DH94 Moth Minor 1:5
|
robloz |
Dodany dnia 13.03.2012 10:47
|
Moderator
Postów: 2389
Data rejestracji: 19.05.08
|
Patent pierwsza klasa.
czê¶æ centrop³ata bêdzie opieraæ siê o kad³ub co zmniejsza ramiê giêcia. Dodatkowo ka¿da po³ówka centrop³ata bêdzie z przodu stabilizowana ko³kiem do kad³uba
Rzeczywi¶cie ,nie pomy¶la³em o tym.
ja staram siê z ni± walczyæ jak mogê
W³a¶nie co do wagi, teraz gdybym rozpoczyna³ budowê Ju zrobi³bym wiele rzeczy inaczej (to bêdzie lataj±ca ceg³a) i z tego powodu coraz czê¶ciej mi chodzi po g³owie aby sprzedaæ go i zaj±æ siê P-11.
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 20.03.2012 21:51
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
Prac nad centrop³atem ci±g dalszy.
Orygina³ w centrop³acie ma hamulec aerodynamiczny.
Pomy¶la³em, ¿e mo¿e w modelu równie¿ by siê przyda³ przy podchodzeniu do l±dowania i zacz±³em kombinowaæ jak to zrobiæ. Wykombinowa³em co¶ takiego:
Spód centrop³ata zosta³ pokryty bals± 2 mm, a w miejscu hamulca cieniutk± sklejk±. ¯eby unikn±æ niedok³adno¶ci pokrycia klei³em poszycie na ca³o¶ci centrop³ata, a nastêpnie, po wyschniêciu, rozci±³em. ¦rodkowe ¿ebra zabezpieczy³em przed przypadkowym sklejeniem naklejaj±c na nie ta¶mê pakow±. Hamulec zrobi³em z wcze¶niej przygotowanego kawa³ka sklejki i balsy - sklejka 1 mm/balsa 1 mm/sklejka 0,4 mm.
Z jednej strony hamulca wklei³em zawiasy modelarskie (na sztyft 1,5 mm), z drugiej strony krawêd¼ wzmocni³em p³askownikiem wêglowym. W ¶rodkowych ¿ebrach wyci±³em otwór i wpasowa³em serwo podwoziowe Hitec HS75BB. Jako, ¿e centrop³at dzieli siê na dwie czê¶ci, a hamulec musi byæ ca³y to z drutu 1,5 mm zrobi³em sztyfty zawiasów i wklei³em w centrop³at na ¿ywicê w taki sposób ¿eby przy zsuwaniu po³ówek centrop³ata zamknê³y zawiasy hamulca - na fotkach widaæ o co chodzi.
Po zsuniêciu po³ówek centrop³ata mam ruchomy hamulec
No i oczywi¶cie ¿eby hamulec jako¶ sensownie po³±czyæ z serwem dorobi³em d¼wigniê z laminatu. D¼wignia jest zrobiona na bazie okrêgu i wklejona na ¿ywicê. Sporo siê naprzymierza³em tej d¼wigni bo z ty³u jest rurka bagnetu, która ogranicza ruchy i poniek±d determinuje jej kszta³t i rozmiary.
Zostaje dorobiæ popychacz i ustaliæ miejsce mocowania popychacza do ramienia serwa ¿eby uzyskaæ po¿±dane wychylenie hamulca. No i tu jest pytanie jakie to wychylenie powinno byæ. Jak patrzê na fotki to wygl±da, ¿e ze 45 stopni i chyba co¶ w tych granicach bêdê siê stara³ ustawiæ.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 21.03.2012 11:51
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
No a gdzie jest dalszy ci±g relacji? -
Tak fajnie mnie siê ja czyta i ogl±da, ¿e bardzo siê zmartwi³em, tak krótkim aktualnym odcinkiem -
Zapewne sprawdzi³e¶, ale tak na wszelki wypadek powiem, aby wykazaæ swoj± aktywno¶æ w temacie - uwa¿aj na d³ugo¶æ ramienia na hamulcu, aby nie by³o za krótkie. Miejsca na orczyk na serwie jest ma³o (bêdzie pewno do¶æ krótki orczyk), wiêc ramiê na hamulcu musi byæ do¶æ spore. Widzê podszlifowanie w miejscu przebiegu ciêgna, wiêc chyba miara ju¿ by³a
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 21.03.2012 13:58
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
Andy napisa³/a:
Widzê podszlifowanie w miejscu przebiegu ciêgna, wiêc chyba miara ju¿ by³a
i to nie jedna Ramiê pozwala na wychylenie nawet pod k±tem 90 stopni. Ca³y pic teraz polega na dobraniu pozycji zakotwiczenia ciêgna na orczyku serwa, bo jak wiadomo, serwo podwoziowe ma tylko dwie pozycje wychylenia (podwozie otwarte/zamkniête) i nie mo¿na go podtrymowaæ np. ¿eby domkn±æ hamulec. Mam ju¿ wymy¶lony na to patent, ale o tym w nastêpnym odcinku
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 21.03.2012 14:01
|
Moderator
Postów: 2389
Data rejestracji: 19.05.08
|
A nie mo¿esz u¿yæ zwyk³ego serwa+spowalniacz? Jest wtedy pe³ny zakres regulacji w obie strony. I waga chyba by³aby mniejsza ni¿ serwa podwoziowego.
