To malowanie mia³o byæ na deser, a na razie to droga przez mêkê! Powierzchnia laminatu jest jak siê okazuje porowata i lakier na niej ... znika, a jak ju¿ zostanie to strasznie kiepsko siê trzyma - co jest grane? Da³em podk³ad, srebrny te¿ siê w miarê przyzwoicie po³o¿y³, a pozosta³e lakiery (pomijam fakt ¿e niebieski kupi³em przeterminowany) - wygl±daj±, jakbym malowa³ akwarelkami. Naci±³em siê tych je.....ych kó³ek, namaskowa³em, a efekt... szkoda gadaæ! Mam nadziejê, ¿e nie by³o mnie s³ychaæ z piwnicy bo mog³y by uszy zwiêdn±æ. Przy nastêpnym modelu muszê znale¼æ na to sposób, bo trzy wieczory na malowanie oznaczeñ to za du¿o jak na kombata. Tak to wygl±da:
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg
Te lakiery w spray'u na takie niech³onne powierzchnie s± za rzadkie. U mnie te¿ zawsze gdzie¶ co¶ podciek³o. Jedyna metoda daj±ca zadowalaj±ce efekty to aerograf.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
...lub gêsta farba i wa³eczek. Gdyby nie te ¿ebra na skrzydle, to zrobi³bym naklejki - ale one te¿ nie trzyma³yby siê za dobrze. Mam ju¿ koncepcjê jak to zrobiæ - ale to ju¿ przy nastêpnym modelu
Edytowane przez AQUARIUS dnia 23.02.2015 07:58
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg
Powoli zbli¿am siê do koñca i teraz proszê o podpowied¼ - jaki napêd? Przypominam, ¿e to ma byæ elektryk. Przejrza³em trochê nasze forum i parê zachodnich relacji. I w efekcie zamierzam zakupiæ taki zestaw:
- regiel 40A (mam te¿ na wszelki wypadek 60)
- silnik Turnigy 3542 1000 KV, mo¿e lepiej daæ 3536? Nie upieram siê przy tym turnigy ale wiadomo gdzie to bêdzie zamawiane :wink:
- aku 3 cele - mam do wyboru 3300 lub 3600 mAh (rozumiem, ¿e max mo¿e byæ 3780, bo tak stoi w regulaminie?)
- ¶mig³o APC 10x5 - tu wielkich mo¿liwo¶ci raczej nie ma.
Co s±dzicie?
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg
Je¿eli nie ma wyboru co do ¶mig³a to 10x5 ¶mia³o krêci 3536, wiêc chyba nie ma co wagi dok³adaæ. Moja Extra lata na takim napêdzie z pakietem 2200.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Extra wa¿y ponad 1130g (z pakietem) i lata lekko 10 minut - oczywi¶cie bez szaleñstwa
Jak chcesz to Ci ten napêd po¿yczê do testów. Mam te¿ nowy silnik 3542/1000kV i 3 nie u¿ywane pakiety nanotech 3S 2650mAh, wiêc mo¿esz i tê opcje przetestowaæ i siê finalnie zdecydowaæ na najlepsze rozwi±zanie.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4
Skoñczony! Trochê przysn±³em na finiszu, ale zawody w sobotê wiêc trzeba by³o przyspieszyæ . A po tym jak zobaczy³em problemy z N17 kolegi z s±siedniego forum (swoj± drog± super model!) to nie ukrywam, ¿e jestem co nie co spiêty... Tak czy siak, trzeba skurczybyka oblataæ! Mo¿e nawet uda siê dzisiaj wieczorkiem.
Na deser pilot - zrobi³em go z takiej fajnej masy plastycznej dla dzieciaków - co¶ w rodzaju lekkiej plasteliny, która twardnieje do postaci gêstej pianki. Materia³, mo¿e nie a¿ tak precyzyjny w obróbce jak zwyk³a plastelina, ale pilot po pomalowaniu wa¿y 7 g. W±sy obowi±zkowe!
I w³ala:
Regulator musia³em przenie¶æ na zewn±trz - trochê dlatego, ¿e nie by³o gdzie go w ¶rodku upchaæ, a trochê dlatego, ¿e ba³em siê o ch³odzenie. Z wagi koñcowej nie jestem zbyt dumny - wysz³o 1240 g (w tym pakiet 290!), dojdzie jeszcze z 60 g o³owiu na nos - zrobi³em wstêpne wywa¿enie- ¶rodek ciê¿ko¶ci gdzie¶ tak w 40% ciêciwy górnego p³ata przy kad³ubie - czy to wystarczy to siê oka¿e...
