym na nim wiêcej nie ryzykowa³ - zmieñ na inny - mo¿e w necie polecaj± jakie¶ regulatory do turbinek.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Piewszy byl na ustawieniu AUTO a drugi na HIGH. Teraz dopiero mam drugi regiel ale i kolejny silnik.
W zasadzie chodzi o zasade: LOW i MEDIUM a jak producent zaleci to HIGH - popatrzylem na producentow i poczytalem na forach, ze jak nie jest napisane to LOW i MEDIUM a jak jest napisane to tak jak jest napisane