No i stało się,
Reksio od wczoraj "zamieszkał" w nowej budce.
Oczywiście pręty podtrzymujęce ogon Reksia są do zdemontowania. Funkcję podtrzymywania ogona ma przejąć ogon makiety. Niezbyt mnie podoba się ten zamysł, więc nabywam dzisiaj nowe pręty podtrzymujące, skracam je i montuje. Dla mnie tak będzie pewniej - wiem, że ramie podtrzymywania znacznie się skróci, ale zawsze będzie stabilizować w jakim zakresie ogonek.
Reszta pasuje dość dokładnie. Tylko przez to robi się bardzo ciasno w budce. Wszystko trzeba przewidzieć od razu, bo potem nie ma gdzie i jak włożyć czegokolwiek do środka, aby coś poprawić lub zrobić.
Fotki brak - było dość późno jak kończyłem moje prace i już nie chciało mnie się dokumentować.
Ale dzisiaj się poprawię -
Edytowane przez Andy dnia 15.09.2009 09:42
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
No i tak jak pisałem, tak zrobiłem.
Wygoniłem Reksia na krótko z budki i zrobiłem mu skrócony wspornik ogonka ze standardowych prętów węglowych.
A potem Reksio z powrotem sio do budki. łatwo się to pisze. Ale przykręcenie standardowej ramy do kabiny, poprzez dość grube klocki drewniane, kiedy na dodatek już nic nie można dostrzec, czy dobrze centruje się otwory - to dopiero jest sztuka
Zamontowałem diodę ogonową, sprawdziłem wszystko jeszcze raz no i powoli AirWolf nabiera kształtów:
Pozostało jeszcze trochę prac montażowo-wykończeniowych, regulacja serwa podwozia, ale damy radę. Może podczas weekendu odbędzie się próba ulotnienia.
Może macie jakieś uwagi i spostrzeżenia, na co zwrócić uwagę podczas pierwszych startów makietą, która jest znacznie cięższa niż standardowy model Reksia
Edytowane przez Andy dnia 05.05.2010 12:47
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
Nowa budka dla Reksia została zakończona wczoraj ....uuupss, hmmmm to było już dzisiaj. Jako, że był godzina 2 w nocy, nie robiłem już fotki. Postaram się dzisiaj wieczorkiem wrzucić ostetczną.
Makieta wyszła całkiem nieźle, ale są pewne elementy, któe chyba koledzy z dalekiego wschodu niezbyt dobrze przemysleli. Ale damy radę
Wszystko, jak na razie działa, wysuwa sie, śieci i buczy w odpowiednim momencie.
Jestem ciekaw jak bedzie z ostatecznym wyważeniem - dzisiaj postaram się sprawdzić.
Ulotnienie planuje na weekend -
Edytowane przez Andy dnia 17.09.2009 08:57
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
Przyznam, że po zamontowaniu pakietu makieta nawet jest nieźle wyważona.
Jak widać na razie nie zamontowałem imitacji działek i km-ów w gondolach oraz wyrzutni rakiet pod spodem. Przyznam, że nie jestem przekonany do montowania tych ozdobników, a tak przynajmniej model będzie "bezpieczniejszy" podczas transportu.
No cóż, teraz potrzeba trochę wolnego czasu i dobra pogoda.
Zobaczymy jak spisze się Pani Operator -
Edytowane przez Andy dnia 05.05.2010 12:50
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
Witam, no powiem szczerze że ładnie to wygląda. Model jest w barwach cywilnych więc rakiety chyba odpadają.
My heli blog: http://rcheliplock.blogspot.com//
Jako, że pogoda sprzyjała, w dniu dzisiejszym Reksio w nowej budce został oblatany. Niestety trochę bujało Reksiem, bo wiaterek trochę dawał się we znaki przy zawisie:
[movie=youtube]DzeyPzulQjk[/movie]
No i wyszły drobiazgi, które trzeba poprawić:
- pewno zauważyliście, że model na końcu wylądował i ....... podwozie samo z siebie złożyło się. Jako serwo podwozia zastosowałem HXT900. Ale niestety tryby nie wytrzymały i ząbki zostały wyłamane. Trzeba będzie zastosować jakieś porządniejsze serwo - macie jakieś propozycje?