A tu moja za³oga techniczna - jeszcze w pi¿amach
Edytowane przez AQUARIUS dnia 23.04.2015 10:01
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg
I polecia³! By³o i starsznie i ¶miesznie - wszystko co czyta³em o N17 potwierdzam - to nie jest model na niedzielê do parku, to jest istny skurczybyk! Ale po kolei. Wia³o okrutnie, ale chêæ oblotu zwyciê¿y³a. Najpierw z pó³ godziny gmera³em w aparaturze bo co¶ tam siê poprzestawia³o, potem niezdarnie skaka³em nim po trawie- poobija³ siê strasznie. W koñcu uda³o siê polecieæ. Zrobi³em w sumie trzy loty , pierwszy zakoñczy³ siê podrêcznikowym korkiem i pionowym wjazdem w glebê (który jak siê okazuje bardziej od modelu sponiewiera³ moje nerwy!), ka¿dy nastêpny ju¿ z ³adnym l±dowaniem. ¦rodek ciê¿ko¶ci - do³o¿y³em 75 g o³owiu na dziób, silnik sk³oni³em w dó³, trymer wysoko¶ci oddany i leci jak trzeba, chocia¿ s± momenty, które przyprawiaj± o palpitacjê - nad tym muszê popracowaæ. Naj¶mieszniejsze s± starty - trochê jak z kreskówki!
Z oblotów skrêci³em parê niewyra¼nych sweet- filmów telefonem ustawionym na samochodzie:
YouTube Video
YouTube Video
Suma sumarum - model narowisty ale oblatany, choæ nie wygl±da ju¿ tak milusio - pó³ nocy spêdzi³em na ³ataniu rozwalonej maski, przetr±conych skrzyde³ (górnych bo dolne o dziwo nie tkniête) i polutowa³em prawie nowe mocniejsze podwozie bo poprzednie siê po prostu rozlecia³o:
Zaskoczony jestem wytrzyma³o¶ci± konstrukcji - parê dosyæ powa¿nych wywrotek i malownicze kretobicie teoretycznie powinno go wyeliminowaæ, ale okazuje siê, ¿e styrodur z laminatem to twardy duet. Wczorajszy wieczór nauczy³ mnie naprawdê sporo!
Edytowane przez SlavikS dnia 24.04.2015 14:17
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg
I po bitwie! Nieuport poleg³, choæ dzielnie walczy³ do koñca i po fina³owym locie niewiele z niego zosta³o...
Kad³ub i ogon da siê jako¶ po³ataæ, ale skrzyd³a bêd± nowe - na pewno w nieco innej technologii - sam styrodur z laminatem, to trochê za ma³o - musi byæ co¶ mocniejszego. Najwa¿niejsze, ¿e tatu¶ zaj±³ trzecie miejsce, a ekipa pi¿amowa zadowolona! :
Edytowane przez AQUARIUS dnia 07.05.2015 08:22
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg
Z ciekawo¶ci zastosowa³em twardy styropian z odzysku. Planujê tym razem zrobiæ trochê wiêkszy skos skrzyde³ co powinno (teoretycznie) przesun±æ minimalnie ¶rodek ciê¿ko¶ci do ty³u, wstawiæ wêglowe d¼wigary (poprzednie skrzyde³ka pêka³y jak uciête no¿em!) i obrzucê je grubsz± tkanin±. Chocia¿ co do ostatniego to rowa¿am jeszcze fornir lub balsê (wtedy ju¿ bez d¼wigarów) by³oby pancernie.
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg
Sezon kombatowy przecieka mi przez palce, wiêc dobrze by³oby ¿eby Nieuport chocia¿ na jesieni jeszcze z raz powalczy³. Oglêdziny tego co zebra³em z pola po zawodach w P³ocku - kleiæ czy utylizowaæ - oto jest pytanie:
Jak widaæ ze skrzyde³ osta³y siê w miarê nietkniête tylko lotki (które "przeszczepiê" do nowych skrzyde³ek), kad³ub poobijany ale prze¿y³ i usterzenie do uzupe³nienia i po³atania, podwozie wyrwane z kad³uba.
Czas siê braæ za robotê. Skrzyd³a - tak jak pisa³em wcze¶niej: ze styropianu z jakiego¶ opakowania, wêglowy d¼wigar (chyba 8x2 w górnym i 4x1 w dolnym p³acie) wklejony "w pionie" na poliuretan we wcze¶niej wytopione rowki:
Imitacja ¿eberek - wykombinowa³em sobie taki patent: ta¶ma dwustronna tylko taka grubsza z pianki, naklejona na papier, pociêta w paski i naklejona drug± stron± na p³at - po zalaminowaniu wysz³o naprawdê nie¼le - ¿eberka s± ³adnie wypuk³e i roboty przy tym niewiele:
Laminowanie - tym razem tkanina 80 na górê i dó³, i do wora:
Po wyjêciu okaza³o siê, ¿e da³em za du¿± pró¿niê, bo styropian lekko zapad³ siê w miejscu gdzie s± wytopione kana³y na kable do serw (strza³ki na zdjêciu), ale za to tkanina ³adnie siê u³o¿y³a na krzywiznach i na ¿eberkach, krawêd¼ sp³ywu-¿yletka, natarcie w normie. Poza kilkoma fa³dkami wysz³o przyzwoicie jak na tak± grubo¶æ laminatu:
To samo powtórzy³em na dolnym p³acie. Ten ma z kolei wznios, który zrobi³em przed laminowaniem. W zwi±zku, z tym, ¿e ten model to trochê taki technologiczny poligon to tym razem nie da³em do worka papierowych rêczników do odessania nadmiaru ¿ywicy, ale sam± foliê perforowan± - efekt zniknê³a nieco faktura p³ótna, ale za to ¿ywicy w laminacie jest wiêcej. W przypadku stosowania rêczników mia³em wra¿enie, ze za du¿o tej ¿ywicy idzie w rêczniki, a za ma³o w tkaninê:
I skrzyd³a prawie gotowe, górne wa¿y 151 g dolne 76, to mniej wiêcej masy porównywalne z poprzednimi, co przy wzro¶cie wytrzyma³o¶ci pozwala s±dziæ, ze model wytrzyma wiêcej ni¿ jedn± kolejkê:
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg
Rekonwalescencji ci±g dalszy. Otwory w skrzyd³ach wzmocnione wklejonymi rurkami:
Ze starych skrzyde³ wyd³uba³em i wklei³em mocowania stójek:
Stójki zrobione od nowa - z poprzednich osta³a siê tylko jedna, poza tym i tak by nie pasowa³a bo dolne skrzyd³o dosta³o trochê wiêkszy wznios. Co do stójek (i pozosta³ych elementów z drutu np. podwozie) to robi³em je do tej pory z drutu hartowanego - dosyæ ciê¿ko to sz³o, bo drut lubi³ siê ³amaæ przy wyginaniu, nawet po rozhartowaniu. Zamówi³em sobie cos takiego jak prêty do spawania tig - rewelacja - druty s± nie za twarde i nie za miêkkie, dobrze siê gn± i super lutuj±. Do tego mo¿na je dostaæ w ró¿nych ¶rednicach(równie¿ aluminiowe) – polecam:
Mocowanie podwozia/dolnego p³ata te¿ zosta³o wzmocnione - gwintowane tuleje wklejone w styrodur poluzowa³y siê i mia³y ochotê wyle¼æ, wiêc dosta³y takie oto ko³nierze ze sklejki 3mm:
Odbudowa usterzenia. Najpierw doklei³em i zalaminowa³em oderwany fragment kad³uba, potem nowe mocowanie dosta³ ster kierunku:
Potem odtworzy³em po³ówkê steru wysoko¶ci, która trafi³a na swoje miejsce, tym razem na zawiasy zwyk³e nie poliestrowe:
Na koniec ca³o¶æ z³o¿ona do kupy, namalowane znaki (tym razem akrylami i pêdzelkiem). Jako¶æ powierzchni raczej straci³a na makietowo¶ci - na fotce porównanie ze starym skrzyd³em, ale w sumie to ci±gle eksperyment:
Edytowane przez AQUARIUS dnia 22.07.2015 09:33
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg
Witam Super wykonany model, powiedz gdzie dosta³e¶ foliê perforowan± do laminatu przeszuka³em trochê sklepów i nigdzie ni mog³em spotkaæ. Pobawi³em siê tradycyjnie bez pró¿ni ale to masakra nie do¶æ ze ciê¿kie to i z pêcherzami. Bawiê siê z P 40 i potrzebne mi to do wykonania os³on silnika, podwozia Atak to wygl±da po rêcznej pracy
Sklepu dokladnie nie pamietam, ale wystarczy wpisaæ w goglach "folia porforowana do vacum". W³a¶ciwie ka¿dy sklep z materia³ami do laminatów ma tak± foliê w ofercie np. Havel.
Nie jestem jednak pewien, czy do tak malych elementów pró¿nia i folia perforowana znajdzie zastosowanie- raczej nie ma szans ¿eby folie siê u³o¿y³y bez zmarszczek. Ale kto nie próbuje ten nie wie - z chêci± obejrzê efekty.
Te owiewki to w formach negatywowych robione? Z czego te formy i jaki rozdzielacz?
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg
Wielkie dziêki za podpowiedz znalaz³em foliê w MODELE-MAX Forma zrobiona z ¿elkotu i ¿ywicy poliuretanowej wielko¶æ taka ¶rednia :
kopyto do formy z pianki ?? stosuje siê je do budowy ¶cian w ch³odniach znajduje siê miêdzy dwoma blachami rewelacyjna w szlifowaniu i na to szpachla, rozdzielacz to frekote 1 step p³yn,dobrze wysuszyæ najlepiej opalark± a siwy kolor po podk³adzie akrylowym, bêdê próbowa³ z t± foli± w oddzielnych po³ówkach potem do sklejenia, u mnie trochê krucho z czasem morze to trochê potrwaæ al jak zrobiê to poka¿ê fotki. Z pró¿nia bêdê siê bawi³ po raz pierwszy Pozdrawiam
Edytowane przez krzysiek11 dnia 08.05.2016 23:13
Ta forma wcale nie taka ma³a! Masz mo¿e fotki z jej powstawania (i kopyta) - z chêci± bym zobaczy³. No i ¿ywica poliuretanowa - nie spotka³em siê jeszcze. Mo¿e powiniene¶ jak±¶ relacjê za³o¿yæ. A ¿e z czasem krucho - to chyba normalka
"Gdybym mia³ wybraæ, wola³bym ptaki ni¿ samoloty "
C. Lindberg