Makiety - pytania pocz±tkuj±cego
|
AQUARIUS |
Dodany dnia 06.10.2015 13:02
|
Moderator
Postów: 1752
Data rejestracji: 07.10.08
|
No dobra mam parê pytañ (tak czysto teoretycznych) na wypadek gdybym tak chcia³ jednak co¶ lataj±cego zredukowaæ. Powiedzmy, ¿e by³by to dwup³at, z odkrytym trzycylindowym silnikiem, w raczej nudnym oliwkowym malowaniu, konstrukcja klasyczna czyli szkielet drewniany kryty p³ótnem (skrzyd³a i usterzenie) i sklejk± (kad³u. To jaka mog³aby byæ tak z grubsza masa takiego modelu i - co za ni± idzie - jakie zapotrzebowanie na silnik, i czy lepszy by³by benzynowy czy ¿arowy czterosuw (oczywi¶cie wchodz± w rachubê najtañsze rozwi±zania)? Przy czym rozwa¿amy dwie wielko¶ci modelu:
- skala 1:3,5 - rozpiêto¶æ 1740mm
- skala 1:3 - rozpiêto¶æ 2030
Czy przy ocenie statycznej sêdziowie bior± pod uwagê profil skrzyd³a, czyli, ¿e je¶li orygina³ mia³ wklês³o wypuk³y, to lepiej go odtworzyæ, czy dla uproszczenia budowy daæ zwyk³ego clarka?
Czy plany do dokumentacji, na podstawie której sêdziowie oceniaj± model musz± byæ jako¶ "certyfikowane", bo wiecie, ¿e photoshop czyni cuda i w³a¶ciwie pewne szczegó³y mo¿na by ³atwo nagi±æ "pod siebie"?
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 06.10.2015 13:43
|
Moderator
Postów: 2386
Data rejestracji: 19.05.08
|
Mam nadziejê, ¿e na pytaniach siê nie skoñczy.
Trochê od koñca:
plany w/g których robisz mog± byæ ró¿ne, ale lepiej zdobyæ je dobrej jako¶ci np. Zolii.
Dla sêdziów wa¿niejsze s± rzuty i te musz± byæ z oficjalnie publikowanych ¿róde³, np. Modelarz, Monografie i tego typu publikacje.
Oczywi¶cie zdjêcia orygina³u i te s± bardziej brane pod uwagê przy ocenie.
Profil skrzyd³a... ocena jest z 5 m. to chyba nie ma a¿ takiego znaczenia w klasie F4H lub F4H-P.
Czy dwup³at jest dobry? Raczej wybra³bym jednop³ata. Wiem, ¿e wygl±daj± super, ale jego monta¿ (z tymi wszystkimi linkami) i ewentualna naprawa to a¿ ciarki siê robi±. No ale decyzja nie moja.
Silnik:
Na pewno nie benzynowy.Du¿o dro¿szy i s³abszy od 4-t tej samej poj., drogie modu³y zap³onowe
Do taj rozpiêto¶ci co poda³e¶ to min. o poj. ok 20cm. Np. ASP 120 4-takt lub Saito.
Mój Piper o rozp. 190cm, wa¿y do lotu 4900g i ma silnik 15cm., ale to nie akrobat wiêc mu wystarczy.
My¶lê, ¿e S³awek jeszcze co¶ doda.
Edytowane przez robloz dnia 06.10.2015 13:49
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
AQUARIUS |
Dodany dnia 06.10.2015 14:09
|
Moderator
Postów: 1752
Data rejestracji: 07.10.08
|
plany w/g których robisz mog± byæ ró¿ne, ale lepiej zdobyæ je dobrej jako¶ci np. Zolii.
Dla sêdziów wa¿niejsze s± rzuty i te musz± byæ z oficjalnie publikowanych ¿róde³, np. Modelarz, Monografie i tego typu publikacje.
Co to jest Zolii?
Czy mo¿emy przyj±æ, ¿e internet jest oficjalnym ¼ród³em? Znalaz³em jeden dobry plan w necie - czy by³ gdzie¶ publikowany - nie wiem, ale w porównaniu z fotkami wygl±da na do¶æ dok³adny.Monografii tego samolotu raczej nie ma, jest sporo fotek egzemplarza muzealnego i jednej repliki, niestety w malowaniu, które mo¿e nie do koñca byæ zgodne z prawd±.
A dlaczego silnika benzynowego nie?