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 21.03.2012 14:30
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
Pewnie, ¿e móg³bym i nawet siê nad tym wczoraj zacz±³em zastanawiaæ zanim wpad³em na pomys³ jak obej¶æ ten problem. Nawet przymierzy³em serwo do wyciêtego otworu - okaza³o siê trochê mniejsze i otwory do mocowania nie pasuj±
Reasumuj±c:
Za:
- serwo podwoziowe ju¿ mam,
- nie mam spowalniacza,
- waga podobna,
- serwo podwoziowe przygotowane jest na wiêksze obci±¿enia, wiêc chyba na takim hamulcu powinno siê sprawdziæ.
Przeciw:
- brak mo¿liwo¶ci trymowania, ale mam na to pomys³.
Serwo bêdzie pod³±czone pod kana³ podwozia, wiêc nie bêdzie proporcjonalnych wychyleñ i mo¿liwo¶ci dynamicznej zmiany po³o¿enia hamulca w czasie lotu. W takim razie serwo podwoziowe powinno wystarczyæ.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 21.03.2012 14:49
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Jestem ciekaw jak ten patent siê sprawdzi w dzia³aniu - przyznam, ¿e -prêdzej sk³ania³bym siê do rozwi±zania proponowanego przez Robertino.
No có¿ poczekamy, to i zobaczymy, czy kolejny pomys³ naszego pomys³owego Slaviksa sprawdzi siê w dzia³aniu.
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 21.03.2012 22:30
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
Wpad³em dzi¶ na szybko do warsztatu i wcieli³em plan w ¿ycie
Popychacz w pozycji hamulec wysuniêty:
Popychacz w pozycji hamulec wsuniêty (sprê¿ynka doci±ga hamulec do centrop³ata):
I z tego uzyska³em taki k±t wychylenia (tak na oko z 50 stopni):
No i to tyle by by³o na dzi¶.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 22.03.2012 09:42
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
(sprê¿ynka doci±ga hamulec do centrop³ata)
- no w³a¶nie o to siê obawia³em, ¿e hamulec nie bêdzie dok³adnie doci±gany do centrop³ata.
Jestem ciekaw, jak w praktyce sprawdzi siê to rozwi±zanie.
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 23.03.2012 08:14
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
Andy napisa³/a:
(sprê¿ynka doci±ga hamulec do centrop³ata)
- no w³a¶nie o to siê obawia³em, ¿e hamulec nie bêdzie dok³adnie doci±gany do centrop³ata.
Jestem ciekaw, jak w praktyce sprawdzi siê to rozwi±zanie.
Przecie¿ dzia³a, wiêc jak ma siê nie sprawdziæ
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 30.03.2012 07:33
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
Coby nie by³o, ¿e siê nic nie dzieje
Centrop³at skoñczony wraz z mocowaniem do kad³uba.
Zacz±³em praw± po³ówkê p³ata. ¯ebra wykonane w bloku. Wczoraj posk³ada³em te puzle w ca³o¶æ. Efekt na fotce.
Edytowane przez SlavikS dnia 30.03.2012 07:33
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 30.03.2012 21:36
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Noooo, "gonisz Slaviks, gonisz" -
- fakt trochê tych cz±stek by³o na jedn± stronê.
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 01.04.2012 20:23
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
Wykorzystujê pogodê
Popracowa³em dzi¶ dalej nad praw± po³ówk± p³ata - jeszcze co nieco do powklejania by³o. W miêdzy czasie przygotowujê maskê do malowania - poci±gniêta 2 razy nitrocellonem i poszlifowana. Wyci±³em te¿ ¿ebra na lew± po³ówkê - niebawem id± na deskê.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 26.04.2012 22:00
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
Ma³y update relacji.