No i jeszcze jedno spostrzeżenie - przy tej wadze modelu pakiety Turnigy 2650 20C jak starczą na 5 minut to będzie dobrze. Turnigy 3000mAh 6S 20C też chyba niezbyt poprawi wydajność przy tej masie. Myślę, że: http://www.hobbyc...oduct=8917
będzie bardziej rozsądnym rozwiązaniem do tej makiety.
Sławek, no to kiedy następna edycja zakupów HC? Bo ja bym "coś" już zakupił, za jakieś 235 $
Edytowane przez Andy dnia 19.09.2009 16:02
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
Gratulacje ,super makieta
No i już widać , że leci kawał sprzętu
Andrzej , musisz się nastawić , że makieta bedzie miała o wiele większy pobór prądu
Dokładasz dodatkowo ponad 0,5 Kg dodatkowej mas
Czekamy na przeloty , zawis masz już opanowany Aurora 9
Tarot 650/Naza V2
Świetnie to wygląda, gratuluję. Co do serwa na podwozie to dałbym jakieś z metalowymi zębatkami no i trochę mocniejsze, 1,5 kG to mało przy plastikowych trybach. cos powyżej 2,5kg. To jest cyfrowe i większe ale może coś podobnego:
Dzięki za dobre słowa, co do makietki oraz za propozycje co do serwa na podwozie.
Zachęcony dobrą i bezwietrzną pogodą i zgodnie z wolą Artura poszedłem jeszcze raz wieczorkiem przetestować Reksia w kabince. A oto, co Reksio na chwilę obecną potrafi:
[movie=youtube]vM3jDGjq2qI[/movie]
Wykażcie jeszcze odrobinę cierpliwości - będzie drugi lot.
Edytowane przez Andy dnia 23.09.2009 18:45
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
REWELACJA!!!!
Aby tak dalej
Andrzej szacunek dla Ciebie , dopiero zaczołeś bawić się w Heli a juz śmigasz makietą
Masz już porównanie , duża jest róznica w lataniu ?> (makieta , a zwykły model )
Aurora 9
Tarot 650/Naza V2
Artur,
nie masz pojęcia jak fajnie lata się tą budką, pomimo tego, że jest cięższa. Ale podczas lotu trzeba bardziej uważać (widać na filmie II). Zwroty należy wykonywać znacznie dokładniej i bardziej wyważenie. Ćwiczenia podczas urlopu (czasami nawet dwie kolejki dziennie) zrobiły swoje.
Film w pełni tego nie oddaje, ale loty są takie bardziej majestatyczne. Może to przez to, że jest ona większa i robi swego rodzaju specyficzne wrażenie.
A jak poprawię jeszcze serwo do podwozia, to będzie całkiem fajnie.`
Światełka też swoje robią, szczególnie w tym drugim locie. Niestety kamera tego nie oddaje bo znacznie rozjaśnia obraz, ale wrażenie jest fajne.
I jeszcze jedno - dźwięk pracy silnika jest taki inny, bardziej taki dudniący, to chyba przez pudło budki. Słychać to na filmie, jak model przelatuje w pobliżu operatora.
Na razie jestem bardzo zadowolony, mnie osobiście lata się lepiej niż bez budki.
Edytowane przez Andy dnia 19.09.2009 23:56
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
No i jeszcze obiecany drugi lot z dnia pierwszych oblotów:
[movie=youtube]5K6BWfdqUd8[/movie]
Zapomniałem dodać - "operator" sprawił się tym razem całkiem nieźle -
Edytowane przez Andy dnia 23.09.2009 19:02
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
No właśnie wracając do kwestii serwa do chowania podwozia.
Serwo to musi być typu mikro - bo takie jest gniazdo -mocowanie na nie.
W HC znalazłem takie: http://www.hobbyc...oduct=5709
ale kasa za nie wcale mnie nie zachwyca - 38,14$.
To na miejscu w Wawce jest serwo Hiteca trochę cięższe: http://riku.pl/#p...t:377|2304
za kwotę 131.-
Cena prawie jednakowa i Hitec na miejscu.
Jest jeszcze: http://www.modele...ts_id=4006
- można byłoby zamocować je bezpośrednio do podstawy pod gniazdo serwa.
