| DH94 Moth Minor 1:5 | 
| robloz | Dodany dnia 13.03.2012 10:47 | 
|  
 Moderator
 
  
 Postów: 2348
 Data rejestracji: 19.05.08
 
 
 | Patent pierwsza klasa. 
 
 czê¶æ centrop³ata bêdzie opieraæ siê o kad³ub co zmniejsza ramiê giêcia. Dodatkowo ka¿da po³ówka centrop³ata bêdzie z przodu stabilizowana ko³kiem do kad³uba 
 Rzeczywi¶cie ,nie pomy¶la³em o tym.
 
 
  ja staram siê z ni± walczyæ jak mogê 
 W³a¶nie co do wagi, teraz gdybym rozpoczyna³ budowê Ju zrobi³bym wiele rzeczy inaczej (to bêdzie lataj±ca ceg³a) i z tego powodu coraz czê¶ciej mi chodzi po g³owie aby sprzedaæ go i zaj±æ siê P-11.
 Makiety -PT 19
 Budowa- PZL P11c
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| SlavikS | Dodany dnia 20.03.2012 21:51 | 
|  
 Administrator
 
  
 Postów: 2004
 Data rejestracji: 20.05.08
 
 
 | Prac nad centrop³atem ci±g dalszy. 
 Orygina³ w centrop³acie ma hamulec aerodynamiczny.
 
 
  
 Pomy¶la³em, ¿e mo¿e w modelu równie¿ by siê przyda³ przy podchodzeniu do l±dowania i zacz±³em kombinowaæ jak to zrobiæ. Wykombinowa³em co¶ takiego:
 
 Spód centrop³ata zosta³ pokryty bals± 2 mm, a w miejscu hamulca cieniutk± sklejk±. ¯eby unikn±æ niedok³adno¶ci pokrycia klei³em poszycie na ca³o¶ci centrop³ata, a nastêpnie, po wyschniêciu, rozci±³em. ¦rodkowe ¿ebra zabezpieczy³em przed przypadkowym sklejeniem naklejaj±c na nie ta¶mê pakow±. Hamulec zrobi³em z wcze¶niej przygotowanego kawa³ka sklejki i balsy - sklejka 1 mm/balsa 1 mm/sklejka 0,4 mm.
 
 
  
 Z jednej strony hamulca wklei³em zawiasy modelarskie (na sztyft 1,5 mm), z drugiej strony krawêd¼ wzmocni³em p³askownikiem wêglowym. W ¶rodkowych ¿ebrach wyci±³em otwór i wpasowa³em serwo podwoziowe Hitec HS75BB. Jako, ¿e centrop³at dzieli siê na dwie czê¶ci, a hamulec musi byæ ca³y
  to z drutu 1,5 mm zrobi³em sztyfty zawiasów i wklei³em w centrop³at na ¿ywicê w taki sposób ¿eby przy zsuwaniu po³ówek centrop³ata zamknê³y zawiasy hamulca - na fotkach widaæ o co chodzi. 
 
  
 
  
 Po zsuniêciu po³ówek centrop³ata mam ruchomy hamulec
  
 
  
 No i oczywi¶cie ¿eby hamulec jako¶ sensownie po³±czyæ z serwem dorobi³em d¼wigniê z laminatu. D¼wignia jest zrobiona na bazie okrêgu i wklejona na ¿ywicê. Sporo siê naprzymierza³em tej d¼wigni bo z ty³u jest rurka bagnetu, która ogranicza ruchy i poniek±d determinuje jej kszta³t i rozmiary.
 
 
  
 
  
 Zostaje dorobiæ popychacz i ustaliæ miejsce mocowania popychacza do ramienia serwa ¿eby uzyskaæ po¿±dane wychylenie hamulca. No i tu jest pytanie jakie to wychylenie powinno byæ. Jak patrzê na fotki to wygl±da, ¿e ze 45 stopni i chyba co¶ w tych granicach bêdê siê stara³ ustawiæ.
 