Obie po³ówki p³ata praktycznie gotowe do sklejenia z centrop³atem. Na fotce poni¿ej jeszcze z nie odciêtymi lotkami. Prawy p³at ma tymczasowo usuniête czê¶ci 2 skrajnych ¿eber. Zostan± uzupe³nione po sklejeniu p³ata ze sklejkowym d¼wigarem centrop³ata. Oczywi¶cie z lewym zrobiê to samo Przy klejeniu p³atów skrupulatnie pilnowa³em zwichrzenia zgodnie z planem - przy zwê¿aj±cych siê p³atach jest to bardzo istotne i warto na to zwracaæ szczególn± uwagê.
Tak wygl±da gotowa lotka:
A tak rozwi±za³em mocowanie serw:
Serwo bêdzie wsuniête na zasadzie szuflady i zamkniête klapk± ze sklejki. Na sklejkê jeszcze naklejê cienk± balsê ¿eby finalnie doszlifowaæ do kszta³tu poszycia.
W tzw. miêdzyczasie oklei³em kad³ub cienkim papierem japoñskim na nitrocellon. Powierzchnia gotowa do poci±gniêcia podk³adem. Muszê jeszcze przed malowaniem wkleiæ szyby dla pilotów i dokleiæ stateczniki.
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 22.01.2013 22:21
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
No to i u mnie na warsztacie drobne postêpy
Po³ówki p³ata sklejone z centrop³atem, oklejone bals± 2 mm, dorobione listwy natarcia i koñcówki p³atów.
Wszystko zosta³o ze sob± spasowane i doszlifowane. Wczoraj oklei³em balsowe pokrycie p³atów, tak jak kad³ub, cienkim papierem japoñskim na nitrocellon. Jako, ¿e pogoda nie pozwala na prace na zewn±trz to siê troszkê nawdycha³em Za to powierzchnia skrzyde³ka g³aciutka jak pupcia niemowlaka.
Dzi¶, w ramach odskoczni od skrzyd³a, wzi±³em siê za dorobienie owiewek kabin pilotów. Zrobi³em szablonik, po czym wyci±³em owiewki z pleksi i wpasowa³em do kabiny. Pleksi jest zabezpieczona z obu stron fabrycznie foli± przed porysowaniem - zdejmê j± dopiero po malowaniu. Na obwodzie pleksi nawierci³em otworki ¿eby klej chwyci³ i wklei³em owiewkê na ¶redni cyjanoakryl. Podobnie wykona³em ramê owiewki - sklejka 0,4 mm.
Tak to na tê chwilê wygl±da:
To tyle na dzi¶ - tyle roboty i tylko 2 zdjêcia
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|
|
Andy |
Dodany dnia 23.01.2013 17:55
|
modelarz
Postów: 1539
Data rejestracji: 07.12.08
|
Ale za to jakie szczegó³y modelarsko technologiczne -
Andy
_____________________
DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
- T-REX 500 ESP - AirWolf
- T-REX 500 GF - Hughes 500E
- Beechcraft-Bonanza 15E ARF
- Katana MD - Precision Aerobatics
- F4U-1D Corsair 50 ARF
- EXTRA 300 MM
- Pitts Python - Haikong Model
- w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17 |
|
|
|
India |
Dodany dnia 26.01.2013 08:34
|
modelarz
Postów: 119
Data rejestracji: 04.09.08
|
Model na zawody.
Jak potrzebny sêdzia do oceny, jak to mo¿e byæ na zawodach- jestem do dyspozycji
Dotyczy to oczywi¶cie wszystkich projektów makiet.
--
S³awek |
|
|
|
lopez 16 |
Dodany dnia 26.01.2013 10:30
|
modelarz
Postów: 631
Data rejestracji: 04.09.08
|
Dla mnie bomba
Edge 2.20 - w budowie
Xeno multiplex
Flamingo
Hydroboat |
|
|
|
robloz |
Dodany dnia 04.02.2013 14:07
|
Moderator
Postów: 2389
Data rejestracji: 19.05.08
|
Jakie da³e¶ serwa na lotki?
Robert
Taranis-2.4Ghz
combat- Me 110 . P 40. "zero"
Makiety -Fly Baby.
Budowa- Zlin Z 37 Cmelak. |
|
|
|
SlavikS |
Dodany dnia 05.02.2013 07:16
|
Administrator
Postów: 2236
Data rejestracji: 20.05.08
|
India napisa³/a:
Jak potrzebny sêdzia do oceny, jak to mo¿e byæ na zawodach- jestem do dyspozycji
Dotyczy to oczywi¶cie wszystkich projektów makiet.
Chêtnie skorzystam.
Wszystkie serwa to HX5010 - HXT 6.9kg / 39.2g / .16sec Twin bearing servo
http://www.hobbyk...oduct=3743
S³awek
------------------------
DX6i - 2.4GHz
EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
Na warsztacie: Moth Minor 1:4 |
|
|