A może ja nie znalazłem bardziej korzystnej oferty w HC takiego serwa?
Macie jakieś propozycje w klasie mikro, ok. 2 kg momentu i pod wymiar gniazda 23 x 14 mm.??
No i oczywiście z metalowymi zębatkami.
Edytowane przez Andy dnia 20.09.2009 00:36
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
ino-lab HG-D202MG
o wymiarach HXT900 - 23x11.4x24.1 mm
cyfrowe, tryby metalowe z wyjatkiem jednego na silniku,
2 kg/cm przy 4.8 V i 2.6kg/cm przy 6V,
0.16 sec - 0.14 sec
cena 100-120 zl
Edytowane przez arthx dnia 20.09.2009 03:36
Pozdrawiam, Artur
Dzięki Arthx za propozycję odnośnie serwa do podwozia - faktycznie parametry dopowiadające moim potrzebą. Tylko kiedy będzie HC E XIV?
A oto jeszcze mały drobiazg - mój patencik, który sprawdza się doskonale przy dość znacznej średnicy obudowy rury ogonowej makiety:
Oryginalny uchwyt do łopat został wzbogacony o rozciętą oponę piankową z koła o średnicy 60 mm, przyklejoną na żywicę 5 minutową. W oryginalnym uchwycie wycięcie na rurę ogonową zostało delikatnie powiększone, tak aby pasowało na górny karb usztywniający obudowę rury ogonowej makiety.
Trzyma doskonale i spełnia swoje zadanie.
No i jeszcze podziękowania dla Private9 - łopaty, które sprezentował mi podczas zawodów śmigłowców w Płocku, jak widać sprawują się doskonale.
Edytowane przez Andy dnia 05.05.2010 12:53
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
No i znowu dylemat:
Jakiego rodzaju zastosować serwo do chowania podwozia:
- cyfrowe
- alalogowe
Poza parametrem potocznie zwanym siłą (troque) czyli momentem obrotowym, serwa cyfrowe posiadają drugi parametr zwany siłą trzymania (holding power), która to siła trzymania jest od 2-4 razy większa od momentu obrotowego, czyli serwo cyfrowe o sile np. 3kg/cm (co oznacza że serwo jest w stanie podnieść ciężar 3kg na dźwigni o długości 1cm), posiada siłę trzymania (holding power) od 6-12kg/cm, czyli w praktyce serwo podniesie 3kg, ale utrzyma nawet do 12kg, podczas gdy serwo analogowe o sile 3kg/cm, utrzyma również 3kg.
Ale nie jest to za darmo, a w praktyce oznacza że porównując zużycie prądu naszego przykładowego serwa o sile 3kg/cm cyfrowego z analogowym, bedzie ono zużywało więcej prądu. A co za tym idzie - serwa cyfrowe pozwalają na użycie serwa o mniejszej mocy które dzięki parametrowi HoldingPower osiąga parametry serw analogowych o zdecydowanie większej mocy (i często większej masie i wymiarach) a jednocześnie o mniejszym zapotrzebowaniu energetycznym.
Wiadomo, na szybkości reakcji to akurat w tym przypadku mi nie zależy, ale nęci mnie ta siła trzymania. W podwoziu może być to istostne, przy twardszych lądowaniach - podwozie nie złoży się samoczynie.
Cyfrowe: http://www.sklep....l-power-hd
czy analogowe: http://www.sklep....5-mg-hitec http://www.sklep....5-mg-hitec
Edytowane przez Andy dnia 21.09.2009 15:43
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
No i dylemat - na chwilę obecną - rozwiązany.
Powiem szczerze, że byłem zdecydowany na serwo Hiteca HS 65MG. Jednakże po pojechaniu do sklepu i rozmowie z Kroogerem (Marek S. - był w Płocku na zawodach śmigłowców) nabyłem: http://www.sklep....l-power-hd
Cena nawet przystępniejsza niż Hiteca.