 
   Edytowane przez SlavikS dnia 18.09.2025 22:25
 S³awek
 ------------------------
 DX6i - 2.4GHz
 EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
 Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
 Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| Andy | Dodany dnia 21.03.2012 11:51 | 
|  
 modelarz
 
  
 Postów: 1402
 Data rejestracji: 07.12.08
 
 
 | No a gdzie jest dalszy ci±g relacji? -  
 Tak  fajnie mnie siê ja czyta i ogl±da, ¿e bardzo siê zmartwi³em, tak krótkim aktualnym odcinkiem -
  
 Zapewne sprawdzi³e¶, ale tak na wszelki wypadek powiem, aby wykazaæ swoj± aktywno¶æ w temacie - uwa¿aj na d³ugo¶æ ramienia na hamulcu, aby nie by³o za krótkie. Miejsca na orczyk na serwie jest ma³o (bêdzie pewno do¶æ krótki orczyk), wiêc ramiê na hamulcu musi byæ do¶æ spore. Widzê podszlifowanie w miejscu przebiegu ciêgna, wiêc chyba miara ju¿ by³a
   Andy
   _____________________
 DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
 
 - T-REX 500 ESP - AirWolf
 - T-REX 500 GF - Hughes 500E
 - Beechcraft-Bonanza 15E ARF
 - Katana MD - Precision Aerobatics
 - F4U-1D Corsair 50 ARF
 - EXTRA 300 MM
 - Pitts Python - Haikong Model
 - w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| SlavikS | Dodany dnia 21.03.2012 13:58 | 
|  
 Administrator
 
  
 Postów: 2004
 Data rejestracji: 20.05.08
 
 
 | Andy napisa³/a:
Widzê podszlifowanie w miejscu przebiegu ciêgna, wiêc chyba miara ju¿ by³a   
 i to nie jedna
  Ramiê pozwala na wychylenie nawet pod k±tem 90 stopni. Ca³y pic teraz polega na dobraniu pozycji zakotwiczenia ciêgna na orczyku serwa, bo jak wiadomo, serwo podwoziowe ma tylko dwie pozycje wychylenia (podwozie otwarte/zamkniête) i nie mo¿na go podtrymowaæ np. ¿eby domkn±æ hamulec. Mam ju¿ wymy¶lony na to patent, ale o tym w nastêpnym odcinku   S³awek
 ------------------------
 DX6i - 2.4GHz
 EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
 Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
 Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| robloz | Dodany dnia 21.03.2012 14:01 | 
|  
 Moderator
 
  
 Postów: 2348
 Data rejestracji: 19.05.08
 
 
 | A nie mo¿esz u¿yæ zwyk³ego serwa+spowalniacz? Jest wtedy pe³ny zakres regulacji w obie strony. I waga chyba by³aby mniejsza ni¿ serwa podwoziowego. Makiety -PT 19
 Budowa- PZL P11c
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| SlavikS | Dodany dnia 21.03.2012 14:30 | 
|  
 Administrator
 
  
 Postów: 2004
 Data rejestracji: 20.05.08
 
 
 | Pewnie, ¿e móg³bym i nawet siê nad tym wczoraj zacz±³em zastanawiaæ zanim wpad³em na pomys³ jak obej¶æ ten problem.  Nawet przymierzy³em serwo do wyciêtego otworu - okaza³o siê trochê mniejsze i otwory do mocowania nie pasuj±   Reasumuj±c:
 Za:
 - serwo podwoziowe ju¿ mam,
 - nie mam spowalniacza,
 - waga podobna,
 - serwo podwoziowe przygotowane jest na wiêksze obci±¿enia, wiêc chyba na takim hamulcu powinno siê sprawdziæ.
 Przeciw:
 - brak mo¿liwo¶ci trymowania, ale mam na to pomys³.
 Serwo bêdzie pod³±czone pod kana³ podwozia, wiêc nie bêdzie proporcjonalnych wychyleñ i mo¿liwo¶ci dynamicznej zmiany po³o¿enia hamulca w czasie lotu. W takim razie serwo podwoziowe powinno wystarczyæ.
 S³awek
 ------------------------
 DX6i - 2.4GHz
 EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
 Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
 Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| Andy | Dodany dnia 21.03.2012 14:49 | 
|  
 modelarz
 