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 06.10.2015 14:24
|
Moderator
Postów: 2386
Data rejestracji: 19.05.08
|
Co to jest Zolii?
To go¶æ, który "tworzy" plany.
Na temat planów i silnika to S³awek Ci wyja¶ni wszystko w !00%.
Plany w/g których robisz mog± byæ z ró¿nych ¿róde³ (mo¿esz je sobie nawet sam stworzyæ, ich siê nie ocenia ), ale ju¿ nie rzuty, te musz± byæ oficjalne. Nie ukrywam, ¿e w³a¶nie z tym elementem dokumentacji jest najwiêcej problemu..
jest sporo fotek egzemplarza muzealnego
No i to wystarczy (do oceny s± potrzebne min. 2 szt.), Jak rzuty s± niepewne to sêdziowie oceni± w/g fotek.
A jaki samolocik chodzi po g³owie?
Edytowane przez robloz dnia 06.10.2015 14:29
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
AQUARIUS |
Dodany dnia 06.10.2015 14:38
|
Moderator
Postów: 1752
Data rejestracji: 07.10.08
|
Sperry Messenger. Ju¿ kiedy¶ siê do niego przymierza³em ale w mniejszej skali - na rozwa¿aniach teoretycznych siê skoñczy³o. Prosty zgrabny dwup³at, cztery praktycznie identyczne skrzyd³a, prosta konstrukcja kad³uba, brak linek naci±gaj±cych przy skrzyd³ach - jedynie zastrza³y - dla mnie idea³ dwup³ata do redukcji.
Rzuty z oficjalnych publikacji z tego co widzê istniej±, ale to s± publikacje z lat 20 i na pierwszy rzut oka maj± siê nijak do prawdziwego samolotu. Kr±¿y natomiast po sieci jeden dobry plan prawdziwego samolotu z przekrojami, opisami itd. (w porównaniu z fotkami - bardzo wierny), ale czy to jest z oficjalnej publikacji -tego nie wiem.
Jest sporo planów orzeszków, ale to chyba nie o to chodzi.
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 06.10.2015 15:26
|
Administrator
Postów: 2233
Data rejestracji: 20.05.08
|
O, wchodzê na forum, a tu ciekawy temat i na dodatek taki co co¶ wiem
1. Plan
Plan, z którego robisz makietê to Twoja sprawa, mo¿esz go nawet narysowaæ samemu. Nie musi byæ nigdzie publikowany i z regu³y nie jest bo dobre plany modelarskie z wyrysowanymi wrêgami, ¿ebrami i innymi typowo modelarskimi szczegó³ami kosztuj±. Nieraz trafiaj± siê niez³e plany w internecie za free - takie publikuje np. David Andersen - do pobrania z artyku³ami dotycz±cymi monta¿u tu: http://www.mnbigb...0Plans.htm Bardzo p³odnym projektantem, którego konstrukcje lataj± po ca³ym ¶wiecie jest Jerry Bates - katalog tu: http://www.jbplan...ucts-page/ no i jeszcze dos³ownie kilku. Tu poprawiê Roberta - go¶æ nazywa siê Nick Zirolli - z jego planu Robert budowa³ Stukasa
Przed wyborem planu warto poszukaæ fotek i innych dostêpnych materia³ów nt. konkretnego egzemplarza, który bêdzie przedmiotem odwzorowania i rzutów w trzech wymiarach i skonfrontowaæ jak siê ma plan do rzutu i fotek. Niestety w wiêkszo¶ci wypadków ma siê nijak i s± takie odstêpstwa, ¿e nie warto marnowaæ materia³u.
Reasumuj±c -planów siê nie przedstawia do oceny, ale dobry i sprawdzony plan to podstawa i gwarancja sukcesu.
2. Rzuty 3 widoki (z góry, z boku i z przodu)
Taka kartka musi siê znale¼æ w dokumentacji przedstawianej komisji. Takie rzuty musz± byæ opublikowane w jakim¶ wydawnictwie - trzeba podaæ ¼ród³o (internet nie jest oficjalnym ¼ród³em). W internecie mo¿na znale¼æ skany oficjalnych wydawnictw i to jest OK.
3. Dokumentacja fotograficzna
Zale¿y od klasy - w F4H jest ograniczona do kilku zdjêæ, w F4C mo¿e byæ obszerniejsza, prezentuj±ca szczegó³y. Je¿eli s± rozbie¿no¶ci miêdzy rzutem, a zdjêciem to nadrzêdne jest zdjêcie. ¬ród³em fotek mo¿e byæ internet - tu nie ma ograniczeñ.