Niestety rozwiązanie mechanizmu podwozia w tej makiecie nie pozwala na jakiekolwiek luzy, czy też elastyczne połączenia. Golenia chowają się do siebie (tylne w kierunku przedniego - a przednie w kierunku tylnych) i większy luz powodowałby od razu próbę ich zamykania. Było to widać na sobotniej porannej sesji pierwszych zawisów i lądowań, kiedy w pewnym momencie model, przy nierównym podejściu do lądowania złozył sam podwozie i wylądował na samym kadłubie. Podwozie sprawdza się wtedy gdy po wysunięciu sztywno jest zablokowane. Potwierdzaja to lądowania w sobotę wieczorem, kiedy podwozie było zblokowane na sztywno.
Na chwilę obecna montuję bardzo mocne serwo z metalowymi zębatkami.
Edytowane przez Andy dnia 21.09.2009 15:46
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
Myślałem, że rozwiązałem dylemat kupując mocne serwo cyfrowe. Ale wiecie, jak to jest., jak się człowiek sam nie przekona i sam czegoś nie doświadczy, to ma właśnie takie dylematy.
Po zamontowaniu serwa cyfrowego okazało się, że działa ono oczywiście bez zarzutu i trzyma dość mocno, blokując podwozie. Już miałem kończyć prace, ale coś mnie tknęło, aby zbadać czy serwo, aby przypadkiem nie grzeje się zbyt mocno. No i właśnie - serwo trzyma doskonale i to ze dwa razy mocniej niż analogowe, ale to trzymanie jest poparte większym zużyciem prądu i bardzo znacznym grzaniem się serwa. Takie mocne trzymanie jest dobre przez kilka, kilkanaście sekund na sterze, czy lotkach w akrobatach. Ale w przypadku, gdy lot ma trwać ok. 7 minut, to o dokładnym (pełnym) podciągnięciu goleni z wykorzystaniem tego rodzaju serw, to nie ma co marzyć w takich rozwiązaniach podwozia, jak w tej makiecie.
No cóż, pozostał wariant: sklep i zakup tego, na co od początku padł wybór: HS 65MG.
Serwo zamontowane, podwozie działa i nawet nieźle trzyma po opuszczeniu. Zobaczymy jak będzie w praktyce przy lądowaniu.
A tak podwozie działa "na sucho":
[movie=youtube]kc5b0hN4WeA[/movie]
Dzięki filmowi instruktażowemu o sposobie latania AirWolfem w komentarzu Stawoja, widzę, że muszę jeszczed trochę spowolnić serwo.
Edytowane przez Andy dnia 23.09.2009 14:06
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17
Nie chciałem Was uprzednio zanudzać moją pisaniną, ale z serwem nie było tak łatwo.
Postanowiłem jednak opisać mój przypadek, aby inni początkujący modelarze uniknęli niepotrzebnych sytuacji i stresów
Nie obyło się bez wyciągania Reksia z budki. Okazało się, że kiedy serwo podwoziowe podłączone było do odbiornika, to w momencie podłączania zasilania od razu samo z siebie (bez włączenia jeszcze nadajnika) chowa podwozie. Po włączeniu nadajnika i zgłoszeniu się odbiornika oczywiście wraca do położenia przypisanego. No ale, jak tu na lotnisku jednocześnie podłączać zasilanie i trzymać model (dość ciężki) w górze.
Oczywiście rewers na kanale podwozia nic nie dawał. Ale przypomniałem sobie, że miałem podobny tego rodzaju problem z Reksiem na początku swoich doświadczeń helikowych. Artur może pamięta - kiedy po zakończonym locie wylądowałem, nie mogłem w pierwszej kolejności wyłączać nadajnika, bo Reksio od razu wchodził z powrotem na obroty. Najpierw trzeba było wyłączyć zasilanie, a potem dopiero nadajnik. Okazało się, że przy bindowaniu odbiornika z nadajnikiem drążek gazu był właśnie w położeniu neutrum (50 % obrotów) i tak go zapamiętał nadajnik.
Kiedy bindowałem nowy odbiornik w makiecie serwo podwoziowe było oczywiście już podłączone, ale w żaden sposób nie wyregulowane. No i zapewne w przeciwnym położeniu niż potrzeba.
Dlatego też musiałem wyciągnąć Reksia z budki, ustawić we właściwym położeniu serwo i ponownie zbindować odbiornik.
Efekt widzieliście już powyżej.
Edytowane przez Andy dnia 09.12.2011 10:51
Andy
_____________________ DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ciągłej budowie SZD 39 Cobra 17