  
 Postów: 1402
 Data rejestracji: 07.12.08
 
 
 | Jestem ciekaw jak ten patent siê sprawdzi w dzia³aniu - przyznam, ¿e -prêdzej sk³ania³bym siê do rozwi±zania proponowanego przez Robertino. No có¿ poczekamy, to i zobaczymy, czy kolejny pomys³ naszego pomys³owego Slaviksa sprawdzi siê w dzia³aniu.
 Andy
   _____________________
 DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
 
 - T-REX 500 ESP - AirWolf
 - T-REX 500 GF - Hughes 500E
 - Beechcraft-Bonanza 15E ARF
 - Katana MD - Precision Aerobatics
 - F4U-1D Corsair 50 ARF
 - EXTRA 300 MM
 - Pitts Python - Haikong Model
 - w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| SlavikS | Dodany dnia 21.03.2012 22:30 | 
|  
 Administrator
 
  
 Postów: 2004
 Data rejestracji: 20.05.08
 
 
 | Wpad³em dzi¶ na szybko do warsztatu i wcieli³em plan w ¿ycie  
 Popychacz w pozycji hamulec wysuniêty:
 
 
  
 Popychacz w pozycji hamulec wsuniêty (sprê¿ynka doci±ga hamulec do centrop³ata):
 
 
  
 I z tego uzyska³em taki k±t wychylenia (tak na oko z 50 stopni):
 
 
  
 No i to tyle by by³o na dzi¶.
 Edytowane przez SlavikS dnia 18.09.2025 22:25
 S³awek
 ------------------------
 DX6i - 2.4GHz
 EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
 Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
 Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| Andy | Dodany dnia 22.03.2012 09:42 | 
|  
 modelarz
 
  
 Postów: 1402
 Data rejestracji: 07.12.08
 
 
 | (sprê¿ynka doci±ga hamulec do centrop³ata) - no w³a¶nie o to siê obawia³em, ¿e hamulec nie bêdzie dok³adnie doci±gany do centrop³ata.
 Jestem ciekaw, jak w praktyce sprawdzi siê to rozwi±zanie.
 Andy
   _____________________
 DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
 
 - T-REX 500 ESP - AirWolf
 - T-REX 500 GF - Hughes 500E
 - Beechcraft-Bonanza 15E ARF
 - Katana MD - Precision Aerobatics
 - F4U-1D Corsair 50 ARF
 - EXTRA 300 MM
 - Pitts Python - Haikong Model
 - w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| SlavikS | Dodany dnia 23.03.2012 08:14 | 
|  
 Administrator
 
  
 Postów: 2004
 Data rejestracji: 20.05.08
 
 
 | Andy napisa³/a:
(sprê¿ynka doci±ga hamulec do centrop³ata) 
- no w³a¶nie o to siê obawia³em, ¿e hamulec nie bêdzie dok³adnie doci±gany do centrop³ata. 
Jestem ciekaw, jak w praktyce sprawdzi siê to rozwi±zanie. 
 Przecie¿ dzia³a, wiêc jak ma siê nie sprawdziæ
   S³awek
 ------------------------
 DX6i - 2.4GHz
 EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
 Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
 Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| SlavikS | Dodany dnia 30.03.2012 07:33 | 
|  
 Administrator
 
  
 Postów: 2004
 Data rejestracji: 20.05.08
 
 
 | Coby nie by³o, ¿e siê nic nie dzieje  
 Centrop³at skoñczony wraz z mocowaniem do kad³uba.
 Zacz±³em praw± po³ówkê p³ata. ¯ebra wykonane w bloku. Wczoraj posk³ada³em te puzle w ca³o¶æ. Efekt na fotce.
 