4. Skala
Skala 1:3 to ju¿ model bardzo du¿y. My¶lê, ¿e dwup³at o rozpiêto¶ci 2m mo¿e wa¿yæ grubo ponad 10 kg. Trzeba by popatrzeæ na relacje z budowy takich gigantów. Dobra strona do podpatrzenia budowy makiet jest tu: http://www.rcscal...
Moi zdaniem pierwsz± makietê warto strugaæ w skali 1:5, a jak to by³ ma³y samolot to w skali 1:4. Skala 1:5 powinna siê ³apaæ w okolicy 5 kg. Mniejsze nak³ady na materia³ i napêd.
5. Silnik
Z rozmów z bardziej do¶wiadczonymi makieciarzami wynika, ¿e do makiety raczej dobry ¿arowy silnik czterotaktowy.
Silnik benzynowy przy tej samej pojemno¶ci jest ciê¿szy, ma mniejsz± moc, bardziej siê grzeje, ma wiêksze drgania i do pracy wymaga uk³adu zap³onowego i dodatkowego akumulatora zasilaj±cego ten aparat, który trzeba woziæ na pok³adzie. Regulacja takiego silnika równie¿ nie jest trywialna, a uk³ady zap³onowe potrafi± siê fajczyæ przy podaniu zbyt wysokiego napiêcia. Ponadto wprowadzaj± dodatkowe zak³ócenia elektromagnetyczne i trzeba je w miarê mo¿liwo¶ci separowaæ od pozosta³ej elektroniki. Makieta nie jest do latania na co dzieñ, wiêc koszt paliwa w ca³o¶ci projektu nie jest znacz±cy.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
AQUARIUS |
Dodany dnia 06.10.2015 15:58
|
Moderator
Postów: 1752
Data rejestracji: 07.10.08
|
Plan (rzuty)samolotu wygl±da tak:
Jest podpisany "Drawn by Jim Monrow" czyli jest to raczej oficalna publikacja.
Z tego zrobi³bym sobie plan wykonawczy modelu - raczej nie by³oby z tym problemu.
Z oficjalnych publikacji znalaz³em co¶ takiego
i co¶ takiegohttps://www.fligh...00111.html
Jak widaæ s± spore ró¿nice miêdzy nimi, a jak siê spojrzy na zdjêcia to bez wiêkszego problemu widaæ, ¿e ten pierwszy plan jest najlepszy - tylko jak go znale¼æ w jakiej¶ publikacji?
Co do wielko¶ci to 2metry to rzeczywi¶cie przesada jak dla dwup³ata-zreszt± przy moich warunkach lokalowych to raczej nie ma szans no i koszty dla mnie zaporowe raczej.
Edytowane przez AQUARIUS dnia 06.10.2015 15:59
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg |
|
|
|
Piotrek B |
Dodany dnia 06.10.2015 19:03
|
modelarz
Postów: 1319
Data rejestracji: 12.08.09
|
O nie! "Mój" Messenger
Nie biorê grawitacji na powa¿nie. |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 06.10.2015 20:08
|
Administrator
Postów: 2233
Data rejestracji: 20.05.08
|
Ta publikacja w Flight Global to jest to o co chodzi - oficjalne ¼ród³o. Ja te¿ rzuty Motha mam z tego pisma - by³y najlepsze, najbardziej zbli¿one do orygina³u. No chyba, ¿e siê dogrzebiesz do ¼ród³a tego pierwszego obrazka. Skoro nie masz planu modelarskiego i bêdziesz rysowa³ to tym bardziej na pocz±tek w mniejszej skali.
[Edit] znalaz³em ten pierwszy obrazek - to s± rzuty modelu opublikowane w marcu 1968 roku w AMERICAN AIRCRAFT MODELER - nie nadaje siê do dokumentacji.
Edytowane przez SlavikS dnia 06.10.2015 20:59
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
AQUARIUS |
Dodany dnia 07.10.2015 08:33
|
Moderator
Postów: 1752
Data rejestracji: 07.10.08
|
[Edit] znalaz³em ten pierwszy obrazek - to s± rzuty modelu opublikowane w marcu 1968 roku w AMERICAN AIRCRAFT MODELER - nie nadaje siê do dokumentacji.