 
   Edytowane przez SlavikS dnia 18.09.2025 22:26
 S³awek
 ------------------------
 DX6i - 2.4GHz
 EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
 Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
 Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| Andy | Dodany dnia 30.03.2012 21:36 | 
|  
 modelarz
 
  
 Postów: 1402
 Data rejestracji: 07.12.08
 
 
 | Noooo, "gonisz Slaviks, gonisz" -  - fakt trochê tych cz±stek by³o na jedn± stronê.
 Andy
   _____________________
 DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
 
 - T-REX 500 ESP - AirWolf
 - T-REX 500 GF - Hughes 500E
 - Beechcraft-Bonanza 15E ARF
 - Katana MD - Precision Aerobatics
 - F4U-1D Corsair 50 ARF
 - EXTRA 300 MM
 - Pitts Python - Haikong Model
 - w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| SlavikS | Dodany dnia 01.04.2012 20:23 | 
|  
 Administrator
 
  
 Postów: 2004
 Data rejestracji: 20.05.08
 
 
 | Wykorzystujê pogodê  Popracowa³em dzi¶ dalej nad praw± po³ówk± p³ata - jeszcze co nieco do powklejania by³o. W miêdzy czasie przygotowujê maskê do malowania - poci±gniêta 2 razy nitrocellonem i poszlifowana. Wyci±³em te¿ ¿ebra na lew± po³ówkê - niebawem id± na deskê.
 S³awek
 ------------------------
 DX6i - 2.4GHz
 EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
 Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
 Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| SlavikS | Dodany dnia 26.04.2012 22:00 | 
|  
 Administrator
 
  
 Postów: 2004
 Data rejestracji: 20.05.08
 
 
 | Ma³y update relacji. 
 Obie po³ówki p³ata praktycznie gotowe do sklejenia z centrop³atem. Na fotce poni¿ej jeszcze z nie odciêtymi lotkami. Prawy p³at ma tymczasowo usuniête czê¶ci 2 skrajnych ¿eber. Zostan± uzupe³nione po sklejeniu p³ata ze sklejkowym d¼wigarem centrop³ata. Oczywi¶cie z lewym zrobiê to samo
  Przy klejeniu p³atów skrupulatnie pilnowa³em zwichrzenia zgodnie z planem - przy zwê¿aj±cych siê p³atach jest to bardzo istotne i warto na to zwracaæ szczególn± uwagê. 
 
  
 Tak wygl±da gotowa lotka:
 
 
  
 A tak rozwi±za³em mocowanie serw:
 
 
  
 
  
 Serwo bêdzie wsuniête na zasadzie szuflady i zamkniête klapk± ze sklejki. Na sklejkê jeszcze naklejê cienk± balsê ¿eby finalnie doszlifowaæ do kszta³tu poszycia.
 W tzw. miêdzyczasie oklei³em kad³ub cienkim papierem japoñskim na nitrocellon. Powierzchnia gotowa do poci±gniêcia podk³adem. Muszê jeszcze przed malowaniem wkleiæ szyby dla pilotów i dokleiæ stateczniki.
 Edytowane przez SlavikS dnia 18.09.2025 22:26
 S³awek
 ------------------------
 DX6i - 2.4GHz
 EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
 Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
 Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| SlavikS | Dodany dnia 22.01.2013 22:21 | 
|  
 Administrator
 
  
 Postów: 2004
 Data rejestracji: 20.05.08
 
 
 | No to i u mnie na warsztacie drobne postêpy  
 Po³ówki p³ata sklejone z centrop³atem, oklejone bals± 2 mm, dorobione listwy natarcia i koñcówki p³atów.
 Wszystko zosta³o ze sob± spasowane i doszlifowane. Wczoraj oklei³em balsowe pokrycie p³atów, tak jak kad³ub,  cienkim papierem japoñskim na nitrocellon. Jako, ¿e pogoda nie pozwala na prace na zewn±trz to siê troszkê nawdycha³em
  Za to powierzchnia skrzyde³ka g³aciutka jak pupcia niemowlaka. 
 
  
 Dzi¶, w ramach odskoczni od skrzyd³a, wzi±³em siê za dorobienie owiewek kabin pilotów. Zrobi³em szablonik, po czym wyci±³em  owiewki z pleksi i wpasowa³em do kabiny. Pleksi jest zabezpieczona z obu stron fabrycznie foli± przed porysowaniem - zdejmê j± dopiero po malowaniu. Na obwodzie pleksi nawierci³em otworki ¿eby klej chwyci³ i wklei³em owiewkê na ¶redni cyjanoakryl. Podobnie wykona³em ramê owiewki - sklejka 0,4 mm.
 
 Tak to na tê chwilê wygl±da:
 
 
  
 To tyle na dzi¶ - tyle roboty i tylko 2 zdjêcia
   Edytowane przez SlavikS dnia 18.09.2025 22:26
 S³awek
 ------------------------
 DX6i - 2.4GHz
 EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
 Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
 Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| Andy | Dodany dnia 23.01.2013 17:55 | 
|  
 modelarz
 
  
 Postów: 1402
 Data rejestracji: 07.12.08
 
 
 | Ale za to jakie szczegó³y modelarsko technologiczne -   Andy
   _____________________
 DX6i, DX7, DX7S, DX9 - 2.4GHz
 
 - T-REX 500 ESP - AirWolf
 - T-REX 500 GF - Hughes 500E
 - Beechcraft-Bonanza 15E ARF
 - Katana MD - Precision Aerobatics
 - F4U-1D Corsair 50 ARF
 - EXTRA 300 MM
 - Pitts Python - Haikong Model
 - w ci±g³ej budowie SZD 39 Cobra 17
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| India | Dodany dnia 26.01.2013 08:34 | 
|  
 modelarz
 
  
 Postów: 114
 Data rejestracji: 04.09.08
 
 
 | Model na zawody. Jak potrzebny sêdzia do oceny, jak to mo¿e byæ na zawodach- jestem do dyspozycji
  Dotyczy to oczywi¶cie wszystkich projektów makiet.
 --
 S³awek
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| lopez 16 | Dodany dnia 26.01.2013 10:30 | 
|  
 modelarz
 
  
 Postów: 617
 Data rejestracji: 04.09.08
 
 
 | Dla mnie bomba   Edge 2.20 - w budowie
 Xeno multiplex
 Flamingo
 Hydroboat
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| robloz | Dodany dnia 04.02.2013 14:07 | 
|  
 Moderator
 
  
 Postów: 2348
 Data rejestracji: 19.05.08
 
 
 | Jakie da³e¶ serwa na lotki? Makiety -PT 19
 Budowa- PZL P11c
 | 
|  | 
 | 
|  | 
| SlavikS | Dodany dnia 05.02.2013 07:16 | 
|  
 Administrator
 
  
 Postów: 2004
 Data rejestracji: 20.05.08
 
 
 | India napisa³/a:Jak potrzebny sêdzia do oceny, jak to mo¿e byæ na zawodach- jestem do dyspozycji
 Dotyczy to oczywi¶cie wszystkich projektów makiet.
 Chêtnie skorzystam.
 
 Wszystkie serwa to HX5010 - HXT 6.9kg / 39.2g / .16sec Twin bearing servo
 http://www.hobbyk...oduct=3743
 S³awek
 ------------------------
 DX6i - 2.4GHz
 EXTRA 330S, Moth Minor 1:8, P-51D (Micro), Moth Minor 1:5, Klemm KL-35D
 Combat ESA: MIG-3, KI-61, Fokker DVII, Ki-94, P-51
 Na warsztacie: Moth Minor 1:4
 | 
|  | 
 |