Jak to, przecie¿ z tego co piszesz to jest jednak oficjalne ¼ród³o??????
A ten rysunek we Flight Global (ten z linku)- obrys st. pionowego, nawet w porównaniu z dwoma fotkami zamieszczonymi na poprzedniej stronie jest ca³kiem inny.
Widzê, ¿e makiety to "powa¿na" sprawa...
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg |
|
|
|
AQUARIUS |
Dodany dnia 07.10.2015 08:52
|
Moderator
Postów: 1752
Data rejestracji: 07.10.08
|
S³awek jeste¶ pewien, co do tego ¿e ten pierwszy plan pochodzi z AAM z 68? Mam numer tego pisma z marca 1968 roku (zreszt± w³a¶nie dla planu Ty mi go z ebay'a ¶ci±ga³e¶ pamiêtasz ) - i tam jest plan Mesengera ale nie samolotu tylko modelu...
Edytowane przez AQUARIUS dnia 07.10.2015 08:53
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg |
|
|
|
Piotrek B |
Dodany dnia 07.10.2015 09:24
|
modelarz
Postów: 1319
Data rejestracji: 12.08.09
|
Ja mam "plany" z czeskiego zestawu na CO2
Nie biorê grawitacji na powa¿nie. |
|
|
|
AQUARIUS |
Dodany dnia 07.10.2015 09:59
|
Moderator
Postów: 1752
Data rejestracji: 07.10.08
|
Te¿ je mam...
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg |
|
|
|
Piotrek B |
Dodany dnia 07.10.2015 10:00
|
modelarz
Postów: 1319
Data rejestracji: 12.08.09
|
Pamiêtam nasz± rozmowê kilka lat temu.
Nie biorê grawitacji na powa¿nie. |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 07.10.2015 10:46
|
Administrator
Postów: 2233
Data rejestracji: 20.05.08
|
AQUARIUS napisa³/a:
S³awek jeste¶ pewien, co do tego ¿e ten pierwszy plan pochodzi z AAM z 68? Mam numer tego pisma z marca 1968 roku (zreszt± w³a¶nie dla planu Ty mi go z ebay'a ¶ci±ga³e¶ pamiêtasz ) - i tam jest plan Mesengera ale nie samolotu tylko modelu...
No i o to w³a¶nie chodzi, ¿e to s± rzuty modelu. Potrzebne s± rzuty samolotu. Je¿eli na zdjêciach obrys jest inny to trzeba robiæ taki jak jest na zdjêciu. Nadrzêdn± zasad± przy robieniu makiety jest jak najlepsze odtworzenie pierwowzoru czyli konkretnego egzemplarza. Wczoraj znalaz³em rzuty jeszcze w innej publikacji - odgrzebiê w historii przegl±dania w domu i Ci podrzucê bo teraz na szybko nie mogê znale¼æ.
http://crgis.ndc....tn-274.pdf
Edytowane przez SlavikS dnia 07.10.2015 11:15
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
AQUARIUS |
Dodany dnia 07.10.2015 11:06
|
Moderator
Postów: 1752
Data rejestracji: 07.10.08
|
Zaraz zaraz, bo zaczyna siê robiæ ba³agan - pierwszy plan jaki zamie¶ci³em wy¿ej to jest plan SAMOLOTU, a nie modelu (nawet s± wymiary podane w stopach). I to nie jest plan z czasopisma o którym mowa wy¿ej... Wiêc w koñcu jak jest?!
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 07.10.2015 11:20
|
Administrator
Postów: 2233
Data rejestracji: 20.05.08
|
Ja znalaz³em ten rysunek w AAM z 68 - nie bardzo mog³em odcyfrowaæ skalê, ale jak to jest rzut samolotu, a nie modelu to masz dobre rzuty i oficjalne ¼ród³o
http://www.ebay.c...23590ee7f4
Edytowane przez SlavikS dnia 07.10.2015 11:27
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
AQUARIUS |
Dodany dnia 07.10.2015 12:03
|
Moderator
Postów: 1752
Data rejestracji: 07.10.08
|
No tak i wychodzi na to, ¿e na nastêpnej stronie jest plan modelu w skali - obym tylko znalaz³ to czasopismo...Dziêki koledzy za pomoc - sporo siê wyja¶ni³o.
Edytowane przez AQUARIUS dnia 07.10.2015 12:04
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg |
|
|